پنج توصیه برای آرایش روی پوست مستعد آکنه

به گفته دکتر لورن، کرم‌های اصلاح‌کننده سبزرنگ به کاهش قرمزی کمک می‌کنند؛ او برای سایه چشم و رژ لب نیز رنگ‌های سرد را به جای صورتی روشن، قرمز یا نارنجی پیشنهاد می‌دهد

عکس تزیینی زنی را با آرایش نشان می‌دهد-Canva

برای کسانی که با جوش و آکنه درگیرند، آرایش کردن تیغ دولبه است. هر چند با استفاده از محصولات آرایشی می‌توان آثار ناخوشایند جوش‌ و جای آن را تا حدی پنهان کرد، استفاده از برخی ترکیب‌ها روی پوست ترس بدتر شدن جوش‌ها را نیز به همراه دارد؛ اما خبر خوب این است که با استفاده از محصولات مناسب و تکنیک‌های دقیق، می‌توان ضمن آرایش کردن، حتی از پوست جوش‌دار مراقبت هم کرد.

وب‌سایت «مجله مد» (fashion journal) در گزارشی به نقل از دکتر لورن توماس، پزشک متخصص پوست، نکاتی را که افراد با پوست‌ مستعد جوش زدن باید هنگام آرایش در نظر بگیرند، توضیح داده است:

کار را ساده کنید

اولین قدم خرید محصولات مناسب است. نظر دکتر لورن این است که آرایشتان را ساده نگه دارید و سراغ محصولاتی بروید که روی پوست ملایم‌اند. پودر‌‌های معدنی (پودرهای آرایشی که پوشانندگی آن‌ها با استفاده از ترکیباتی چون اکسید زینک و اکسید تیتانیوم تامین می‌شود) و محصولاتی که جوش‌زا نیستند (روی بسته‌بندی این نوع محصولات عبارت non-comedogenic به چشم می‌خورد که به این معنی است که منافذ پوست را نمی‌بندند) و مرطوب‌کننده‌‌های رنگی (بی‌بی‌کرم/ BB Cream) از جمله محصولاتی‌اند که در این مرحله کمک می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، هنگامی که پوست جوش دارد، زمان مناسبی برای امتحان محصول جدید نیست، مگر اینکه تحت نظر یک متخصص باشید؛ زیرا محصولات پوستی جدید می‌توانند واکنش‌های حساسیتی ایجاد یا آن را تحریک کنند. هنگامی که سعی می‌کنید آکنه را کنترل کنید، پاسخ به استفاده از مواد جدیدی که قبلا امتحان نکرده‌اید، یک «نه» بزرگ‌ است.

آرایش کم

حتی اگر عاشق آرایشید، مهم است که در فاصله بین آرایش کردن به پوستتان استراحت دهید. دکتر لورن بر اهمیت پاک کردن آرایش پس از هر بار استفاده از لوازم آرایشی تاکید می‌کند. او توصیه می‌کند هر بار به محض رسیدن به خانه این کار را انجام دهید و هر قدر خسته‌اید، به یاد داشته باشید، خوابیدن با آرایش مخصوصا برای کسانی که پوست مستعد جوش زدن دارند، یک ممنوعیت بزرگ است.

او همچنین اشاره می‌کند که آرایش را با ملایمت پاک کنید. او استفاده از روغن‌های پاک‌کننده را برای مرحله اول و استفاده از یک شوینده ملایم را برای پاکسازی کامل پوست توصیه می‌کند.

علاوه بر این‌، دکتر لورن توصیه می‌کند از محصولات آرایشی سبک استفاده کنید، زیرا محصولات خیلی غلیظ نه‌تنها می‌توانند باعث بستن منافذ شوند، بلکه جوش‌ها را بیشتر نشان می‌دهند.

مراقبت از پوست 

داشتن یک برنامه مراقبت از پوست منظم در کنار آرایش، برای مدیریت آکنه ضروری است. توجه داشته باشید که بسیار مهم است که این دو برنامه مکمل یکدیگر باشند، نه متضاد هم.

در هر حال مراقبت از پوست نه‌تنها سلامتی پوست را حفظ می‌کند، بلکه بستر پوست را هم برای آرایش مهیا می‌کند تا به آرایشی صاف‌تر و ماندگارتر برسیم. دکتر لورن برای انواع پوست‌های چرب و مستعد آکنه استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید را توصیه می‌کند.

سالیسیلیک اسید یک اسید میوه از نوع بتاهیدروکسی اسید (BHA) است که قدرت ضدآکنه بالایی دارد. این ترکیب می‌تواند چربی‌های اضافه و سلول‌های مرده پوست را حل کند، منافذ را تمیز نگه دارد و احتمال بروز انواع خاصی از آکنه را کاهش دهد.

علاوه بر این، او به چسب‌‌های کوچک ضدآکنه‌ اشاره می‌کند که می‌توان شب‌ یا در طول روز روی جوش‌ استفاده کرد و بعد با کمی روشن‌کننده زیر چشم (کانسیلر/ concealer) آن را پنهان کرد. انواع درمانی این چسب‌ها حاوی ترکیبات ضدجوش‌اند و هنگامی که روی جوش قرار می‌گیرند، با نفوذ در پوست آن را درمان می‌کنند.

از رنگ به نفع خود استفاده کنید

استفاده از رنگ‌های مختلف در آرایش به پنهان کردن جوش‌ها کمک می‌کند. به گفته دکتر لورن، کرم‌های اصلاح‌کننده سبزرنگ به کاهش قرمزی کمک می‌کنند. برای سایه چشم و رژ لب نیز، او رنگ‌های سرد را به جای صورتی روشن، قرمز یا نارنجی پیشنهاد می‌دهد. رنگ‌های سردتر ممکن است باعث شوند چهره کمتر قرمز به نظر برسد. او همچنین استفاده از پودر مات‌کننده را توصیه می‌کند تا چربی اضافه پوست را در طول روز جذب کند. علاوه بر این، برجسته کردن لب‌ها و چشم‌ها نیز باعث توجه کمتر به آکنه‌ها می‌شود.

رعایت بهداشت

بهترین راه برای پیشگیری از بروز جوش و لک جدید، دور نگه داشتن باکتری‌ها است. برای این منظور دکتر لورن چند توصیه بهداشتی دارد. اول از همه او توصیه می‌کند از تمیز بودن برس‌های آرایشی‌تان مطمئن باشید و آن‌ها را به صورت منظم بشویید. همچنین توجه کنید که قبل از آرایش، دست‌هایتان تمیز باشند. علاوه بر این از محصولات در بسته‌بندی‌های پمپی به‌جای بسته‌بندی‌های کاسه‌ای استفاده کنید تا مواد آن‌ها در معرض آلودگی‌های محیطی قرار نگرفته باشند.

بیشتر از مُد و زیبایی