رهبر طالبان خطاب به اعضای گروهش: کمربندهای انتحاریتان را باز نکنید

سخنگوی طالبان می‌گوید نماز عید در قندهار به امامت هبت‌الله آخندزاده برپا شده، اما عکسی از او منتشر نشده‌ است

ترکیبی از عکس نیروهای انتحاری‌کننده و رهبر طالبان‌ــ رسانه‌های اجتماعی

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، در سخنرانی‌ نماز عید فطر در قندهار از اعضای این گروه خواست همان‌طور که با عملیات انتحاری و بمب‌گذاری بر دولت پیشین افغانستان و حامیان خارجی آن پیروز شدند، امروز نیز به «فداکاری» برای بقای رژیم ادامه دهند.

در سخنرانی رهبر طالبان که طلوع نیوز بخش‌هایی از آن را منتشر کرد، آمده است: «بسیاری از افراد در سختی و دشواری کامیاب می‌شوند، اما در راحتی ناکام می‌شوند. چنانچه برای کامیابی عمل انتحاری انجام دادید، بمب‌گذاری کردید، مین‌گذاری کردید و قربانی دادید، اکنون که در راحتی قرار دارید، نیز کمربندتان [انتحاری] را باز نکنید و به فداکاری ادامه دهید.»

واحد انتحاری طالبان که صدها عضو دارد، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱ یکی از مهم‌ترین واحدهای این گروه در جنگ با نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی بود. اعضای این واحد که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در بدنه نهادهای امنیتی این گروه ادغام شدند، همچنان از امتیازهای ویژه‌ و برتری خاصی برخوردارند.

در مرداد ۱۳۹۶، سخنگوی طالبان اعلام کرد عبدالرحمان خالد ۲۲ ساله، فرزند ملا هبت‌الله آخندزاده، در جریان درگیری با نیروهای پلیس دولت پیشین افغانستان عمل انتحاری انجام داده و کشته شده‌ است. با این حال ملا هبت‌الله آخندزاده تاکنون در سخنرانی‌هایش به فرزندش که گفته می‌شود عمل انتحاری انجام داده‎، اشاره‌ای نکرده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخندزاده در سخنرانی اخیرش در قندهار با تاکید بر ادامه مبارزه با «دشمنان» طالبان گفت که در گذشته، جنگ در سنگر و به صورت نظامی و مسلحانه بود اما اکنون «از طریق تبلیغات، شیطنت و تفرقه» فعالیت می‌کنند. آخندزاده افزود: «همان طور که در گذشته مقابله کردید، اکنون نیز مقابله کنید.»

رهبر طالبان در بخش دیگری از سخنانش، از اعدام متهمان در ملاعام، شلاق زدن زنان و مردان و «اجرای حدود و قصاص» در افغانستان دفاع کرد و خطاب به دولت‌ها و سازمان‌هایی که از این عملکرد طالبان انتقاد کرده‌اند، گفت: «تو بر دین باطل خود ایستاده‌ای، چرا من بر دین حقم ایستادگی نکنم؟»

رهبر طالبان انتقادها از نبود قانون اساسی در افغانستان را هم رد کرد و گفت: «ما قانون مستقل خود را داریم و جهانیان دروغ می‌گویند که ما قانون نداریم.» رهبر طالبان سپس ادعا کرد برای وضع قوانین هر یک از وزارتخانه‌ها و نهادها کمیسیونی تشکیل شده‌ و بر اساس قانون ایجادشده، حیطه کار و مسئولیت هر نهاد مشخص است.

رهبر طالبان در دفاع از فرمان‌هایی که در زمینه‌های مختلف صادر کرده، از جمله اجرای حد و قصاص، گفت: «وقتی من حدود الله را جاری می‌کنم، می‌گویند چرا [این کار] انجام شده، این خلاف قوانین ما است. تو می‌خواهی قوانین خود را بر من تحمیل کنی، در حالی به قوانین اسلامی ما هیچ احترامی نمی‌گذاری.»

ملا هبت‌الله آخندزاده که خود را امیرالمومنین می‌داند، با تفسیر سختگیرانه و افراطی از اسلام، ده‌ها فرمان در زمینه منع تحصیل و اشتغال زنان، شیوه پوشش زنان و مردان، منع نشر و پخش موسیقی، وضع مالیات سنگین، یکدست کردن ساختار رژیم طالبان و برپایی صدها مدرسه جهادی صادر کرده‌ است. او  در مورد این فرمان‌ها و قوانین رژیم طالبان ادعا می‌کند که منبع آن‌ها «قرآن، احادیث و فقه حنفی» است.

رهبران طالبان پیش از این نیز تاکید کرده‌اند که مذهب حنفی تنها مذهب رسمی در افغانستان است و به همین دلیل تدریس فقه شیعه در دانشگاه‌های افغانستان ممنوع شد و مذهب جعفری نیز در رژیم طالبان از رسمیت افتاد.

هیج عکس و ویدیویی از ملا هبت‌الله آخندزاده، در جریان برپایی نماز عید در قندهار منتشر نشده‌ است. تنها صبح چهارشنبه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با انتشار عکسی از محل برگزاری نماز عید فطر در قندهار در ایکس، نوشت که نماز به امامت ملا هبت‌الله آخندزاده و با حضور هزاران نفر از ساکنان قندهار برپا شد.

در دو هفته اخیر ساکنان قندهار از گشت‌زنی پهپادهای ناشناس در آسمان این شهر خبر دادند و به دنبال آن گزارش‌هایی در مورد تغییر محل اقامت رهبر طالبان منتشر شد. مقام‌های طالبان می‌گویند که پهپادهای نظامی که در آسمان افغانستان حضور دارند، متعلق به آمریکا است.

شماری از رهبران طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، خلیل‌الرحمان حقانی، وزیر امور مهاجرین، به دلیل دست داشتن در قتل شهروندان آمریکایی تحت تعقیب پلیس فدرال ایالات متحده‌اند و برای سر آن‌ها تا ۱۰ میلیون دلار پاداش گذاشته شده‌ است، اما این افراد علنی و آزادانه در افغانستان زندگی می‌کنند و هرازگاه با دیپلمات‌های غربی نیز ملاقات می‌کنند.