زنانی که تاریخ راگبی عربستان سعودی را می‌سازند

در حال حاضر در عربستان سعودی، ۴۱ بازیکن زن و ۲۰ بازیکن دختر زیر ۱۸ سال به این ورزش مشغول‌اند

عربستان سعودی در پنج سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر حضور زنان در عرصه ورزش بوده است.

به گزارش عرب نیوز، بخش زنان در فدراسیون‌های ورزشی یکی پس از دیگری تاسیس شده‌اند، و هدف افزایش مشارکت اجتماعی در کوتاه‌مدت، راه‌اندازی مسابقات داخلی و در بلند‌مدت، رقابت با بهترین‌های جهان در عرصه بین‌المللی است.

تازه‌ترین مورد فدراسیون راگبی عربستان سعودی است که نگاهش به ایجاد عرصه‌ای برای رقابت‌های داخلی است.

در اواخر سال ۲۰۲۳، این فدراسیون بخش زنان را تاسیس کرد تا علاقه زنان به ورزشی را برانگیزد که از نظر تاریخی، خاص جوامع کوچکی از مهاجران مرد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز، زنان و دختران سعودی فرصت دارند تا با این ورزش از طریق کارگاه‌های آموزشی آشنا شوند و در برنامه‌های تمرینی و مسابقات ثبت‌نام کنند. 

سامی سماره، مدیر فنی فدراسیون راگبی عربستان سعودی، به عرب نیوز گفت: «ما الان ۴۱ بازیکن زن و ۲۰ بازیکن دختر زیر ۱۸ سال داریم‌.»

او در ادامه افزود: «فوریه امسال در مسابقات راگبی «عرب هفت» شرکت خواهیم کرد که در طائف برگزار می‌شود، و ۱۰ تیم مردان و هشت تیم زنان برای جام رقابت می‌کنند. گروه سنی زیر ۱۸ سال در اوت سال جاری در مسابقات آسیایی شرکت می‌کند و تیم‌های بزرگسالان در سپتامبر در مسابقات آسیایی و در مسابقات بین‌المللی هفت در دبی شرکت خواهند کرد.»

عالیه عبدالله بامخرمه ۲۶ ساله، که هاکی روی یخ نیز بازی می‌کند، یکی از بازیکنان زن مشغول تمرین است. بامخرمه با ورود به عرصه راگبی، امیدوار است با کلیشه‌های اجتماعی که با این ورزش همراه است مبارزه و سایر زنان را تشویق کند وارد این حوزه ورزشی شوند.

او به عرب نیوز گفت: «می‌خواهم همه افراد جامعه به این باور برسند که زنان می‌توانند هر زمان بخواهند هر ورزشی بکنند و می‌توانند دستاوردهای زیادی داشته باشند.»

امیره سعود مرغلانی، دانش‌آموز ۱۷ ساله، اولین بار توپ راگبی را وقتی در دست گرفت که فدراسیون کارگاهی آموزشی در مدرسه‌اش برگزار کرد.

او به عرب نیوز گفت: «من و دوستانم در کلاس نشسته بودیم و مربی آمد. ابتدا شروع کردیم به پاس دادن توپ تا با راگبی آشنا شویم. و بعد در کلاس‌های بیشتری شرکت کردیم، و حالا چهار ماه است که تمرین می‌کنیم.»

مرغلانی گفت: «فکر می‌کنم بی‌تردید می‌توانیم ثابت کنیم که بسیاری از مردم اشتباه فکر می‌کنند، زیرا حمایت زیاد و مربیان بزرگی داریم.»

باقی بازیکنان نیز نظر مشابهی داشتند و به عرب نیوز گفتند با حمایت فدراسیون، از اعضای هیئت‌مدیره گرفته تا مربیان، آن‌ها آماده‌اند تا غیرممکن‌ها را ممکن کنند.

مرغلانی در ادامه افزود: «ما بی‌تردید می‌خواهیم به همه نشان بدهیم که می‌توانیم در چنین ورزش سختی موفق شویم. واقعا فکر می‌کنم سفر بزرگی در پیش داریم.»

بیشتر تمرین‌های راگبی زنان در ریاض برگزار می‌شود. سماره امیدوار است که با افزایش بودجه، فدراسیون قادر خواهد بود دامنه برنامه‌های تمرینی را به سایر شهرها گسترش دهد.

بیشتر از ورزش