ادامه افول کیفیت فوتبال ایران؛ تنها یک سهمیه مستقیم در لیگ نخبگان آسیا

از میان تیم‌های استقلال و پرسپولیس، یکی به‌عنوان قهرمان لیگ برتر ایران به‌طور مستقیم راهی لیگ نخبگان می‌شود و دیگری هم به مرحله پلی‌آف این لیگ آسیایی می‌رود

دختران هوادار پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی تهران-پاییز ۱۴۰۲-فروغ طاهرخانی

نتایج ضعیف تیم‌های باشگاهی ایران در رقابت‌های چند سال اخیر لیگ قهرمانان آسیا به این منجر شده است تا فوتبال ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان نخبگان آسیا، تنها یک سهمیه مستقیم داشته باشد؛ وضعیتی که مخالفت با خصوصی‌سازی واقعی باشگاه‌ها، دخالت بیش از حد نهادهای نظامی و دولتی در فوتبال، پرداخت نکردن مبلغ واقعی حق پخش تلویزیونی، تعیین سقف بودجه محدود برای تیم‌‌ها و شرایط بحرانی اقتصاد ایران به‌دلیل تحریم‌ها را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل آن برشمرد.

آخرین به‌روزرسانی وب‌سایت جهانی فوتی‌رکنیگز که رتبه‌بندی باشگاه‌ها و تیم‌های ملی جهان را نمایش می‌دهد، حاکی از آن است که عربستان سعودی و ژاپن در لیگ جدید قهرمانان نخبگان آسیا، که از امسال جایگزین لیگ قهرمانان قبلی در بالاترین سطح فوتبال آسیا شده است، ۳ سهمیه مستقیم را به دست آورده‌اند. لیگ‌های کره جنوبی، امارات، قطر و چین به ۲ سهمیه مستقیم و یک سهمیه در پلی‌آف (مقدماتی) دست یافته‌اند و باشگاه‌های ایرانی هم در کنار تایلندی‌ها، تنها یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف داشته‌اند.

فوتی‌رکنیگز نوشت، با توجه به اینکه به پایان رقابت‌های باشگاهی آسیا در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴ نزدیک شده‌ایم و جایگاه تیم‌ها در رده‌بندی دیگر هیچ تغییری نخواهد داشت، امتیاز لیگ‌ها و سهمیه هر کشور در لیگ نخبگان فصل آینده قطعی خواهد بود.

این درحالی است که پیش‌تر، مدیر بخش صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها در فدراسیون فوتبال ایران مدعی شده بود که فوتبال ایران در فصل جدید لیگ نخبگان آسیا ۲ سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم خواهد داشت. اما حالا به نظر می‌رسد که از میان تیم‌های استقلال و پرسپولیس، مدعیان اصلی قهرمانی لیگ برتر ایران، تیم اول مستقیما راهی مرحله گروهی لیگ نخبگان می‌شود و دیگری هم به مرحله پلی‌آف این لیگ آسیایی راه می‌یابد.

ژاپن به‌لطف نتایج یوکوهاما مارینوس و صعود این تیم به فینال فصل جاری، بالاتر از کره جنوبی، در جایگاه نخست رده‌بندی شرق آسیا قرار گرفت و در غرب آسیا نیز عربستان سعودی به‌دلیل صعود هر ۴ نماینده‌اش به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا صاحب ۳ سهمیه مستقیم شد.

همچنین لیگ کشورهای ازبکستان، عراق، استرالیا و مالزی هم در سطح نخست رقابت‌های باشگاهی قاره آسیا، در سال آینده، یک نماینده مستقیم خواهند داشت.

از سوی دیگر، در سطح دوم مسابقات باشگاهی آسیا، که لیگ قهرمانان آسیای درجه ۲ لقب گرفته است، ۱۲ کشور سهمیه مستقیم به دست آوردند که عبارتند از ایران، ژاپن، عربستان، کره جنوبی، امارات، قطر، چین، تایلند، ازبکستان، عراق، استرالیا و مالزی. قهرمان جام حذفی فوتبال ایران در فصل جاری، سومین نماینده ایران در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم استقلال تهران در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، با وجود کسب عنوان دومی در لیگ برتر، به‌دلیل پرداخت نکردن بدهی‌اش مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا نکرد، اما حالا با واگذاری دو تیم پرسپولیس و استقلال به هولدینگ‌های پتروشیمی و ۶ بانک دولتی، مشکل مالکیت مشترک این تیم پرطرفدار برطرف شده است.

در شرایطی که باشگاه‌های عربستانی، قطری و اماراتی با صرف هزینه‌های هنگفت به استخدام بازیکنان و مربیان کارکشته فوتبال جهان روی آورده‌اند، به نظر نمی‌رسد که باشگاه‌های ایرانی در فصل‌‌های آتی لیگ نخبگان آسیا بخت زیادی برای حضور در جمع ۴ تیم برتر یا فینال مسابقات آسیایی داشته باشند، زیرا علاوه بر محدودیت‌های مالی فراوان نهادها و بنگاه‌های اقتصادی دولتی ایران، تصویب قانون سقف قراردادها برای تیم‌ها، که اجازه نمی‌دهد باشگاه‌های آسیایی بیش از حدود ۱۰ میلیون دلار در یک فصل هزینه کنند، مانع از استخدام بازیکنان و مربیان نامدار خارجی می‌شود.

بیشتر از فوتبال