انعکاس رویکرد ورزشی عربستان سعودی در فهرست پردرآمدترین ورزشکاران فوربز

در سالی که گذشت، عربستان سعودی میلیاردها دلار در فوتبال و گلف سرمایه‌گذاری کرد و این موضوع در فهرست فوربز از پردرآمدترین ورزشکاران سال ۲۰۲۳ انعکاس داشته و درآمد ۱۰ ورزشکار صدر فهرست ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد

یک سال دیگر به پایان رسید و ورزشکاران مشهور جهان در این یک سال ثروتمندتر شده‌اند و ده‌ها میلیون دلار در زمین و خارج از زمین درآمد داشته‌اند.

به گزارش دیلی‌میل، در سالی که گذشت، عربستان سعودی میلیاردها دلار در فوتبال و گلف سرمایه‌گذاری کرد و این موضوع بی‌تردید در فهرست فوربز از پردرآمدترین ورزشکاران سال ۲۰۲۳ انعکاس داشته و درآمد ۱۰ ورزشکار صدر فهرست ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است.

برآورد می‌شود درآمد ۱۰ ورزشکار صدرنشین فهرست فوربز در یک سال گذشته، پیش از کسر مالیات و دستمزد مدیران برنامه، در مجموع حدود ۱.۱۱ میلیارد دلار بوده است.

اما پردرآمدترین ورزشکاران سال ۲۰۲۳ چه کسانی بودند؟

۱۰. کوین دورانت

ملیت: آمریکایی؛ ورزش (تیم): بسکتبال (فینیکس سانز)؛ سن: ۳۵

درآمد تقریبی: ۸۹.۱ میلیون دلار

این ستاره ان‌بی‌ای در فوریه ۲۰۲۳ از بروکلین نتس به فینیکس سانز پیوست.

از آن زمان، دورانت مراحل مهمی را پشت سر گذاشته است، کسب بیش از ۲۷ هزار امتیاز در بازی‌هایش، دستیابی به رتبه دهم فهرست بازیکنانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند و کسب هجدهمین تریپل‌دابل در مسابقات.

اصلی که در مورد درآمد دورانت تغییر نمی‌کند این است که به‌لطف فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایش، درآمد خارج از زمینش از حقوق ورزشی‌اش پیشی گرفته است.

۹. راجر فدرر

ملیت: سوییسی؛ ورزش: تنیس؛ سن: ۴۲

درآمد تقریبی: ۹۵.۱ میلیون دلار

در اثبات محبوبیت ادامه‌دار فدرر به‌عنوان برترین تنیس‌باز تمام دوران همین بس که او در سپتامبر ۲۰۲۲ بازنشسته شد و هنور در این فهرست باقی مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درآمد واقعی او از مسابقات در ۱۲ ماه منتهی به انتشار تازه‌ترین فهرست فوربز کمتر از یک میلیون دلار بود.

بنابراین، حدود ۹۵ میلیون دلار از درآمد برنده ۲۰ گرند اسلم از خارج زمین و نشان تجاری آر‌اف (RF) و سایر فعالیت‌های تجاری‌اش کسب شده است.

۸. استفن کاری

ملیت: آمریکایی؛ ورزش (تیم): بسکتبال (گلدن استیت واریرز)؛ سن: ۳۵

درآمد تقریبی: ۱۰۰.۴ میلیون دلار

کاری با دستمزد ۴۸.۱ میلیون دلار، پردرآمدترین بازیکن بسکتبال ان‌بی‌ای در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ بوده است و در فصل جاری، دستمزدش به ۵۱.۹ میلیون دلار افزایش یافت.

بخش دیگری از درآمد هنگفت این ورزشکار از محل همکاری‌های تجاری و همچنین فیلم مستند اپل تی‌وی در مورد زندگی ورزشی‌اش بوده است.

۷. فیل میکلسون

ملیت: آمریکایی؛ ورزش: گلف؛ سن: ۵۳

درآمد تقریبی: ۱۰۶ میلیون دلار

هنوز دقیق مشخص نیست که ادغام تور پی‌جی‌ای (PGA Tour) و لیو گلف (LIV Golf) تحت حمایت عربستان سعودی چه نتیجه‌ای خواهد داشت اما تغییری در وضعیت پردرآمدترین افراد این ورزش ایجاد نشده است.

میکلسون در سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشت. او همچنین یکی از بنیان‌گذاران فور ول‌نس (For Wellness) است که مکمل‌های قهوه تولید می‌کند.

۶. داستین جانسون

ملیت: آمریکایی؛ ورزش: گلف؛ سن: ۳۹

درآمد تقریبی: ۱۰۷ میلیون دلار

جانسون یکی از اولین ورزشکارانی بود که به لیو پیوست، و هرچند با این اقدام چند حامی مالی را از دست داد، مبلغ جایزه سعودی‌ها او را وارد فهرست فوربز کرد.

