سازمان ملل: احتمال فرار ۸۰۰ هزار نفر از سودان وجود دارد

ممکن است که مذاکرات آتش‌بس در عربستان سعودی برگزار شود

سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد که با ادامه جنگ و خروج اتباع خارجی از سودان،  ممکن است ۸۰۰ هزار نفر از این کشور فرار کنند. 

از زمانی که درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) در نیمه آوریل آغاز شد، صدها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

به نظر می‌رسد چشم‌انداز حل‌وفصل سریع بحران روشن نیست. این بحران خونین یک فاجعه انسانی را به راه انداخته است، به بخش‌هایی از زیرساخت‌های خارطوم و دیگر شهرها آسیب زده، و درگیری‌های منطقه دارفور را دوباره شعله‌ور کرده است. 

هر دو طرف درگیر، یعنی ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی «نیروهای پشتیبانی فوری» روز یکشنبه بر سر آتش‌بس ۷۲ ساعته تواقف کردند. اما منابع خبری از نقض آتش‌بس در روز دوشنبه و انجام حملات هوایی و آتش توپخانه خبر دادند و گفتند که ابری از دود آسمان خارطوم و شهرهای دیگر را فرا گرفت. دو طرف آتش‌بس‌های قبلی را نیز نقض کرده بودند. 

مقاما سازمان ملل متحد به خبرگزاری رویترز گفت که ممکن است که مذاکرات آتش‌بس در عربستان سعودی برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئوف مازو، معاون پناهندگان سازمان ملل متحد گفت که نهاد متبوع او در حال برنامه‌ریزی برای خروج ۸۱۵ هزار نفر است که ۵۸۰ هزار نفرشان سودانی‌اند و پناهجویان خارجی که اکنون در سودان به سر می‌برند را نیز شامل می‌شود. او گفت که تاکنون حدود ۷۳ هزار نفر سودان را ترک کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی نوش که وضع در خیابان‌های سودان باورنکردنی است، اجساد در خیابان‌ها رها شده‌اند و خانه‌ها و مراکز صنعتی به جولانگاه غارتگران تبدیل شده‌اند. 

بسیاری از مردم می‌ترسند در کشاکش قدرت میان فرمانده ارتش و سرکرده نیروهای پتشیبانی فوری قربانی شوند. دو فرمانده نظامی پس از کودتای ۲۰۲۱ کنترل دولت را به شکل مشترک بر عهده داشتند اما بر سر برنامه انتقال به سوی حکومت غیرنظامی به نتیجه نرسیدند. 

تاکنون ده‌ها هزار سودانی خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و در مراکزی در شمال شرق خارطوم جمع شده‌اند و تلاش می‌کنند تا به سمت مرزهای مصر و چاد بروند. 

وزارت بهداشت سودان اعلام کرد که تاکنون دست‌کم ۵۳۰ نفر کشته و چهار هزار و ۶۰۰ نفر مجروح شده‌اند. سازمان ملل متحد می‌گوید شمار واقعی قربانیان به مراتب بیشتر از این است. 

دولت‌های خارجی طی یک هفته گذشته شهروندان خود را در یک رشته عملیات هوایی، دریایی و زمینی از سودان خارج کردند و آنانی که مانده‌اند زندگی‌شان در معرض رنج و خطر است. 

مصر گفت تاکنون ۴۰ هزار سودانی وارد آن کشور شده‌اند. شماری دیگر از شهروندان سودان نیز خود را به چاد، سودان جنوبی و اتیوپی رسانده‌اند یا با کشتی خود را به عربستان سعودی در آن سوی دریای سرخ رسانده‌اند. 

گفته می‌شود که جریان برق و آب در سودان مختل شده و خوراک و سوخت کمیاب است. اکثر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در مناطق تحت کنترل نیروهای پشتیبانی فوری قرار دارند و عملا از دسترس خارج‌اند و هزینه‌های سرسام‌آور، خروج را سخت‌تر می‌کند. 

خدمات سازمان ملل متحد و سایر گروه‌های امدادی قطع یا مختل شده است، هرچند «برنامه جهانی غذا» اعلا م کرد که علی‌رغم کشته شدن کارکنانش در اوایل جنگ، عملیات امداد‌رسانی را در مناطق امن‌تر از سر می‌گیرد. 

مارتین گریفیتس، مقام ارشد در امور بشردوستانه و امدادرسانی اضطراری، گفت که سازمان ملل متحد نگران تاثیر جنگ بر سودان و منطقه گسترده‌تر پیرامونی است و هشدار داد که سودان «در نقطه بی‌بازگشت» قرار دارد. 

گریفیتس که قرار است روز سه‌شنبه به سودان برود، گفت: «مقياس و سرعت وقایع سودان بی‌سابقه است. نهادهای امدادی از طربق پورت‌سودان کالا وارد آن کشور می‌کنند اما برای انتقال زمینی آنها به خارطوم نیازمند تضمین‌های امنیتی‌اند.» همزمان مردم می‌گویند خوراک و آب ندارند و در عین حال جنگ و درگیری مانع کار کردن و کسب درآمدشان شده است.

ارتش سودان می‌گوید که کارآیی رزمی نیروهای پشتیبانی فوری را به نصف کاهش داده و تلاش‌ آن برای تقویت مواضع خود در پایتخت را متوقف کرده است. در مقابل نیروهای پشتیبانی فوری به فرماندهی محمد حمدان دقلو، مدعی شد که مکان‌های اصلی خارطوم را کماکان تحت کنترل دارد و در حال شکست نیروهای کمکی ارتش است. 

ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و ژنرال محمد حمدان دقلو، برای اجرای آتش‌بس و تضمین عبور امن نیروهای کمکی تحت فشار قرار دارند. آنان علی‌رغم توافق با اعزام نمایندگانشان به مذاکرات، برای نبردی طولانی برنامه‌ریزی می‌کنند. 

برهان گفته است که حاضر به مذاکره با حمد نیست و فرمانده گروه شبه‌نظامی نیروهای پشتیبانی فوری گفته است که برهان را به دست عدالت خواهد داد. 

بیشتر از جهان