شب پرستاره جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۴

گلدن گلوب مصمم بود بعد از جنجال سال‌های اخیر اعتبار از دست‌رفته خود را احیا کند

مارگو رابی بازیگر استرالیایی در مراسم گلدن گلوب- ۷ زانویه ۲۰۲۳۴- عکس Reuters

«هالیوود بازگشت!» این شاید تنها حرف جو کوی، مجری شوربخت گلدن گلوب بود که مخاطبانش واقعا از آن خوششان آمد. چون اگر مراسم اهدای جوایز امسال ذره‌ای اهمیت داشت، [همین است] که تینسل تاون [هالیوود] سرحال است و واقعا دوباره به حالت اول برگشته است.

گلدن گلوب پس از آغازی سخت توانست رویدادی سرخوش ‌و پرانرژی برگزار کند، و بخش زیادی از این موفقیت به لطف حضور ستاره‌های جذاب بود. برندگانی از جمله کایرن کالکین، الی ونگ، اما استون، آیو ادبیری، بیلی آیلیش و کیلین مورفی که بعد از واکنشی بی‌کلام به شیوه عجیب اجرای جو کوی، که در آخرین لحظه برای اجرای مراسم انتخاب شد، نطق‌های پرشور و جذابی ایراد کردند.

برخی از زوج‌ها که هوشمندانه انتخاب شده بودند، از جمله دوآ لیپا و الیزابت بنکس، کری راسل و ری رومانو، آندرا دی و جان باتیست، نیز بهترین اجراهای دونفری این مراسم را ارائه کردند، و نیز با حضور کم‌سابقه کوین کاستنر با همراهی آمریکا فررا، بازیگر باربی.  

بسیاری از نطق‌های هنرمندان هنگام دریافت جایزه، توانمندی «مرعوب‌کننده» ستاره‌های حاضر در مراسم را نشان می‌داد؛ ستاره‌های مهمی نظیر لئوناردو دی کاپریو، مارتین اسکورسیزی، مت دیمون، بن افلک، هلن میرن، مریل استریپ، اپرا، جنیفر لارنس، رایان گاسلینگ، و هریسون فورد که با تازه‌واردهای ذوق‌زده هم‌صحبت می‌شد.

سری به توالت زدم و شاون لوی، تهیه‌کننده بزرگ را دیدم که آن بیرون داشت با تلفنش پیام می‌داد. یورگوس لانتیموس، کارگردان فیلم «بیچارگان» هنگام دریافت جایزه بهترین فیلم – موزیکال یا کمدی، با حضور و توجه بروس اسپرینگستین به خود از ردیف اول، مواجه شد.

این حال و هوا با دو سال پیش تضاد شدیدی داشت. آن سال مراسم بایکوت شد و به دلیل رسوایی گوناگون و اخلاقی پیرامون انجمن رسانه خارجی هالیوود، سازمان مادر گلدن گلوب، پخش آن از تلویزیون حذف شد.

کوی، که درست دو هفته پیش از برگزاری مراسم، افتخار میزبانی به او داده شد، کاملا معلوم بود از چهره‌های معروفی که هنگام رفتنش به روی صحنه به او نگاه می‌کردند ذوق‌زده است. شروع ضعیفی داشت، خجالت‌زده از افراد صاحب‌نام تملق‌گویی کرد و از هرگونه جنجالی دوری ‌جست. بین او و ریکی جروایز، کمدین و معروف‌ترین مجری گلدن گلوبز که آخرین بار در سال ۲۰۲۰ برای پنجمین مرتبه این مراسم را اجرا کرد، هیچ شباهتی وجود نداشت.   

کوی که مضطرب به نظر می‌رسید، تا آنجا پیش رفت که نوشتن شوخی بی‌مزه‌ای درباره ایملدا استانتون را که نقش ملکه الیزابت دوم را به قدری متقاعدکننده بازی کرد که شاهزاده هری از او پول خواسته، انکار کرد. بعد از شوخی بی‌نمکش درباره تراویس کلسی، بازیکن خط حمله تیم کانزاس سیتی چیفز، دوست‌پسر تیلور سوئیفت، هنرمند پاپ، و جنجال رسانه‌ای درمورد حضورش در لیگ ملی فوتبال آمریکا، تیلور سوئیفت به او چشم‌غره رفت.

رابرت داونی جونیور با ربودن جایزه «بهترین بازیگر مکمل مرد – فیلم سینمایی»، اشاره‌ای زودهنگام به قطار جوایز «اوپنهایمر» بود. او در سخنرانی‌اش که طبق معمول جسورانه و هوشمندانه بود، به این فیلم «شاهکار» درباره «پدر بمب اتم» ادای احترام کرد و همچنین بازیگران همکار خود را در این فیلم، از جمله کیلین مورفی و امیلی بلانت، ستود و به طعنه‌ به تغییر اساسی آکادمی رای‌دهنده گلدن گلوب اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریستوفر نولان، کارگردان «اوپنهایمر»، نخستین جایزه گلدن گلوب خود را برای «بهترین کارگردانی» دریافت کرد. هنگام دریافت این جایزه روی صحنه اشاره کرد که آخرین باری که در این موقعیت حضور داشت، به جای هیت لجر فقید بود که برای بازی در فیلم بتمن، شوالیه تاریکی، جایزه «بهترین بازیگر مرد» را گرفت.

