آثار هنری مجموعه شخصی شهبانو فرح پهلوی برای نخستین‌بار در پاریس به نمایش درآمد

اغلب آثار باارزش گنجینه موزه هنرهای معاصر با تلاش و همت فرح پهلوی گردآوری شد

تعدادی از آثار هنری مجموعه شخصی شهبانو فرح پهلوی برای اولین بار در پاریس به نمایش درآمد.  شهبانو فرح پهلوی از حامیان تاثیرگذار هنر و فرهنگ ایران بود، تا اینکه در سال ۱۹۷۹ همراه همسرش محمدرضا شاه پهلوی و سایر اعضای خانواده مجبور به ترک ایران شد. او در دوران تبعید به جمع‌آوری آثار هنری ایرانی ادامه داد و اکنون در سن ۸۵ سالگی، بنیاد شهبانو فرح پهلوی را تاسیس کرده که سازمانی است غیردولتی با هدف تقویت تعامل جهانی با هنر و فرهنگ ایران.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساختمان اصلی این بنیاد در پرتغال خواهد بود و مجموعه هنری شهبانو نیز در آنجا نگهداری خواهد شد. «مجموعه هنری خصوصی علیاحضرت فرح پهلوی» تا ۲۴ مه ۲۰۲۴ در هتل فیاپ پاریس در معرض دید عموم قرار خواهد داشت.

هنرمند ایرانی وانشا رودبارکی، که این آثار را با نظر شهبانو انتخاب کرده است، به رادیو بین‌‌المللی فرانسه، ار.اف.ای (RFI)، گفت که شهبانو فرح پهلوی پیشنهاد او را درمورد نمایش این آثار پیش از انتقال آن‌‌ها به پرتغال پسندیده است. او افزود:«مهم‌ترین قسمت مجموعه در پاریس است، دربرگیرنده چند صد اثر هنری، نقاشی، هزاران کتاب و عکس و نگاتیو. ابتدا لازم بود تمامی آثار موجود شناسایی و کیفیت هنری‌شان ارزیابی شود. علیاحضرت بخش قابل توجهی از آثار دوره پس از انقلاب را خارج از کشور خریداری کرده است. بخش دیگری را نیز در دهه‌های اخیر هنرمندان به او هدیه داده‌اند. برخی از آثار را هنرمندان غیرحرفه‌ای و از روی عشق و برخی دیگر را هنرمندان بزرگ با شهرت جهانی به ایشان داده‌اند. ما نمی‌توانستیم همه آثار را به نمایش بگذاریم، اما سعی کردیم آثار هنرمندان جوان‌تر را برای حمایت از آن‌ها نمایش دهیم. آن‌ها هنرمندان معاصری از دوره‌های مختلف ایران‌اند.»

شهبانو فرح پهلوی پایه‌گذار و مشوق بسیاری از حرکت‌های تاثیرگذار فرهنگی و موسسه‌های هنری در ایران بود. موزه نگارستان، موزه فرش تهران، موزه سرامیک و ظروف باستانی تهران، موزه رضا عباسی و به‌ویژه موزه هنرهای معاصر تهران از یادگارهای ایشان است.

هنگامی‌که موزه هنرهای معاصر در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد، آثاری از کلود مونه، پابلو پیکاسو و مارک روتکو، که با نظارت شهبانو فرح پهلوی در دوران رونق اقتصادی خریداری شده بود، در آنجا به نمایش درآمد.

اغلب آثار باارزش گنجینه موزه هنرهای معاصر با تلاش و همت فرح پهلوی گردآوری شد، که تابلوهایی از پابلو پیکاسو، اندی وارهول و مارسل دوشان، مجسمه استثنایی چهار متری از دونالد جاد، پیشگام هنر مینی‌مالیست آمریکا، و یکی از مشهورترین آثار سول لویت با نام «مکعب‌‌باز» از آن جمله‌اند. در موج نابود کردن آثار هنری «طاغوتی» در ابتدای انقلاب پرتره شهبانو فرح پهلوی، اثر اندی وارهول، پاره‌ شد و از بین رفت.

بیشتر از فرهنگ و هنر