حمله به کشتی‌های تجاری آمریکایی و بریتانیایی در دریای سرخ

شورشیان حوثی مسئولیت حمله پهپادی و موشکی به این کشتی‌ها را بر عهده گرفتند

حمله حوثی‌ها برای توقیف کشتی «گلکسی لیدر» در دریای سرخ، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ - ANSARULLAH MEDIA CENTRE / AFP

یک گروه امنیتی دریایی مستقر در بریتانیا یکشنبه، سوم دسامبر (۱۲ آذر)، اعلام کرد که یک کشتی متعلق به این کشور که از دریای سرخ عبور می‌کند، هدف اصابت موشک قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع دیگر نیز از فعالیت احتمالی پهپادها در این منطقه خبر داده‌اند.

از سوی دیگر، پنتاگون نیز اعلام کرد که یک کشتی جنگی آمریکایی و چندین کشتی تجاری در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفته‌اند. به گزارش اسوشیتدپرس، در حال حاضر مجموعه‌ای از حمله‌های دریایی در خاورمیانه در جریان است که به نظر می‌رسد با جنگ اسرائیل و حماس مرتبط باشد.

پنتاگون در این باره می‌گوید: «ما از گزارش‌های مربوط به حمله‌ها به ناو یو‌اس‌اس کارنی و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ آگاهیم و به محض اینکه اطلاعات جدیدی در دسترس قرار گیرد، آن‌ها را ارائه خواهیم کرد.»

شورشیان حوثی یمن با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌، به شماری از کشتی‌ها در دریای سرخ  حمله کرده‌اند. شرکت امنیت دریایی آمبری در این باره اعلام کرد که از جمله، کشتی ناشناسی با پرچم باهاماس هنگام حرکت به سمت جنوب، در حدود ۳۵ مایلی سواحل غربی یمن هدف اصابت موشک قرار گرفته است.

این شرکت مستقر در بریتانیا افزود که کشتی آسیب‌دیده مزبور در ارتباط با این حمله موشکی، تماس‌هایی برقرار کرده بود. آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا که تحت مدیریت نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا فعالیت می‌کند، گفت که «گزارشی از فعالیت سامانه‌های هوایی بدون خدمه، شامل یک انفجار احتمالی، از ناحیه‌ای در نزدیکی یمن دریافت کرده است. این سازمان به کشتی‌های حاضر در منطقه توصیه کرد که احتیاط کنند.

پس از انتشار اخبار مربوط به این حمله‌ها، شورشیان حوثی یمن مسئولیت آن را بر عهده گرفتند. این گروه که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار ا‌ست، یکشنبه اعلام کرد که به دو کشتی در سواحل یمن حمله کرده‌ و این «کشتی‌های اسرائیلی» را در جریان جنگ غزه، هدف قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، گفتند که نیروهای آنان «عملیاتی را علیه دو کشتی اسرائیلی در تنگه باب المندب»، آبراه راهبردی‌ای که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند، انجام داده‌اند و «اولین کشتی را با موشک، و کشتی دوم را با پهپاد هدف قرار دادند»​.

این اتفاق در بحبوحه تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و آب‌های اطراف آن رخ می دهد. شورشیان حوثی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران، ماه گذشته نیز یک کشتی باری مرتبط با اسرائیل به نام «گلکسی لیدر» را توقیف کردند.

به گفته پنتاگون، ظرف چند روز دو موشک بالستیک نیز از منطقه تحت کنترل شورشیان حوثی در یمن پرتاب شد و در محلی نزدیک به ۱۰ مایلی (حدود ۱۶ کیلومتری) ناوشکن آمریکایی یو‌اس‌اس میسون فرود آمد.

در پی آغاز حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر که به کشته شدن هزار و ۲۰۰  نفر منجر شد که اکثرا غیرنظامی بودند، حوثی‌ها نیز به حمایت از حماس پرداختند و همراه با آن، مجموعه‌ای حملات پهپادی و موشکی به سمت اسرائیل انجام دادند.

افزایش حوادث دریایی باعث شد که وزیران خارجه گروه هفت در نشستی در اوایل این هفته، از شورشیان حوثی بخواهند که تهدیدهای خود را علیه کشتیرانی بین‌المللی را متوقف، و کشتی «گلکسی لیدر» را آزاد کنند.  به گفته شرکت امنیت دریایی آمبری، در تازه‌ترین حمله دریایی آشکار، کشتی‌ «فلاکر» هدف قرار گرفت که پنج روز پیش در مسیر ایالات متحده به سنگاپور،  از کانال سوئز عبور کرده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمبری همچنین اعلام کرد براساس گزارش‌ها، این کشتی هدف حمله موشکی قرار گرفته است.