اسرائیل ستیزی؛ تلاش جمهوری اسلامی ایران در افغانستان

جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد تا از افغانستان به مثابه میدان جدیدی برای مقاصد خود علیه اسرائیل استفاده کند

جمهوری اسلامی ایران در تلاش صدور ایدئولوژی یهود ستیزی در افغانستان است- ارسالی ایندیپندنت فارسی

روزنامه اورشلیم‌پست شنبه، ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت)، نوشت جمهوری اسلامی ایران در تلاش صدور ایدئولوژی یهودستیزی است و افغانستان زیر سلطه طالبان، مکان مساعدی برای این کار محسوب می‌شود. 

این روزنامه  نوشت جمهوری اسلامی ایران در این ماه نمایشگاهی با عنوان «انقراض هسته‌ای اسرائیل» در حمایت از «روز قدس» در هرات، از بزرگ‌ترین شهرهای افغانستان، برگزار کرد.

سه هفته پیش وبسایت «وطن ۲۴» در استان هرات گزارش داد مرکز فرهنگی سرکنسولگری ایران، نمایشگاهی علیه اسرائیل در هرات برگزار کرده است. این وبسایت به نقل از حجت‌الاسلام احمدی، رئیس شورای علمای شیعه هرات، نوشت: «اسرائیل دوام نمی‌آورد و این وعده الهی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورشلیم‌پست با بررسی گزارش این وبسایت، نوشت فرهنگسراهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نه دیدگاه مردم ایران، بلکه دیدگاه حکومت اسلامگرای این کشور را منعکس می‌کنند و می‌کوشند با نفود و تحریک‌، نیرو جذب کنند.

جمهوری اسلامی ایران نفوذ گسترده‌ای در استان هرات، واقع در غرب افغانستان، دارد و همواره در ماه رمضان همایش، نشست و نمایشگاه‌های متعددی زیر عنوان دفاع از فلسطین در مقابل اسرائیل، برگزار می‌کند. اما با روی کار آمدن طالبان در اوت ۲۰۲۱، تلاش حکومت ایران به‌منظور نفوذ در افغانستان بیشتر شده است.

مریم (نام مستعار) از شهروندان ساکن استان هرات که در سمینار کنسولگری حکومت ایران با عنوان «تروریسم رسانه‌ای؛ ابزار شوم نظام سلطه و استکبار» شرکت کرده است، به ایندیپندنت فارسی گفت تمام محتوای این سمینار یهودستیزی و غرب‌ستیزی بود و سخنرانان می‌کوشیدند دیدگاه شرکت‌کنندگان را  با جمهوری اسلامی ایران همسو کنند.

او افزود: «بیشتر بحث‌های سمینار بالاتر از درک شرکت‌کنندگان بود و سخنرانان، اسرائیل را متهم می‌کردند که دست به کشتار و نسل‌کشی می‌زند و جهان اسلام باید برای نابودی اسرائیل اقدام کند.»

پیش‌تر نیز ایندیپندنت فارسی گزارش داده بود جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد در استان‌های شرقی و پشتون‌نشین افغانستان نفوذ کند.

سفارت و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، در نظام پیشین این کشور نیز در ماه رمضان فعالیت‌های تبلیغاتی‌ خود را بیشتر علیه اسرائیل و کشورهای غربی متمرکز می‌کردند، اما با روی کار آمدن طالبان، دست جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بازتر شده است.

حکومت پیشین افغانستان هم اسرائیل را به رسمیت نشناخته بود و هیچ نوع رابطه دیپلماتیک با تل‌آویو نداشت، اما تهران اینک می‌کوشد از افغانستان به مثابه میدان جدیدی برای مقاصد خود علیه اسرائیل استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را «دشمن صهیونیستی» خطاب می‌کند و بارها خواستار نابودی آن شده است.