پیام عید رهبر طالبان: رزق حلال طلب کنید و به بیگانگان اتکا نکنید

رهبر طالبان بدون اشاره به هشت میلیارد دلار کمک به افغانستان گفت «روزی‌رسان خدا است»

ماموران طالبان در بانک مرکزی افغانستان در حال شمارش بسته‌های دلار-رسانه‌های اجتماعی

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، در پیام عید فطر، بدون اشاره به کمک‌های جهانی به افغانستان، گفت: «روزی‌‌رسان خدا است» و مردم باید برای کسب رزق حلال تلاش کنند. این در حالی است که از زمان سلطه طالبان بر افغانستان جامعه جهانی ۸ میلیارد دلار  به افغانستان کمک کرده است. 

براساس آخرین گزارش هیات سازمان ملل در امور افغانستان (یوناما)، از اوت ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۴، دولت‌ها و سازمان‌های امدادرسان، ۸ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا با ارائه ۳ میلیارد دلار کمک، در راس کمک‌کنندگان قرار دارد، اما در پیام عید فطر رهبر طالبان هیچ اشاره‌ای به این کمک‌ها نشده است. در پیام رهبر طالبان، که شنبه ۱۸ فروردین منتشر شد، آمده است: «روزی‌‌رسان و حافظ ما خدای تعالی است، تمام قدرت‌های دنیا نه می‌توانند روزی شما را بگیرند و نه می‌توانند آن را قطع کنند.»

رهبر طالبان همچنین تاکید کرد که این گروه سعی می‌کند «در بخش‌های کشت و زرع، و راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی و صنعتی شرایط بهتری فراهم کند».

رهبر طالبان هیچ اشاره‌ای به فقر، بیکاری، مهاجرت گسترده و وضع مالیات‌های سنگین بر کسب‌وکارهای مردم نکرد. این در حالی است که،براساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، شمار نیازمندان کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، از ۱۸ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱  به ۳۰ میلیون نفر در سال جاری رسیده است. در پیام رهبر طالبان درمورد نتایج اقدام‌های این گروه برای بهبود اقتصاد افغانستان آمده است: «ما بر الله توکل می‌کنیم، شما نیز تمامی راه‌های مجاز را که سبب کسب رزق حلال می‌شود تعقیب نمایید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهادهای ناظر بر اوضاع افغانستان از فساد گسترده رژیم طالبان و حیف‌ومیل شدن کمک‌های بشردوستانه در این کشور نگران‌اند. اداره بازرسان ویژه بازسازی افغانستان (سی‌گر) آبان سال گذشته گزارش داد که طالبان بیش از ده۱۰ میلیون دلار از کمک‌های بشردوستانه را غارت کرده‌اند. این نهاد همچنین گزارش داد که کمک‌های بشردوستانه آمریکا و دیگر کشورها در اختیار طالبان است و به دست نیازمندان نمی‌رسد.

پیغام به مردان افغانستان

در پیام ملا هبت‌الله آخندزاده، که با عبارت «برادران مردم» آغاز شده است، به وضعیت زنان و دختران توجهی نشده است. چند جمله کوتاه درمورد آموزش آمده است، اما به محرومیت زنان و دختران  از تحصیل و اشتغال اشاره نشده است. رژیم طالبان در آوریل ۲۰۲۲ ادامه تحصیل را برای دختران از کلاس ششم به بعد ممنوع کرد و زنان را از تحصیل در دانشگاه و اشتغال محروم ساخت. براساس گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، که اواسط ژانویه امسال منتشر شد،  از زمان سلطه این گروه بر افغانستان رهبر طالبان بیش از ۵۰ فرمان محدودکننده علیه زنان و دختران صادر کرده است.

در حالی که برخی مقام‌های سازمان ملل متحد و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری طالبان را به برقراری «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان متهم می‌کنند، رهبر طالبان از خانواده‌های افغان خواست که «فرزندان خویش را بهتر تربیت کنند و برایشان فرصت آموزش‌های دینی را فراهم سازند.»

طالبان از سه سال پیش تاکنون هزاران مدرسه دینی در افغانستان برپا کرده‌اند و مدارس دختران را بسته‌اند. در حالی که گسترش افراطی‌گری و ظهور نسل جدیدی از جهادگرایان در مدراس دینی طالبان به نگرانی‌های جدی انجامیده است، رهبر این گروه در پیام اخیر خود مدعی شد که «وزارت معارف برای آموزش‌های دینی در تمامی ولایات و شهرستان‌ها صدها مراکز دینی و علمی را فعال ساخته است».

«در محدوده امکانات خویش در کنار فلسطین هستیم»

در بخش دیگری از پیام رهبر طالبان آمده است که «قضیه فلسطین قضیه تمام امت اسلام است» و تاکید شده است که این گروه «در محدوده امکانات خود در کنار مردم فلسطین» می‌ایستد. آخندزاده همچنین گفته است که «کشورهای اسلامی جهان هرچه زودتر دست ظلم اسرائیل را کوتاه کنند». رهبر طالبان در حالی مدعی ایستادن در کنار مردم فلسطین شده است که برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطین در افغانستان ممنوع است. خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان، آبان ماه سال گذشته درمورد ممنوعیت تظاهرات در حمایت از فلسطین در این کشور گفت که رهبر این گروه نگران است که تظاهرات مردمی از کنترل خارج شود.

بیشتر بخش‌های پیام اخیر رهبر طالبان به توصیه‌های اخلاقی به اعضای این گروه اختصاص یافته و در آن آمده است که اگر یک نفر بدون ارتکاب جرم در افغانستان کشته شود همه اعضای طالبان در آن مسئول‌اند. براساس گزارش‌ نهادهای حقوق بشری، طالبان از زمان بازگشت به قدرت ده‌ها تن از نیروهای نظامی و کارکنان دولت پیشین افغانستان را زندانی، شکنجه و اعدام کرده‌اند. با اینکه ۲ روز پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان طالبان فرمان عفو عمومی صادر کردند، نظامیان دولت پیشین همچنان در هراس‌اند و بیشترشان به کشورهای دیگر پناه برده‌اند.