ادعاهای ضد و نقیض در مورد کشته شدن رهبر داعش خراسان

آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به بازداشت یا کشته شدن ثناءالله غفاری شود، ۱۰ میلیون دلار پاداش ‏تعیین کرده است

داعش با راه‌اندازی حملات مرگبار در افغانستان، موجب تلفات سنگین نظامیان و غیرنظامیان شده است-AFP

از دو روز پیش ادعاهای ضد و نقیضی در مورد کشته شدن ثناءالله غفاری، مشهور به شهاب المهاجر، رهبر داعش خراسان، در میان هواداران طالبان در فضای مجازی دست به دست می‌شود. روز جمعه ۱۹ خرداد، برخی رسانه‌های پاکستانی، از جمله جیو نیوز، بدون ذکر منبع گزارش داد که ثناءالله غفاری در استان کنر در شرق افغانستان کشته شده است. این رسانه پاکستانی بدون ارائه مستندات و شواهدی که نشان دهد این خبر معتبر است، ادعا کرد که رهبر داعش خراسان در عملیات طالبان در کنر به قتل رسیده است.

رسانه پاکستانی جیو نیوز نوشت که ثناءالله غفاری «تروریست بسیار خطرناکی بود که نه‌تنها در پاکستان، بلکه در سطح بین‌المللی تحت تعقیب بود.»

این رسانه پاکستانی مدعی شد که ثناءالله غفاری و خانواده‌اش مدتی از عمر خود را در هند گذرانده‌اند. این اطلاعات را هیچ منبع معتبری تا کنون تایید نکرده است.

شماری از حساب‌های توییتری منسوب به اعضای طالبان در دو روز گذشته ادعا کردند که ثناءالله غفاری در عملیات نیروهای اداره استخبارات (اطلاعات) آن گروه در شهرستان سرکانو در استان کنر کشته شده است. برخی کاربران مستقل در توییتر نوشته‌اند که اعضای استخبارت طالبان به قصد بازداشت ثناءالله غفاری به خانه یکی از فرماندهان تحریک طالبان پاکستان در کنر حمله کردند، اما در آنجا خبری از رهبر داعش خراسان نبود.

یکی از این کاربران با نام «افغان انالیست»، که اخبار مربوط به طالبان و داعش را رصد می‌کند، نوشت که یک بمب‌گذار انتحاری که محافظ ثناءالله غفاری بود ناگهان منفجر و کشته شد. در پی آن، دکتر بشیر، فرمانده ارشد طالبان که بخشی از عملیات آن گروه علیه داعش را رهبری می‌کند، از کابل به کنر رفت تا بررسی کند که آیا ثناءالله غفاری نیز کشته شده است یا خیر، اما نشانی از کشته شدن غفاری به دست طالبان نیامد.

ثناءالله غفاری

ثناءالله غفاری، ۳۲ ساله، متولد شهرستان شکردره استان کابل و متعلق به قوم پشتون است. عبدالجبار، پدر ثناءالله، بازرگان بود و ثناءالله در مدرسه محلی دینی آموزش‌های ابتدایی را فرا گرفت. کارت جواز حمل اسلحه که در زمان دولت پیشین افغانستان به نام ثناءالله غفاری صادر شده است نشان می‎دهد که او در شرکت تجاری متعلق به پدرش به نام « شرکت تجارتی شفیق‌الله و روح‌الله لیمیتد» کار می‌کرده و برای محافظت شخصی خود، اسلحه کمری حمل می‌کرده است.

دو کارت هویت متعلق به ثناءالله غفاری یکی جواز حمل اسلحه به عنوان بازرگان و دیگری به عنوان محافظ مارشال عبدالرشید دوستم، معاون نخست رئیس جمهور پیشین افغانستان در فضای مجازی منتشر شده است. احتمالاً او از این کارت‌ها برای ورود به مکان‌های خاصی استفاده کرده است. ژنرال عبدالستار قاسمی، فرمانده محافظان مارشال دوستم در دولت پیشین افغانستان، در آذرماه ۱۴۰۰ به ایندیپندنت فارسی گفت، کارت هویت ثناءالله غفاری به عنوان محافظ دوستم جعلی است و او چنین شخصی را در فهرست محافظان دوستم ندیده است.

وزارت خارجه آمریکا در نوامبر ۲۰۲۲ از ثناءالله غفاری به‌عنوان رهبر عملیات‌های داعش خراسان در افغاستان نام برد و گفت او همه جریان‌های مالی گروه را نیز رهبری می‌کند. وزارت خارجه آمریکا  اعلام کرد برای اطلاعاتی که منجر به بازداشت یا کشته شدن ثناءالله غفاری شود، ۱۰ میلیون دلار پاداش می‌دهد.

داعش خراسان مرگ‌بارترین حمله علیه نیروهای آمریکایی را در ۲۶ اوت ۲۰۲۱ و در جریان عملیات تخلیه نظامی کابل انجام داد که در آن ۱۱ نظامی آمریکایی و در حدود ۲۰۰ شهروند افغان کشته شدند. آن حمله را یک مهاجم انتحاری داعش انجام داد که در روز ۱۵ اوت از زندان دولت پیشین افغانستان و در جریان ورود طالبان به کابل آزاد شده بود.

حدود یک ماه قبل، طالبان ادعا کردند که مهندس عمر، معاون ثناءالله غفاری، را در عملیاتی در منطقه بتخاک، در شهرستان شکردره در کابل کشته‌اند. بر اساس اطلاعاتی که رسانه‌های طالبان منتشر کردند، مهندس عمر متولد شهرستان بگرامی کابل بود و در مقام معاون والی (حاکم)‌ داعش در ولایت خراسان کار می‌کرد.

در سه ماه گذشته، طالبان ادعا کردند که چند فرمانده ارشد داعش از جمله قاری فاتح را نیز در کابل کشته‌اند. در بیشتر موارد، طالبان برای ثابت کردن ادعاهایی که مطرح می‌کنند، اسناد و شواهدی منتشر نمی‌کنند.

طالبان مدعی‌اند که داعش در افغانستان به‌شدت ضعیف شده است و توان عملکرد در مقابل طالبان ندارد. با این حال، در یک هفته گذشته، دو فرمانده ارشد طالبان در بدخشان در حمله‌های منسوب به داعش خراسان کشته شدند. روز سه‌‎شنبه، مولوی نثاراحمد احمدی، معاون استاندار طالبان در بدخشان، در حمله خودرو بمب‌گذاری شده داعش خراسان به قتل رسید و روز پنج‎شنبه، صفی‌الله صمیم، فرمانده پیشین پلیس طالبان در بغلان، در حمله انفجاری در داخل مسجد نبوی در شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان کشته شد. حمله روز سه‌شنبه را داعش خراسان به عهده گرفت، اما حمله دومی را هنوز هیچ گروهی به عهده نگرفته است.