جانسون نخستین دوره مسابقات لیو را با جایزه ۳۵.۶ میلیون دلاری، از جمله جایزه ۱۸ میلیون دلاری بهترین بازیکن، به پایان رساند،

۵. کانلو آلوارس

ملیت: مکزیکی؛ ورزش: بوکس؛ سن: ۳۳

درآمد تقریبی: ۱۱۰ میلیون دلار

آلوارس مکزیکی هر بار که وارد رینگ می‌شود ده‌ها میلیون دلار درمی‌آورد.

بخش بزرگی از درآمد این ورزشکار از پخش پولی و مبارزه سه‌گانه‌اش با گنادی گلوکین بوده که ۷۹.۵ میلیون دلار عایدش شده است.  

این ورزشکار ۳۳ ساله شراکت تجاری زیادی ندارد، اما در ماه‌های اخیر مدام به شمار آن‌ها افزوده است. او یک نوشیدنی ورزشی، یک اپلیکیشن تناسب اندام، یک نشان مد لباس و حتی مجموعه‌ای پمپ‌بنزین دارد.

۴. لبرون جیمز

ملیت: آمریکایی؛ ورزش (تیم): بسکتبال (لس‌آنجلس لیکرز)؛ سن: ۳۹

درآمد تقریبی: ۱۱۹.۵ میلیون دلار

مسن‌ترین بازیکن ان‌بی‌ای در سال ۲۰۲۳ رکورد کریم عبدالجبار در کسب امتیاز در ان‌بی‌ای را شکست.

در فصل جاری، امتیازهایی که او در مسابقات کسب کرده است از ۳۹ هزار امتیاز گذشت. پس از اینکه فوربز در سال ۲۰۲۲ او را اولین ورزشکار میلیاردر مشغول فعالیت اعلام کرد، درآمدهای جانبی او از فعالیت‌های تجاری‌اش از آستانه ۷۵ میلیون دلار عبور کرد.

۳. کیلیان امباپه

ملیت: فرانسوی؛ ورزش (تیم): فوتبال (پاری‌ سن‌ژرمن و فرانسه)؛ سن: ۲۵

درآمد تقریبی: ۱۲۰ میلیون دلار

امباپه در سال ۲۰۲۳ کاپیتان تیم ملی فرانسه شد و در سن ۲۴ سالگی برترین گل‌زن تاریخ باشگاه پاری سن‌ژرمن شد.

به‌رغم اختلاف و غیبت کوتاه‌مدت، امباپه در ۲۲ بازی ۲۱ گل برای پاری سن‌ژرمن به ثمر رساند.

شهرت جهانی امباپه به گسترش روزافزون مشارکت او در آگهی‌های تجاری منجر شده است که از میان آن‌ها می‌توان به نایکی، ئي‌ای اسپورتس و اوبلو اشاره کرد.  

۲. لیونل مسی

ملیت: آرژانتینی؛ ورزش (تیم): فوتبال (اینترمیامی و آرژانتین)؛ سن: ۳۶

درآمد تقریبی: ۱۳۰ میلیون دلار

اگر ۲۰۲۲ سالی بود که تمام رویاهای لیونل مسی تحقق پیدا کرد و آرژانتین به قهرمانی جهان رسید، ۲۰۲۳ سالی بود که افق‌های جدید مقابلش گشود.

جام جهانی قطر هشتمین توپ طلایی را برایش به ارمغان آورد و فاصله او با کریستیانو رونالدو را که فقط پنج توپ طلا دارد، بیشتر کرد.

تصمیم بزرگی که در تابستان گرفت مقصد بعدی‌اش پس از ترک پاریس سن‌ژرمن بود. بارسلونا خواستار بازگشت او بود اما استطاعت مالی‌اش را نداشت. عربستان سعودی استطاعت مالی‌اش را داشت اما مسی به اینترمیامی رفت و تاکنون ۱۱ گل به ثمر رسانده است.

مسی همچنین با آدیداس، آبجو بادوایزر و نوشابه پپسی قرارداد دارد.

۱. کریستیانو رونالدو

ملیت: پرتغالی؛ ورزش (تیم): فوتبال (النصر و پرتغال)؛ سن: ۳۸

درآمد تقریبی: ۱۳۶ میلیون دلار

خداحافظی توام با دلخوری کریستیانو رونالدو از منچستر یونایتد و پیوستنش به باشگاه سعودی النصر اتفاقی خوشایند برای حساب بانکی‌اش بود.

پس از ورود این ستاره ۳۸ ساله پرتغالی به لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی، دیگر نام‌های بزرگ فوتبال نیز نتوانستند از جذابیت این لیگ و دستمزد هنگفت پیشنهاد شده چشم‌پوشی کنند.

قرارداد ۱۷۵ میلیون دلاری النصر رونالدو را صدرنشین فهرست کرده است.

اما نکته قابل‌توجه این است که با توجه به شمار نجومی دنبال‌کننده‌های رونالدو در رسانه‌های اجتماعی، درآمد جانبی‌اش دست‌کمی از دستمزد ورزشی‌اش ندارد.

او با صرافی رمزارز بایننس، نایکی، آژانس گردشگری جزیره مدیرا، شرکت ساعت‌سازی جیکوب اند کو، و بسیاری نام‌های تجاری دیگر همکاری دارد.

بیشتر از ورزش