خشم مدیران آدیداس و دولت از قرارداد فدراسیون فوتبال آلمان با نایکی

با امضای این قرارداد دو درصد از ارزش سهام آدیداس کاهش یافت و ۲.۵ درصد به ارزش سهام نایکی افزوده شد

آنتونیو رودریگر، مهاجم تیم ملی آلمان همراه با لوگو نایکی‌ــ رسانه‌های اجتماعی

اتحادیه فوتبال آلمان پس از ۷۷ سال همکاری و خرید از نشان تجاری معروف آلمانی آدیداس، تصمیم گرفت از اول ژانویه ۲۰۲۷ تامین‌کننده و حامی مالی اصلی‌اش را تغییر دهد و با غول آمریکایی نایکی همکاری کند؛ اتفاقی که جنجالی بزرگ در صنعت پوشاک ورزشی به پا کرد و به این مارک آلمانی هم لطمه‌ای جبران‌ناپذیر زد.

بر اساس این قرارداد که تا سال ۲۰۳۴ معتبر است، نایکی متعهد شده است سالانه بیش ۱۰۰ میلیون یورو به فدراسیون و اتحادیه فوتبال آلمان پرداخت کند که یک رکورد جهانی در رده ملی محسوب می‌شود.

مدیر این شرکت آمریکایی پس از این موفقیت بزرگ مقابل رقیب سنتی آلمانی‌اش، در مصاحبه با مجله بیلد گفت: «ما بابت اینکه قرار است از سال ۲۰۲۷ شریک رسمی فدراسیون فوتبال آلمان باشیم و با آن‌ها همکاری کنیم، بسیار خوشحالیم، زیرا می‌توانیم آینده فوتبال را درخشان‌تر رقم بزنیم. ما این قرارداد بزرگ را جشن می‌گیریم و تیم ملی آلمان را تا بیشترین حد ممکن حمایت خواهیم کرد.»

به گزارش رسانه‌های آلمانی، مدیران آدیداس که از این اتفاق بسیار عصبانی‌اند، ابتدا تلاش کردند مانع نهایی شدن قرارداد نایکی با فدراسیون فوتبال آلمان شوند. در همین راستا، بیورن گولدن، مدیرعامل آدیداس، پس از شنیدن خبر، فورا به دفتر مرکزی اتحادیه فوتبال آلمان در فرانکفورت رفت تا پیشنهادی جدید ارائه کند، اما مدیران فوتبال آلمان با اشاره به کیفیت برتر پیراهن‌های تولید نایکی و همچنین مبلغ ۱۰۰ میلیون یورویی قرارداد با شرکت آمریکایی که دو برابر پیشنهاد آدیداس است، آن را رد کردند.

البته جنگ و دعوا در این پرونده به همین‌جا ختم نشده و پس از نهایی شدن قرارداد نایکی با اتحادیه فوتبال آلمان، حالا به نظر می‌رسد آدیداس تلاش می‌کند تا با به راه انداختن کارزارهای دولتی و سیاسی، مردم آلمان را با خود علیه مقام‌های فوتبال این کشور متحد کند؛ زیرا شرکت آدیداس پس از اعلام این خبر نزدیک به دو درصد از ارزش سهامش را از دست داده و از سوی دیگر، این اتفاق باعث شده است تا ارزش سهام نایکی حدود ۲.۵ درصد بالاتر برود.

روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، دراین‌باره گفت: «من به‌سختی می‌توانم پیراهن آلمان را بدون آن سه‌خط معروف (لوگو آدیداس) تصور کنم. از نظر من آدیداس و سه رنگ‌ مشکی‌ و قرمز و طلایی، همیشه به یکدیگر تعلق دارند. این بخشی از هویت آلمان است.»

کارل لاوتربک، وزیر بهداشت آلمان، نیز در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «آدیداس دیگر حامی پیراهن تیم ملی نیست؟ یک شرکت آمریکایی جایگزین شد؟ فکر می‌کنم این تصمیم که بخشی از خانه ما را نابود می‌کند، کاملا اشتباه است.»

