دولتمند خالف، هنرمند مردمی معروف تاجیکستان، درگذشت

دولتمند خالف بنیان‌گذار گروه موسیقی مردمی تاجیکستان و از موسیقی‌دانان معروف این کشور بود

دولتمند خالف، موسیقی‌‎دان، نوازنده و خواننده معروف موسیقی مردمی تاجیکستان، روز یکشنبه ۲۹ بهمن، (۱۸ فوریه) در سن ۷۴ سالگی در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، درگذشت. تلویزیون دولتی تاجیکستان صبح دوشنبه با تایید خبر درگذشت این خواننده، پیام امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری این کشور، را که در آن از کارنامه هنری دولتمند خالف ستایش شده بود، منتشر کرد.

آسیا پلس، رسانه تاجیکستانی، گزارش داد که دولتمند خالف چند سالی بود که به سرطان مبتلا شده بود و اخیرا هم برای معالجه به مسکو رفته بود. او پس از بازگشت از مسکو، در یکی از بیمارستان‌های شهر دوشنبه درگذشت.

دولتمند خالف متولد سال ۱۹۵۰ در منطقه شورآباد استان ختلان تاجیکستان بود. از او به عنوان بنیان‌گذار گروه ملی موسیقی مردمی تاجیکستان یاد می‌شود که سال‌ها مدیریت آن را برعهده داشت و در تقویت موسیقی مردمی نقش مهمی ایفا کرد. خالف برای اجرای برنامه‌های هنری در زمینه موسیقی مردمی به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سفر کرد و در این برنامه‌ها، موسیقی مردمی تاجیکستان را به جهان معرفی کرد.

دولتمند خالف در برخی از کنسرت‌ها با هنرمندان ایرانی از جمله شهرام ناظری نیز همخوانی کرد که با استقبالی گسترده مواجه شد. او جوایز متعددی کسب کرده بود که مهم‌ترین آن، جایزه دولتی تاجیکستان به نام ابوعبدالله رودکی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولتمند خالف علاوه بر سرودن ترانه، ساختن آهنگ و دانشی که در زمینه موسیقی داشت، رباب، قیچک و دوتار هم می‌‎نواخت و در مرکز ملی موسیقی مردمی تاجیکستان، شاگردان زیادی را در زمینه موسیقی مردمی آموزش داد.

لایق خالف، پسر دولتمند خالف، نیز از خوانندگان جوان تاجیکستان است که در سال‌های اخیر معروف شده است و برخی رسانه‌های تاجیکستان معتقدند که او راه پدرش را ادامه خواهد داد.

انتشار خبر درگذشت این هنرمند معروف واکنش‌ بسیاری از هواداران او را در تاجیکستان، ایران، افغانستان و ازبکستان به همراه داشت. دولتمند خالف و پسرش، لایق خالف، در سال‌های اخیر برای اجرای برنامه‌های هنری متعدد به ایران دعوت شدند که آخرین بار آن مرداد ۱۴۰۱ بود که در یک برنامه تلویزیونی به نام «خندوانه» برنامه اجرا کردند.

شماری از شاعران، نویسندگان و مخاطبان ترانه‌های دولتمند خالف در کشورهای مختلف به مناسبت درگذشت او پیام‌هایی منتشر کردند. مجیب مهرداد، شاعر اهل افغانستان، در پیامی نوشت: «در میان هنرمندان بزرگ تاجیک، صدای دولتمند خالف و موسیقی منحصربه‌فردش از کودکی تا جوانی و حتی در غربت همراه من بوده است.»

مهرداد که در بدخشان افغانستان و در همسایگی تاجیکستان متولد و بزرگ شده است، افزود که از کودکی تا زمانی که در بدخشان زندگی کرد، همواره آهنگ‌های دولتمند خالف را از رادیوهای تاجیکستان گوش می‌داد: «برای ما مردم بدخشان و تخار، موسیقی تاجیکی فراتر از یک ارتباط نوستالژیک عادی است.»

شماری از علاقه‌مندان به موسیقی دولتمند خالف در ایران هم با انتشار پیام‌ها و بازنشر آهنگ‌های این هنرمند، درگذشت او را تسلیت گفتند و از کارنامه هنری او را ستودند.

بیشتر از موسیقی