واکنش‌های بین‌المللی به حمله جمهوری اسلامی علیه اسرائیل؛ «محکومیت به شدیدترین وجه ممکن»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل را به‌شدت محکوم کرد و خواستار پایان خصومت‌ها شد

حمله پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سوی اهدافی در اسرائيل در شامگاه شنبه سیزدهم آوریل (۲۵ فروردین)، با واکنش‌‌های بین‌المللی گسترده همراه بود. از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و مهم‌ترین متحد اسرائيل، که بامداد یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای این حمله را «به شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرد و از تعامل و تماس نزدیک ایالات متحده با رهبران اسرائیل و سراسر منطقه در این زمینه خبر داد.

بایدن در عین حال اعلام کرد که با رهبران گروه ۷ به‌منظور هماهنگی برای واکنش دیپلماتیک واحد به «حمله گستاخانه» جمهوری اسلامی ایران جلسه‌ای برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این بیانیه گفت: «به دستور من، ارتش ایالات متحده طی هفته گذشته برای پشتیبانی دفاعی از اسرائیل، هواپیماها و ناوشکن‌های مجهز به سپر دفاع موشکی را به منطقه منتقل کرد. به لطف استقرار این تجهیزات و مهارت فوق‌العاده نیروهای نظامی‌مان، به اسرائیل کمک کردیم تا تقریبا همه پهپادها و موشک‌های پرتاب‌شده را سرنگون کند.»

در همین حال، خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که بایدن در تماسی تلفنی به نتانیاهو اعلام کرده است که آمریکا در عملیات تهاجمی علیه جمهوری اسلامی شرکت نخواهد کرد.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ضمن محکوم کردن حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی بار دیگر تاکید کرد: «همان‌طور که رئیس‌جمهوری بایدن گفت، حمایت ما از امنیت اسرائیل در مقابل تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران استوار و محکم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴،‌ در پیامی ضمن آرزوی سلامتی برای مردم اسرائیل نوشت: «این حمله اتفاق افتاد، چون ما در دولت بایدن ضعف بزرگی نشان دادیم.»

پس از این حمله، بریتانیا از اولین کشورهایی بود که بلافاصله واکنش نشان داد و تهاجم جمهوری اسلامی به اسرائیل را «به شدیدترین شکل» محکوم کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در پیامی تاکید کرد که کشورش در کنار اسرائیل و دفاع از امنیت آن و دیگر متحدان شامل اردن و عراق می‌ایستد. او افزود: «جمهوری اسلامی بار دیگر ثابت کرد که به دنبال تنش‌آفرینی است و ما در حال همکاری با متحدان برای جلوگیری از تشدید بحرانیم.» او در عین حال تاکید کرد: «هیچ‌کس خونریزی بیشتری نمی‌خواهد.»

فرانسه نیز یکی از کشورهای اروپایی بود که به محض وقوع این حمله به آن واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه‌ای اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کرد. استفان سژورنه،‌ وزیر خارجه فرانسه، در بیانیه‌اش تاکید کرد که حمله پهپادی‌ــ‌‌موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل «مرحله جدیدی از رفتار مخرب جمهوری اسلامی در منطقه» است. او همچنین بر حمایت کشورش از اسرائیل و همبستگی پاریس با تل‌آویو تاکید کرد.

در پیام دیگری که پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل منتشر شد،‌ جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اقدام جمهوری اسلامی را به‌شدت محکوم کرد. در بیانیه این مقام اتحادیه اروپا آمده است که «حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل تنش‌ها را در منطقه به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش می‌دهد».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز شامگاه شنبه، با صدور پیامی درباره تحولات اخیر منطقه، حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل را به‌شدت محکوم کرد. در پیام دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید شد: «از هر دو طرف می‌خواهم فورا به این خصومت پایان دهند. نه منطقه و نه جهان نمی‌تواند اجازه دهد یک جنگ دیگر به وقوع بپیوندد.»

افزون بر آن، شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که به درخواست اسرائیل، روز یکشنبه جلسه اضطراری برگزار می‌کند. اسرائیل همچنین خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران است.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای که در ساعات اولیه بامداد یکشنبه منتشر شد، از تشدید تنش‌های نظامی در منطقه «عمیقا» ابراز نگرانی کرد و خواستار خویشتن‌داری طرفین شد.

ژاپن هم کشور دیگری بود که صبح یکشنبه با انتشار پیامی به نقل از وزیر خارجه‌ این کشور، حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل را به‌شدت محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه ژاپن آمده است: «این حمله‌ای است که وضعیت کنونی خاورمیانه را بدتر می‌کند. ما عمیقا نگرانیم و این تشدید تنش‌ها را به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

در همین حال چین، به عنوان یکی از کشورهای نزدیک به جمهوری اسلامی، بدون محکوم کردن حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل، اعلام کرد که به‌شدت نگران تشدید تنش‌ها پس از این حمله است. در بیانیه‌ وزارت خارجه پکن آمده است: «چین از طرف‌های مربوطه می‌خواهد برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها خونسردی خود را حفظ کنند و خویشتن‌دار باشند. چین از جامعه بین‌الملل به‌ویژه کشورهای بانفوذ هم می‌خواهد که در حفظ صلح و ثبات منطقه نقش سازنده‌ای ایفا کنند.»

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، نیز بدون محکوم کردن حملات شنبه شب جمهوری اسلامی به اهدافی در اسرائیل، تاکید کرد که «جهان امروز در آستانه یک بحران جدی در خاورمیانه قرار گرفته است». او حمایت ضمنی از اقدام جمهوری اسلامی ایران در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «در رابطه با حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برنامه‌ریزی شده است. به‌طور هم‌زمان، دو نامه بین اعضای شورای امنیت توزیع شده: یکی از طرف اسرائیل در مورد «نقض منشور سازمان ملل از سوی جمهوری اسلامی ایران» که در آن به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی در دمشق هیچ اشاره‌ای نشده است و دیگری، نامه جمهوری اسلامی ایران که حاوی اطلاعاتی در مورد حمله تلافی‌جویانه تهران در چارچوب حق دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد است.»

نماینده روسیه در سازمان ملل به عنوان کشوری همسو با جمهوری اسلامی، در ادامه تاکید کرد: «در صورت پاسخ اسرائیل، جمهوری اسلامی قطعا به آن قدرتمندتر و قاطع‌تر پاسخ خواهد داد. به طور کلی، اکنون جهان به طور بالقوه در آستانه یک بحران حاد جدید در خاورمیانه ایستاده است و همه‌چیز به گام‌های بعدی طرف‌های درگیر آن بستگی دارد.»

علاوه بر نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، منابعی در دفتر نخست‌وزیری ایتالیا به عنوان رئیس دوره‌ای گروه ۷، نیز اعلام کردند که این کشور یک نشست ویدیویی برای بحث در مورد حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل برگزار می‌کند. این جلسه قرار است اوایل بعدازظهر امروز یکشنبه به وقت اروپا برگزار شود.

بیشتر از جهان