«تهران را هدف بگیر»؛ مروری بر کاربرد اطلاعات در جنگ پنهان اسرائیل و ایران

جان بولتون: برخلاف آمریکا و سایر کشورهای غربی، اسرائیل نمی‌تواند دل خوش کند که رژیم ایران حسن نیت دارد

کتاب «تهران را هدف بگیر» به این می‌پردازد که چگونه اسرائیل با  خرابکاری، ترور، جنگ سایبری‌ مانع دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای شده است‌ـ AFP

کتاب «تهران را هدف بگیر» نوشته یونا جرمی باب و ایلان اویاتار به‌تازگی در انتشارات سایمون اند شوستر منتشر شده است و به این می‌پردازد که چگونه اسرائیل با استفاده از خرابکاری، ترور، جنگ سایبری‌ــ و دیپلماسی‌ــ تاکنون مانع دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای شده و سیاست خاورمیانه را دستخوش تغییری کرده است که به امضای پیمان ابراهیم در سال ۲۰۲۰ منجر شد.

جان بولتون، دیپلمات و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، در مطلبی که در وال‌استریت ژورنال منتشر شده است، این کتاب را معرفی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته بولتون، در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸، عوامل موساد یکی از جسورانه‌ترین و موثرترین حملات اطلاعاتی تاریخ را انجام دادند. آن‌ها شبانه از یک انبار امن در تهران اسناد بایگانی‌شده فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی جمهوری اسلامی را بار کامیون کردند و گریختند. یافتن محل بایگانی اسناد شاهکار بود و برداشتنش از پایتخت دشمن پیروزی.

او در ادامه نوشته است کارشناسان اسرائیلی و آمریکایی ماه‌ها وقت صرف بررسی این حجم عظیم اطلاعات کردند، تا اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به این نتیجه رسید که وقتش شده است دنیا را باخبر کند. او می‌خواست افشای این حمله و پیامدش بیشترین تاثیر بین‌المللی ممکن را داشته باشد. او به یوسی کوهن، رئيس موساد، گفت: «نه تنها باید دنیا را قانع کنیم که ایران درباره برنامه تسلیحاتی هسته‌ای‌اش دروغ گفته است‌ــ بلکه باید به دنیا نشان بدهیم.»

بولتون افزوده است به‌ندرت پیش می‌آید یک بازی اطلاعاتی تا این اندازه با اهداف ژئوپلتیک حساس ارتباط مستقیم داشته باشد، درست همان‌طور که دیپلماسی مخفی موساد به‌ندرت مشابهی در سایر سازمان‌های اطلاعاتی غرب داشته است.

به نوشته مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، کتاب «تهران را هدف بگیر» نوشته یونا جرمی باب و ایلان اویاتار با شرح این «سرقت» آغاز می‌شود که در نتیجه‌اش، افشای اطلاعات مهم درباره فعالیت تسلیحاتی مخفیانه جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

نویسندگان سپس به جنگ پنهانی گسترده‌تر اسرائیل با ایران می‌پردازند، تا این کشور یهودی را از یک «هولوکاست هسته‌ای» حفظ کنند، همان‌طور که آریل شارون زمانی برای جورج دبلیو بوش توصیف کرد. از ترور دانشمندان و مقام‌های هسته‌ای و موشکی کلیدی ایران گرفته، تا استفاده از سلاح‌های سایبری  و خرابکاری گسترده در تاسیسات ایران، موساد و سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل در بیش از یک دهه گذشته مصرانه در تلاش بوده‌اند تا برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مهار کنند.

بیشتر از کتاب