او با ذکر نام بازیگران و عوامل صحنه فیلمش گفت:«این جایزه را فقط به‌نمایندگی از طرف دیگران [عوامل دست‌اندرکار ساخت فیلم]  می‌توانم بپذیرم. ما کارگردانان مردم را دور هم جمع می‌کنیم و می‌کوشیم آن‌ها را واداریم تا بهترین [هنر] خود را ارائه دهند. از خیلی‌ها باید تشکر کرد.»

کیلین مورفی و رابرت داونی جونیور- عکس از رویترز

بعد نوبت کیلین مورفی، بازیگر ایرلندی بود که با دریافت جایزه «بهترین بازیگر مرد در فیلم درام» در مرکز توجه قرار گیرد. او ضمن شوخی با اثر رژ لب روی بینی‌اش به‌دلیل بوسه همسرش، ایوون مک گینس، هنرمند ایرلندی، با اشاره به موفقیت ستاره‌های ایرلندی همکارش، به صحبت ادامه داد. سه نفر از شش نامزد بخش «بهترین بازیگر مرد»، شامل بری کیوگن، ستاره «نمک‌سوز» [سالتبرن] و اندرو اسکات، بازیگر «همه ما غریبه‌ها» و مورفی، ایرلندی بودند.

مورفی گفت: «ایرلندی باشید یا نه، همه اسطوره‌اید، کارتان عالی است، درود بر شما.»

برخی از همدلی‌ها برای جرمی آلن وایت هم به‌نوعی لازم بود (شاید هم نه)، که دریافت جایزه «بهترین بازیگر مجموعه موزیکال یا کمدی» برای [بازی در  «خرس»، تا حدی زیر سایه کارزار جدیدش برای لباس زیر کلوین کلاین قرار گرفت.

در اتاق مطبوعات، روزنامه‌نگاران برای اینکه چه کسی سوال «بریف سفید» (White the Brief) را بپرسد با هم بحث می‌کردند. کالگین که حس کرد فرصتی برای آشفته‌تر کردن اوضاع به دست آورده است، به جمع  خبرنگاران پیوست تا از متیو مک فایدن، همبازی خود در فیلم «جانشینی» که از همه بازیگران قدبلندتر بود، سوالی بپرسد.

یک موضوع مشخص بود، باوجود رقابت شدید، بازنده‌ بی‌جنبه‌ای وجود نداشت. جنیفر لارنس و مارگو رابی از اینکه اما استون جایزه «بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی» را دریافت کرد، خوشحال به‌نظر می‌رسیدند. رابی هنگامی که فیلم «بیچارگان» استونز درکمال ناباوری جایزه «بهترین فیلم موزیکال یا کمدی» را دریافت کرد و توانست «فیلم: باربی» را شکست دهد، آن‌ها را تشویق کرد. بعد از آنکه به او گفتند دوستش تیلور سوئیفت نیز پیروزی‌اش را تشویق کرده است، به شوخی گفت «عجب احمقیه».

لیلی گلادستون و لئوناردو دی کاپریو در مراسم گولدن گلوب ۲۰۲۴- عکس رویترز

لیلی گلادستون نیز برای بازی در فیلم درام «قاتلان ماه کامل» اسکورسیزی نخستین بار برنده جایزه «بهترین بازیگر زن فیلم درام» شد و حضار ایستاده تشویقش کردند.

گلادستون این جایزه را «بردی بی‌سابقه» نامید و صحبتش را به زبان بلک‌فوت شروع کرد و بعد به انگلیسی ادامه داد.

این هنرمند ۳۷ ساله که لئوناردو دی کاپریو، همبازی‌اش، با افتخار به او نگاه می‌کرد، گفت:«تقدیم به تک‌تک بچه‌های کوچک شهری، هر بچه کوچک بومی که آرزویی دارد و خودش را در این فیلم دید، و در داستان‌های ما که خود و با زبان خود، با همراهانی فوق‌العاده و اعتمادی فوق‌العاده، روایت کردیم.»   

نولان درکنار بازیگرانش و اما توماس، تهیه‌کننده‌/ همسرش، «جایزه بهترین فیلم درام» گلدن گلوب، از بزرگترین جوایز این شب، را دریافت کردند.

توماس در سخنرانی خود گفت:«این واقعا تجربه‌ای باورنکردنی در فیلمسازی بود. بسیار لذت بردم که اینجا بودم و سخنان همه را درباره کارشان شنیدم، کاری که ما اینجا انجام می‌دهیم، قطعا همکاری است.»

«بسیار خوشحالم که از کار کریس قدردانی شد، چون کاری که او انجام می‌دهد با کاری که دیگران می‌کنند واقعا تفاوت دارد.»

او «تمام این استعدادها و بازیگران فوق‌العاده و نیز مسئولان بخش‌های گوناگون (HoDs)» را برشمرد و افزود :«کریس با بهترین بودن خودش بهترین آدم‌ها را بیرون می‌کشد.»

درواقع به نظر می‌رسید که گلدن گلوب ۲۰۲۴ بهترین (تقریبا) [ویژگی‌های] هر کسی را برجسته کرد، و در اوج به پایان رسید، و فصل جوایز را با موفقیت و باشکوه شروع کرد.  

© The Independent

بیشتر از فیلم