فهرست تیم ملی ایران برای جام ملت‌ها اعلام شد؛ «گعده پیرمردهای محبوب طارمی»

دعوت از بازیکنان ناآماده و مسنی همچون حاج‌صفی و انصاری‌فرد، باز هم اخبار قبلی را درباره تاثیرپذیری شدید قلعه‌نویی از باند مهدی طارمی مطرح کرده است

مهدی طارمی و امیر قلعه‌نویی در اردوی تیم ملی فوتبال ایران-خرداد۱۴۰۲-فارس

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، یکشنبه، ۱۰ دی‌ (۳۱ دسامبر)، فهرست بازیکنان دلخواه خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا اعلام کرد. از ۲۷ بازیکن انتخاب‌شده، ۱۲ بازیکن بالای ۳۰ سال سن دارند تا یکی از کهنسال‌ترین تیم‌های ملی تاریخ فوتبال ایران راهی مسابقات آسیایی شود.

تیم ملی فوتبال ایران با سه مقام قهرمانی، پنج مقام سوم و یک مقام چهارم، پس از تیم‌های ملی ژاپن و عربستان سعودی، سومین تیم پرافتخار آسیا در جام ملت های آسیا محسوب می‌شود، اما هر سه قهرمانی ایران در این رقابت‌ها به دوران پیش از انقلاب ۱۳۵۷ بازمی‌گردد و در ۴۵ سال اخیر، فوتبالیست‌های ایرانی هیچ‌گاه به فینال جام ملت‌های آسیا نرسیده‌اند.

در فهرست جدید امیر قلعه‌نوعی که یکی از آنان تا شروع جام ملت‌های قطر حذف خواهد شد، سه بازیکن زیر۲۳ سال، دو بازیکن ۲۵ ساله و ۱۲ بازیکن بالای ۳۰ سال حضور دارند. باشگاه سپاهان اصفهان با شش نماینده، بیشترین بازیکن را در این تیم دارد و سپس پرسپولیس با سه نماینده و استقلال و آ.اک یونان با دو نماینده، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وضعیت حضور سردار آزمون، مهاجم باشگاه آ.اس رم ایتالیا در اردوی تیم ملی ایران برای جام ملت‌های آسیا، نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام است و بر اساس برخی گزارش‌ها، در قرارداد آزمون با باشگاه ایتالیایی قید شده است که او از حق ترک رم و سفر به قطر برای حضور در ترکیب تیم ایران، برخوردار نیست.

احمد نوراللهی، هافبک آماده تیم الوحده امارات، که به دلایل انضباطی از فهرست قلعه‌نویی خط خورد، اصلی‌ترین غایب تیم ملی ایران در قطر محسوب می‌شود. نوراللهی که  جزو ترکیب اصلی کی‌روش در جام جهانی ۲۰۲۲ بود، در یک ماه اخیر هفت گل و پاس گل برای تیم باشگاهی‌اش ثبت کرده است.

دعوت از کریم انصاری‌فرد با وجود عملکرد ضعیف و به ثمر رساندن فقط دو گل در ۱۵ مسابقه اخیر، فرا خواندن علی قلی‌زاده در شرایطی که فقط ۲۴۸ دقیقه در ترکیب تیمش حضور داشته و هیچ گل و پاس‌گلی ثبت نکرده است، و نیز دعوت از احسان حاج‌صفی ناآماده و مسن، جزو علامت‌سوال‌های پررنگ فهرست جدید تیم ملی ایران محسوب می‌شود و باز هم اخبار قبلی را درباره تاثیرپذیری شدید قلعه‌نویی از باند مهدی طارمی در تیم ملی مطرح کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فهرست افراد دعوت‌شده به اردوی ملی فوتبال ایران که باید ۲۴ دی‌ نخستین مسابقه خود را در جام ملت‌های آسیا برابر هنگ‌کنگ برگزار کنند، شامل علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، سیدحسین حسینی، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، شجاع خلیل‌زاده، سیدمجید حسینی، سامان فلاح، حسین کنعانی‌زادگان، صادق محرمی، رامین رضاییان، آریا یوسفی، روزبه چشمی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس، محمد محبی، مهدی ترابی، مهدی قائدی، جواد حسین‌نژاد، مهدی طارمی، رضا اسدی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد و شهریار مغانلو است.

برخلاف فهرست ۲۵ نفره قبلی تیم ملی ایران در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶، نام بازیکنانی همچون محمد دانشگر (سپاهان)، محمدامین حزباوی (السد قطر)، علی کریمی (کایسری اسپور ترکیه)، احمد نوراللهی (الوحده امارات) و مهرداد محمدی (استقلال) درفهرست کنونی قلعه‌نویی دیده نمی‌شود.

شهریار مغانلو که آخرین ‌بار در اردوی فروردین‌ در تیم ملی حاضر بود، پس از درخشش در سپاهان و رسیدن به صدر جدول گلزنان لیگ برتر، دوباره در فهرست قرار گرفته است. مهدی قائدی نیز با نمایشی خوب در اتحاد کلباء در امارات، توانسته است نظر سرمربی تیم ملی را جلب کند و به فهرست کنونی راه یابد.

هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از ۲۲ دی تا ۲۱ بهمن به میزبانی قطر برگزار می‌شود، و تیم ملی ایران در گروه C با امارات، فلسطین و هنگ‌کنگ هم‌گروه است.

در دوره قبلی این رقابت‌ها، تیم ملی فوتبال ایران پس از سه دوره تحقیرآمیز پیش از آن که هربار در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف می‌شد، با هدایت کارلوس کی‌روش، باز هم در نیمه‌نهایی از ژاپن شکست خورد و به فینال نرسید.

از فهرست کنونی تیم ایران، علیرضا بیرانوند،‌ پیام نیازمند، رامین رضاییان، مجید حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، روزبه چشمی، امید ابراهیمی، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، کریم انصاری، سردار آزمون، سامان قدوس و مهدی ترابی، در ۲۰۱۹ نیز در جام ملت‌های آسیا حضور یافتند.

بیشتر از ورزش