سوگیری رسانه‌های خبری و اجتماعی در پوشش جنگ حماس و اسرائیل

انتشار اطلاعات نادرست و خشونت‌آمیز و منتسب کردن ویدیوهای مربوط به رویدهای دیگر به جنگ کنونی در غزه در رسانه‌های اجتماعی افزایش یافته است

رسانه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی واقعیت اوضاع را  به‌طور عادلانه بازتاب نمی‌دهند- عکس از: AFP

سوگیری در پوشش رسانه‌ای منازعه اسرائیل و فلسطین، چالشی است که سال‌هاست ادامه دارد. از آن‌جا که هیاهوی جنگ و سوگیری‌های متعدد، صحت و سقم اطلاعات و یافتن منابع موثق را دشوار می‌کند، رسانه‌های اجتماعی گزینه‌ جایگزینی برای قرار دادن اطلاعات بیشتر به شمار می‌روند.

با این حال مشکل همچنان ادامه دارد، و برخی رسانه‌ها نیز به بخشی از جنگ اطلاعاتی تبدیل شده‌اند و در مواردی به نشر اطلاعات نادرست، محتوای جعلی و سخنان نفرت‌انگیز و تحریک‌کننده می‌پردازند.

به همین دلیل، در پوشش خبری حمله اخیر حماس به اسرائیل و تهاجم متقابل اسرائيل به غزه، میزان انتشار اطلاعات نادرست و محتوای خشونت‌آمیز در رسانه‌های اجتماعی به شدت افزایش یافته است و انتشار آنها به تشدید خشونت منجر می‌شود و بر سیاست‌های جهانی اثر می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مورد رویدادهای اخیر در اسرائیل و نوار غزه، حجم عظیمی از اطلاعات نادرست و دروغ، از‌جمله محتوای تحریف‌شده، نظرات گمراه‌کننده، تصاویر نادرست، ویدیوهای قدیمی و حتی کلیپ‌های بازی‌های ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. سطح انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های مختلف اجتماعی، به‌ویژه در شبکه اکس (توییتر سابق)، به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و در حال گسترش است.

به گفته برخی از کارشناسان، حدود ۲۰ درصد از حساب‌های کاربری که به انتشار خبرهای نبرد اسرائيل و حماس می‌پردازند، جعلی و ساختگی‌اند. علاوه بر این، ده‌ها میلیون پست درباره رویارویی نظامی اسرائیل و حماس منتشر شده است و سرعت انتشار حجم عظیم محتوای غیرقابل‌تایید، به مراتب بیشتر از معیارهای تعدیل محتوا در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است.

در حالی که اطلاعات نادرست در تمام رسانه‌های اجتماعی در حال انتشار است، خبرهای پخش‌شده در شبکه اکس (توییتر سابق) به دلیل اینکه بستر اصلی محتوای سیاسی است، تاثیرگذاری بیشتری بر افکار عمومی دارد.

پس از آن که ایلان ماسک اکس را خرید و مقررات و سیاست‌های مربوط به نظارت بر صحت‌سنجی و انتشار اخبار نادرست آن را تغییر داد این شبکه اجتماعی به جایی برای انتشار اخبار مختلف و گاه اشتباه تبدیل شد. 

به‌عنوان مثال، برخی از حساب‌های کاربری با تیک‌های آبی مشخص کشف شده‌اند که برای انتشار اطلاعات نادرست و گزارش‌های جعلی، خود را به‌عنوان روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند.

نوع محتوای نادرستی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، معمولا تصویری و احساس‌برانگیز است و هدف آن، نمایش قدرت یک طرف یا بزرگ‌نمایی در جنایات طرف دیگر است.

به عنوان مثال، ویدیویی از خشونت‌ورزی علیه کودکان منتشر شد که ناشر آن مدعی است حماس این جنایت را انجام داده، در حالی‌که در سال ۲۰۱۶ و به دست سازمان‌های تروریستی در سوریه انجام شده است.

بیشتر این ویدیوها ابتدا در برنامه‌های پیام‌رسان خصوصی مانند تلگرام و واتس‌اپ به اشتراک گذاشته می‌شوند، سپس در رسانه‌های اجتماعی عمومی منتشر می‌شوند اما بررسی آنلاین پست‌هایی که به محتوای تایید‌نشده اشاره می‌کنند دشوار است.

در این راستا هرچند روایت دروغ درباره عکس‌های کودکان مورد خشونت در هیچ حساب رسمی تایید نشده است، اما این عکس‌ها همچنان در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند و تا‌کنون حداقل ۴۴ میلیون بار دیده شده و بیش از ۱۰۰ هزار بار بازنشر شده‌اند و حتی برخی از رسانه‌های بزرگ خبری نیز آن را منعکس کردند. 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، علی‌رغم بمباران نوار غزه به دست اسرائیل -که بیش از دو میلیون فلسطینی در آن زندگی می‌کنند و حدود ۴۵ درصد آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند، ضمن محکوم کردن خشونت از اسرائیل در دفاع از خود حمایت کرد.

افزون بر اطلاعات نادرست، شمار زیادی از رسانه‌های اجتماعی به نشر موضوعات خشونت‌آمیز و آزاردهنده می‌پردازند و در نتیجه، هزاران مورد محتوای نفرت‌انگیز، از‌جمله اسلام‌هراسی و نژادپرستی منتشر می‌شود و برخی در رسانه‌های اجتماعی مردم را به خشوت علیه فلسطینی‌ها ترغیب می‌کنند و همزمان  برخی از افزایش محتوای یهودی‌ستیزانه آنلاین که تئوری‌های توطئه را ترویج  می‌دهد و خشونت علیه یهودیان در سراسر جهان را توجیه می‌کند، ابراز نگرانی می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های متعدد، نشر موضوعات مرتبط با حمایت از شبه‌نظامیان فلسطینی حماس در رسانه‌های اجتماعی ممنوع است و حتی موارد منتشر‌شده نیز حذف می‌شوند.

اکنون در حالی‌که اسرائيل به بمباران نوار غزه ادامه می‌دهد فاجعه انسانی در نوار غزه با گذشت هر روز شدت بیشتری می‌گیرد.

از سوی دیگرخبرنگاران رسانه‌های مهم جهانی در نوار غزه حضور ندارند تا واقعیت اوضاع را بازتاب دهند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه