آمریکا چهار شرکت بین‌المللی را به‌دلیل کمک به برنامه موشکی پاکستان تحریم کرد

سه شرکت چینی و یک شرکت بلاروسی، اقلام مورد نیاز برنامه موشک‌های بالستیک پاکستان را تامین می‌کردند

پاکستان در ژانویه ۲۰۲۱، یک موشک بالستیک میان‌برد زمین‌به‌زمین را آزمایش کرد-ISPR / AFP

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا ۴ شرکت بین‌المللی مستقر در چین و بلاروس را به‌دلیل تامین نیازهای برنامه موشکی ارتش پاکستان تحریم کرد. در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا که روز جمعه، ۳۱ فروردین (۱۹ آوریل)، منتشر شد آمده‌ است که این شرکت‌ها تجهیزات موشکی را برای برنامه موشک‌های بالستیک پاکستان در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

براساس این اطلاعیه، شرکت سهامی کارخانه تراکتور چرخ مینسک مستقر در بلاروس و ۳ شرکت چینی به نام‌های «منبع خلاقیت تیانجین» (Tianjin Creative Source)، شرکت توسعه فناوری Xi'an Longde و شرکت گرنپکت (Granpect Company Limited) مستقر در چین مشمول این تحریم‌ها شده‌اند.

در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا درمورد شرکت سهامی مینسک آمده‌ است که این شرکت برای تامین شاسی خودروهای ویژه برنامه موشک‌های بالستیک دوربرد با پاکستان همکاری کرده‌ است:«مجتمع توسعه ملی پاکستان (NDC) چنین شاسی‌هایی را در تجهیزات پشتیبانی پرتاب موشک‌های بالستیک به کار می‌برد. این شرکت مسئولیت توسعه موشک‌های بالستیک این کشور را برعهده دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت تجاری تیانجین تجهیزات موشکی، ازجمله تجهیزات جوش‌کاری، را برای برنامه موشک‌های بالستیک دوربرد پاکستان فراهم کرده‌ است. وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که براساس ارزیابی‌هایش، تجهیزاتی که این شرکت چینی در اختیار پاکستان قرار داده است برای ساخت تانک‌های پیشران مورد استفاده در تجهیزات پرتاب فضایی به کار می‌رود.

شرکت چینی گرنپکت نیز برای تامین تجهیزات آزمایش موتورهای موشک بالستیک با قطر بزرگ با ارتش پاکستان همکاری کرده‌ است. شرکت توسعه و فناوری Xi'an Longde تجهیزات موشکی، ازجمله دستگاه سیم‌پیچ رشته، را برای پاکستان فراهم کرده‌ است.

وزارت خارجه آمریکا درمورد پیامد تحریم این شرکت‌ها گفت که کل دارایی‌ها و منافع افراد دخیل در این شرکت‌ها در ایالات متحده مسدود شده است. این وزارتخانه همچنین افزود که هرگونه معامله با شرکت‌های مذکور و افراد دخیل در این شرکت‌ها ممنوع است.

روز شنبه، ممتاز زهرا بلوچ، سخن‌گوی وزارت خارجه پاکستان، در واکنش به این اقدام وزارت خارجه آمریکا گفت: «در گذشته نیز اقدام‌‌های مشابهی علیه نهادهای تجاری صورت گرفته‌ است، اما ایالات متحده هنوز اسناد و شواهد کافی درمورد برنامه موشک‌های بالستیک پاکستان و دریافت این اقلام از شرکت‌های تحریم‌شده ارائه نکرده‌ است.»

سخن‌گوی وزارت خارجه پاکستان از جزئیات تحریم  ۴ شرکت بین‌المللی که با برنامه موشک‌های بالستیک پاکستان همکاری کرده‌اند اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما افزود که «پاکستان استفاده سیاسی از کنترل صادرات را رد می‌کند».

پاکستان در دهه ۸۰ میلادی برنامه‌هایش برای تولید موشک‌های بالستیک را توسعه داد و در این مدت به کمک برخی از کشورها، ازجمله چین، تا حدی به اهداف خود دست یافت. چین، به‌دلیل رقابت همیشگی‌اش با هند، به پاکستان کمک می‌کند تا تسلیحات سنگینش را تقویت کند. ارتش چین در زمینه آموزش، نوسازی تسلیحات، تقویت نیروی هوایی و تقویت موشک‌های بالستیک به پاکستان کمک‌های زیادی کرده است. در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا درمورد نقش دولت چین در همکاری ۳ شرکت فناری این کشور با برنامه موشک‌های بالستیک پاکستان اشاره‌ای نشده‌ است، اما قاعدتا این شرکت‌ها بدون اطلاع و اجازه دولت چین چنین اقدامی کرده‌اند.

ارتش پاکستان در آوریل ۲۰۲۲ نسل سوم موشک بالستیک شاهین ۳ و در اکتبر ۲۰۲۳ موشک بالستیک میان‌برد غوری را آزمایش کرد. دیگر موشک‌های بالستیک زمین به زمین پاکستان «ابدالی»، «غزنوی» و «بابری» نام‌ دارند که نام‌گذاریشان الهام‌گرفته از نام شاهان مسلمانی است که به قلمرو کنونی افغانستان‌ تعلق دارند و هرکدام مدتی بر بخش‌هایی از هند حکم رانده‌اند.

به نظر می‌رسد هدف پاکستان از این نام‌گذاری برجسته ساختن رقابتش با هند و زنده کردن خاطره لشکرکشی‌های شاهان سلسله غزنوی، بابری، ابدالی و غوری به هند است. احمدشاه ابدالی، بنیان‌گذار افغانستان معاصر، آخرین شاه افغان بود که با تهاجم به هند در سال ۱۷۶۱، جنگ خونین پانی‌ پت را رقم زد. در این جنگ، که به روایت تاریخ حدود ۷۰ هزار نفر در آن کشته شدند، افغان‎‌های مهاجم به پیروزی رسیدند.

در تاریخ هند، احمدشاه ابدالی یکی از بی‌رحم‌ترین شاهانی است که به هند هجوم برد و باعث کشتار افراد زیادی شد. در سال ۲۰۱۹ سینمای هند فیلمی به نام «پانی پت» تولید کرد که در آن سانجی دات در نقش احمدشاه ابدالی بازی می‌کرد. داستان این فیلم حول نبرد سوم پانی پت میان لشکر احمدشاه ابدالی و ارتش امپراتوری مراتیهای هند می‌چرخد و با تمجید هندی‌ها و انتقاد افغانان مواجه شده است.

بیشتر از جهان