سفر هیئت وزارت تجارت پاکستان به کابل در میانه تنش‌های سیاسی

کاردار سفارت پاکستان در کابل محتوای ملاقات هیئت پاکستانی با مقام‌های طالبان را موفقیت‌آمیز توصیف کرد

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در ملاقات با محمد خرم آغا، معاون وزیر تجارت پاکستان - @MoFA_Afg/X

همزمان با ادامه تنش‌ها میان دولت جدید پاکستان و گروه طالبان، هیئتی به رهبری معاون وزیر تجارت پاکستان روز سه‌شنبه هفتم فروردین، به کابل رفت. به گزارش رسانه‌های طالبان، این هیئت با برخی از مقام‌های ارشد طالبان از جمله وزیر خارجه این گروه ملاقات کرده است.

عبیدالرحمان نظامانی، کاردار سفارت پاکستان در کابل، در یک پیام ویدیویی پس از پایان سفر این هیئت، محتوای ملاقات‌ها را موفقیت‌آمیز خواند و گفت که هیئت پاکستانی با طالبان بر سر تامین منافع مشترک و تسهیل تجارت دوجانبه توافق کرده‌اند.

در همین حال، ضیا احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز در یک پیام ویدیویی گفت که امیرخان متقی وزیر خارجه این گروه، با هیئت پاکستانی به رهبری محمد خرم آغا، معاون وزیر تجارت پاکستان ملاقات کرده و در مورد چالش‌های موجود میان پاکستان و حاکمیت طالبان و نیز مشکلات تجاری و ترانزیتی صحبت کرده است.

سفر هیئت پاکستانی به کابل در بحبوحه تنش‌ها و بگومگوها میان دولت پاکستان و طالبان از آن لحاظ حایز اهمیت دانسته می‌شود که در ماه‌های اخیر کانال‌های رسمی ارتباطی میان دولت پاکستان و طالبان تقریبا مسدود شده‌اند و تنها کانال‌های غیررسمی مانند روحانیون و رهبران قومی در زمینه روابط بین دو طرف کار می‌کنند.

در آخرین موارد، رسانه‌های پاکستانی فاش کردند که ملا شیرین آخوند، از افراد نزدیک به ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، و استاندار قندهار در ملاقات با کاردار سفارت پاکستان در کابل، از جانب رهبر طالبان پیام آشتی به دولت جدید پاکستان فرستاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، روز چهارشنبه هشتم فروردین، در یک پیام در شبکه اجتماعی ایکس، طالبان را به همکاری نکردن در مهار تروریسم متهم کرد و گفت: «منبع تروریسم موجود درپاکستان در خاک افغانستان است.»

این اظهارات وزیر دفاع پاکستان واکنش‌ مقام‌های طالبان را در پی داشت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پیامی در رادیو تلویزیون ملی افغانستان (تحت کنترل طالبان) گفت که «مشکلات امنیتی در پاکستان هیچ ربطی به افغانستان ندارد.»

چالش‌های امنیتی و موضع رسمی پاکستان مبنی بر حضور گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان و عملیات علیه پاکستان از آن سوی مرز، سبب شده است که در حدود چهار ماه گذشته حتی مسیرهای تجاری و ترانزیتی میان دو کشور نیز مسدود شوند.

دولت جدید پاکستان در تلاش برای مهار رفت و آمد تروریست‌ها از خاک افغانستان به پاکستان، سیستم عبور با پاسپورت و ویزا را در مرزهای این کشور با افغانستان فعال ساختند و پس از آن هزاران کامیون تجاری و ترانزیتی به دلیل این که رانندگان آن مدارک لازم را نداشتند، در دو سوی مرز متوقف شدند.

وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای در مورد سفر هیئت وزارت تجارت پاکستان به کابل نوشت که وزیر خارجه این گروه با هیئت پاکستانی در مورد تسهیل رفت و آمد مسافران، بیماران و کامیون‌های تجاری و ترانزیتی از مرزهای دو کشور، گفت‌وگو کرده است. در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه بر انجام اقدامات جدی برای حل مشکلات ترانزیتی تاکید کرد.»

در همین حال، عبیدالله نظامانی، کاردار سفارت پاکستان در کابل نیز در بیانیه‌اش گفت: «دو طرف توافق کردند که باهم روی منافع مشترک کار کنند. افغانستان و پاکستان توافق کردند که در شماری از بخش‌ها، تجارت دوجانبه و ترانزیت را تسهیل کنند.»

این ملاقات در حالی صورت گرفت که رهبری طالبان به طور گسترده در ماه‌های اخیر با بسته شدن گذرگاه‌های تجاری و ترانزیتی با پاکستان، بر تسهیل تجارت و ترانزیت از طریق بندر چابهار متمرکز بوده است. این گروه از یک سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری در یک پروژه تجاری در منطقه چابهار در جنوب ایران خبر داد و نیز خواستار ایجاد نمایندگی این گروه در چابهار شد.

بندر چابهار که افغانستان و آسیای میانه را بدون عبور از پاکستان به هند و آب‌های بین‌اللملی وصل می‌کند یک رقیب برای بندرها و گذرگاه‌‌های ترانزیتی پاکستان شمرده می‌شود.

بیشتر از اقتصاد