فرش قرمز جوایز سینمایی بفتا در لندن گسترده شد

۱۳، عدد بخت اوپنهایمر در بفتا و اسکار است

تصویر ترکیبی از آستین باتلر و کیت بلانشت در  مراسم اهدای جوایز بفتا ۲۰۲۳/ AFP

ستارگان هالیوود یکشنبه، ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن)، برای شرکت در مراسم جوایز سالانه فیلم بفتا (آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا) راهی لندن شدند که در آن، «اوپنهایمر»، درام تاریخی آمریکایی و از پردرآمدترین فیلم‌های ۲۰۲۳، نامزد دریافت جایزه‌های برتر سینمای بریتانیا است.

۱۳، عدد بخت «اوپنهایمر» است. به گزارش رویترز، این فیلم طولانی سه‌ساعته که ماجراهای مربوط به ساخت بمب اتمی و به‌کارگیری آن را در دوران جنگ جهانی دوم روایت می‌کند، در ۱۳ رشته، از جمله برای جایزه اصلی «بهترین فیلم»، نامزد دریافت جایزه شده است. «اوپنهایمر» همچنین صدرنشین نامزدهای اسکار امسال است و در آن مراسم نیز در ۱۳ رشته، برای ربودن «مجسمه طلایی» نامزده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیلیان مورفی، ستاره ایرلندی کم‌حرف‌وحاشیه فیلم، که نقش جی. رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان نظری آمریکایی، را بازی می‌کند، برای کسب جایزه بازیگر «نقش اول مرد»، و کریستوفر نولان بریتانیایی برای دریافت جایزه «بهترین کارگردانی» از بیشترین بخت برخوردارند.

یان سندول، سردبیر  «دیجیتال اسپای موویز» (Digital Spy movies) به رویترز گفت که حضور استعدادهای بریتانیایی در «اوپنهایمر» می‌تواند به بخت کامیابی این فیلم در بفتا کمک کند.

سندول گفت: «این فیلم کریستوفر نولان را دارد، و کیلیان مورفی را هم در نقش اول دارد. به نظر من غافلگیری بزرگی خواهد بود اگر این فیلم نادیده گرفته شود.»

سال گذشته بازسازی آلمانی «همه‌چیز در جبهه غربی آرام است» برنده بزرگ جوایز بفتا شد و در کمال شگفتی بسیاری از ناظران، از جمله با ربودن جایزه «بهترین فیلم»، بر ستاره فصل جوایز ۲۰۲۳، یعنی فیلم «همه چیز، همه‌جا، همه در یک‌زمان»، فائق شد.

سندول گفت: «اگر قرار باشد امسال هم همان شرایط برای فیلمی تکرار شود، آن فیلم «منطقه موردعلاقه» (The Zone of Interest) خواهد بود، زیرا کارگردانش بریتانیایی است و هرچند به زبان خارجی است، محصول مشترک بریتانیا است و بنابراین، به‌نحوی فیلم خانگی هم محسوب می‌شود.»

فیلم جاناتان گلیزر که در ۹ رشته نامزد دریافت جایزه شده است، درباره یکی از فرماندهان آشویتس و خانواده‌اش است که در کنار اردوگاه آن مرگ زندگی می‌کنند.

از دیگر رقبای دریافت جایزه «بهترین فیلم» می‌توان به کمدی تخیلی «بیچاره‌ها» با بازی اما استون، «قاتلان ماه کامل» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، درامی درباره قتل‌ اعضای قبیله اوسیج در دهه ۱۹۲۰، ماجرای جنایی «آناتومی یک سقوط»، و نیز «جاماندگان» (Holdovers)، روایتی کمدی از ماجراهای یک مدرسه شبانه‌روزی پسرانه، اشاره کرد.

اما استون، بازیگری که بردن بفتا و اسکار را در کارنامه دارد، از  بیشترین بخت برای بردن جایزه «بهترین بازیگر نقش اول زن» برخوردار است.

هیچ‌یک از رقبای دریافت جایزه «بهترین کارگردان»، پیش‌تر این جایزه را نبرده‌اند و چهار نفر از شش نامزد، از جمله گلیزر و ژوستین تریه برای «آناتومی یک سقوط»، برای نخستین بار نامزد دریافت این جایزه شده‌اند.

با حذف حیرت‌‌برانگیز گرتا گرویگ، کارگردان «باربی»، تریه تنها زن حاضر در این فهرست است.

«باربی»، پرفروش‌ترین فیلم ۲۰۲۳ با هشت نامزدی در اسکار، در بفتا در مجموع در پنج رشته نامزد شده است.

مراسم اهدای جوایز بفتا در سالن رویال فستیوال در ساحل رودخانه تیمز برگزار می‌شود و دیوید تننت، بازیگر مشهور اسکاتلندی که بیشتر برای نقش‌آفرینی در مجموعه تلویزیونی «دکتر هو» (Doctor Who) شناخته می‌شود، میزبان آن خواهد بود.

بیشتر از فیلم