در این میان، اولاف شولتس، صدراعظم فدرال آلمان، که تلاش می‌کرد نسبت به سایر سیاستمدارانی که اتحادیه فوتبال این کشور را به «نداشتن حس میهن‌پرستی» متهم کردند، موضعی متفاوت و میانجی‌گرانه بگیرد، گفت: «در فوتبال مهم‌ترین چیز این است که گل زده شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای واکاوی بیشتر علت اصلی چشم‌پوشی اتحادیه فوتبال آلمان از آدیداس، شاید بهتر باشد به نوامبر ۲۰۲۲ برگردیم؛ زمانی که مقام‌های فوتبال در آلمان پس از باخت در اولین مسابقه مرحله گروهی جام‌جهانی قطر مقابل ژاپن که در نهایت زمینه‌ساز حذف عجیب آن‌ها از مرحله گروهی شد، پیراهن‌های آدیداس را یکی از اصلی‌ترین دلایل باختشان اعلام کردند.

اتحادیه فوتبال آلمان هم در مراکز تحقیقاتش چندین‌ بار لباس‌های تولید آدیداس را شست‌ و پس از مشاهده نتیجه کار، به مواد به‌کار رفته در این لباس‌ها معترض شد و اعلام کرد که استفاده از پلاستیک بازیافتی در تولید این پیراهن‌ها به سنگینی و کاهش آزاردهنده کیفیت آن‌ها منجر شده است.

اکنون نیز اتحادیه فوتبال آلمان با «منطقی» نامیدن تصمیم جنجالی‌اش، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمامی شرکت‌هایی که برای تجهیز تیم‌های ملی علاقه نشان داده بودند، در تاریخ ۲۱ ژانویه از شرایط عمومی مطلع شدند. آدیداس و نایکی و دیگر شرکت‌ها پس از آن تا ۱۵ مارس فرصت داشتند پیشنهادشان را به صورت کتبی ارائه کنند. در آن زمان چند پیشنهاد دریافت شد. پیشنهادها نیز در کمیته‌های تخصصی از نظر محتوا و جنبه‌های اقتصادی بررسی شدند و آن‌ها به اتفاق آرا در مورد توصیه برای همکاری با نایکی در آینده موافقت کردند.»

تیم ملی آلمان در سه تورنمنت جهانی و مهم اخیر عملکرد بسیار بدی داشته و از روزهای اوجش دور مانده است. همین ناکامی‌ها مدیران اتحادیه را ترغیب کرد تا با استفاده از قرارداد نایکی، درآمدهایشان را برای افزایش حمایت از تیم‌های ملی بیش از دو برابر کنند.

تیم ملی فوتبال آلمانی‌ در دو جام‌جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در مرحله گروهی حذف شد و در یورو ۲۰۲۰ نیز در مرحله یک‌هشتم از این رقابت‌ها کنار رفت، آنچه باعث شد ارزش تبلیغاتی بالایی که پس از قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ به دست آورده بود، کاملا از بین برود.

حالا آدیداس که در ۷۰ سال گذشته همکاری‌ خوبی با تیم ملی آلمان داشت و با این تیم لحظاتی خاطره‌انگیز مانند «معجزه برن» و قهرمانی در جام جهانی ۱۹۵۴ را رقم زد، قرار است در سال ۲۰۲۶ با این دوران درخشان خداحافظی کند.

به نظر می‌رسد این اتفاق تلخ برای مدیران آدیداس، با بیانیه جدید نایکی تلخ‌تر هم شده باشد: «اتحادیه فوتبال آلمان یک نیروی جهانی و افسانه‌ای در فوتبال است که در اشتیاق ما به این ورزش سهیم خواهد بود. ما با هم می‌توانیم سرعت‌دهنده‌های واقعی تغییر در فوتبال جهانی باشیم و از تیم‌ ملی مردان و زنان گرفته تا رشد فوتبال زنان و ترویج فوتبال آماتور و پایه در این کشور بهترین نوآوری‌های روز را ارائه کنیم.»

بیشتر از ورزش