گسترش اجاره رحم میان دختران دهه‌های هشتاد و هفتاد به قیمت ۹۰۰ میلیون تومان

برخی از زنان متمول که دوست ندارند زیبایی اندام خود را به دلیل زایمان از دست بدهند نیز به اجاره رحم از خانواده‌های نیازمند رو می‌آورند

یک زن و نوزاد بی‌خانمان و فقیر در تهران-تابستان ۱۴۰۲-محیا واحدی

با بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصادی ایرانیان در سال‌های اخیر و گسترش فقر، حالا اجاره رحم میان دختران جوان به راهی برای فرار موقت از فقر تبدیل شده است. تجارت‌نیوز نوشت: «قیمت‌ها از ۴۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به شرایط فرد که شامل سن، سلامتی و زیبایی ظاهری است، تا ۹۰۰ میلیون تومان می‌رسد. این رقم برای خیلی از افراد که درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند، به‌مراتب بیشتر از قبل وسوسه‌انگیز شده است.»

به نوشته این رسانه و به نقل از پزشکان زنان و پرستاران در یک زایشگاه، دختران متولد دهه هفتاد خورشیدی، بیشترین اجاره‌دهندگان رحم هستند و همچنین متولدان دهه هشتاد نیز به تازگی از مشتریان زیادی برخوردارند و به دلیل فقر، به این کار رو می‌آورند.

طاهره میرزایی، فوق‌تخصص زنان و زایمان در تهران می‌گوید: «اجاره رحم برای بسیاری از افرادی که داوطلب این کار می‌شوند، مانند کسانی است که به دلیل مشکلات مالی و فقر اقتصادی حاضر به فروش اعضای بدن خود می‌شوند. در اکثر موارد زنان برای این کار داوطلب می‌شوند تا بتوانند مشکلات اقتصادی و معیشتی خود و خانواده‌هایشان را حل کنند. این اتفاق برای افرادی که واقعا نمی‌توانند بچه‌دار شوند بسیار خوب است، اما مساله اینجاست که در این بین افرادی به‌عنوان واسطه حضور دارند که شرایط را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده و باعث می‌شوند تا برخی مشکلات در طول مدت بارداری خود را نشان دهند.»

او توضیح داد: «این افراد باید از نظر اعتیاد و مشکلات دیگر مانند بیماری‌های مقاربتی و ارثی مورد بررسی قرار بگیرند، اما متاسفانه در مواردی واسطه‌ها این برگه‌ها را به صورت تقبلی در اختیار خانواده خواهان رحم اجاره‌ای می‌گذارند و در نهایت ممکن است بارداری به شکل ناموفق تمام شود و یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد. مثلا افراد بعد از اینکه پول را پرداخت می‌کنند، تازه متوجه می‌شوند که فرد داوطلب مشکلات سلامتی دارد یا معتاد است.»

این در حالی است که به گفته این متخصص زنان و زایمان، برخی از زنان متمول ایرانی علی‌رغم نداشتن مشکل برای زایمان، به دلیل آنکه نمی‌خواهند باردار شوند تا زیبایی اندام‌شان آسیب ببیند، از رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

عاطفه رحیمی، پرستار یکی از زایشگاه‌های خصوصی تهران هم به تجارت‌نیوز گفت: «مساله اینجاست که هیچ نظارتی بر این بازار وجود ندارد. همان‌طور که در زمینه فروش اعضای بدن همه‌چیز دست واسطه‌هاست، در این زمینه هم باز واسطه‌ها هستند که شرایط را تعیین می‌کنند. درحال حاضر متولدین دهه ۷۰ بیشترین آمار را در بین افرادی که رحم خود را اجاره می‌دهند دارند. البته چند نمونه دهه هشتادی هم در بیمارستان ما بوده‌اند که زود ازدواج کرده و فرزند داشته‌اند و باز هم بنا به دلایل اقتصادی، مجبور به این کار شده‌اند. به هر حال این مبلغی که دریافت می‌کنند، می تواند حداقل تا مدتی مشکلات معیشتی آنها را رفع کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران تاکنون از کودکانی که با استفاده از روش رحم‌ جایگزین یا رحم اجاره‌ای متولد شده‌اند، آماری ارائه نکرده است؛ با این حال شواهد نشان می‌دهد که هم‌زمان با گسترش فقر و بیکاری در ایران، آمار افرادی که حاضر می‌شوند رحم خود را به زوج‌های متقاضی اجاره دهند، به طرز چشم‌گیری در حال افزایش است.

در همین رابطه، روزنامه هم‌میهن در شماره روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳، خبر داده بود که در نتیجه گسترش فقر و بحرانی‌تر شدن اوضاع اقتصادی مردم در ایران، میزان سرقت کالا از فروشگاه‌های مواد غذایی و میوه‌فروشی‌ها در پایتخت افزایش یافته است.

بیشتر از بهداشت و درمان