روند بازگرداندن خانواده‌های داعشی از سوریه به قرقیزستان

زنان قرقیزی پس از ورود به سوریه با نیروهای داعش ازدواج کردند و در این کشور زندگی‌شان را ادامه دادند

وزارت خارجه قرقیزستان اعلام کرد که ۹۹ شهروند این کشور (۲۸ زن و ۷۱ کودک) را از اردوگاه‌های شمال شرق روسیه با حمایت ایالات متحده آمریکا بازگردانده است.  

این وزارتخانه اعلام کرد: «قرقیزستان از طرف آمریکایی و شرکای بین‌المللی برای کمک کامل در عملیات ویژه و حمایت لجستیکی برای اجرای موفقیت‌آمیز پنجمین کمپین بزرگ برای بازگرداندن شهروندانی که در شرایط سخت به‌سر می‌برند، تشکر ویژه می‌کند.» 

این پنجمین ماموریت بازگرداندن شهروندان قرقیزستانی از مناطق جنگی در سوریه است. نخستین مرحله بازگشت یک سال پیش انجام شد و تاکنون حدود ۱۳۰ زن و ۳۰۰ کودک داعشی با طیاره‌های ویژه به خانه بازگشته‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های قرقیزستان گفتند خانواده‌های داعشی که از سوریه به این کشور می‌آیند، در یک مرکز توان‌بخشی اسکان داده می‌شوند تا از خدمات مناسبی که برای کمک به آن‌ها به منظور زندگی در یک محیط آرام در نظر گرفته شده است، برخوردار شوند.  

بر اساس آخرین اطلاعات عمومی کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان، بیش از ۸۵۰ شهروند این کشور به جنگ سوریه فرستاده شده بودند و بیشتر آن‌ها در جنوب این کشور مستقر بودند.  

این شهروندان از طریق گروه‌های اسلام‌گرای افراطی جذب گروه دولت اسلامی (داعش) شده بودند. 

زنان قرقیزی پس از ورود به سوریه با نیروهای داعش ازدواج کردند و در این کشور به زندگی‎‌شان ادامه دادند و این در حالی است که مردان قرقیز به گروه داعش ملحق شدند. در گذشته، افسران اطلاعاتی قرقیزستان مقادیر زیادی لوازم تبلیغاتی ممنوعه را نزد مردانی که برای سربازگیری به این کشور آمده بودند، کشف کردند.  

سرویس‌های اطلاعاتی قرقیزستان در جست‌وجوی قرقیزهایی‌اند که در سوریه جنگیده‌اند و به خانه بازنگشته‌اند. تحقیقات روی افراد جذب‌شده به داعش ادامه دارد و در صورت ثابت شدن این ادعا، پرونده جنایی علیه آن‌ها تشکیل خواهد شد.  

کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان زیر تهدید تروریسم به‌یژه شاخه خراسان دولت اسلامی از جانب افغانستان تحت سلطه‌ طالبان قرار دارند.

شاخه خراسان داعش رویای برقراری «خلافت اسلامی» در جنوب آسیا و آسیای میانه را در سر می‌پروراند و آرزو دارد که بتواند مانند عراق و سوریه، در این مناطق نیز سرزمین‌هایی در اختیار داشته باشد. داعش خراسان در ماه‌های اخیر مسئولیت چندین حمله مرگبار در افغانستان، پاکستان و ایران را برعهده گرفته و آسیای میانه نیز در معرض تهدید داعش است.   

بیشتر از جهان