الساندرو میکله چه چیزی را از گوچی به ولنتینو خواهد برد؟

برشمردن درخشان‌ترین لحظات میکله در گوچی آسان نیست

آخرین مجموعه الساندرو میکله برای گوچی/AFP

الساندرو میکله، مدیر خلاقیت سابق گوچی، جای خالی پیرپائولو پیچیولی را در خانه مد ولنتینو پر کرد.

نوامبر ۲۰۲۲ میکله از گوچی کناره‌گیری کرد. کناره‌گیری او به بسیاری از گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه او کجا خواهد رفت پایان داد. حالا اما با حدس و گمان‌های تازه‌ای روبه‌رو هستیم. اولین روز کاری او سه‌شنبه ۲ آوریل خواهد بود. در سپتامبر امسال مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۵ هفته مد پاریس ولنتینو را میکله روی صحنه خواهد برد.

سبکی که میکله تاروپودش را شکل داده چطور قرار است در دنیای ولنتینو روی صندلی پیرپائولو بنشیند.

خود این طراح درباره نقش جدیدش در خانه مد ایتالیایی گفت: «این افتخار بزرگی است. من با خوشحالی مسئولیت مهم پیوستن به خانه مد را احساس می‌کنم. خانه‌ای که واژه "زیبایی" را در در روایت جمعی‌اش از ظرافت، ظرافت و ظرافت فوق‌العاده حک می‌کند.»

خبر کناره‌گیری الساندرو میکله از گوچی شوکه‌کننده بود. این طراح، که جانشین فریدا جیانینی شده بود، در ژانویه ۲۰۱۵ اولین مجموعه‌اش را با لباس‌های مردانه در هفته مد میلان به نمایش گذاشت و چند روز بعد  رسما به عنوان مدیر خلاق گوچی معرفی شد و دوره جدیدی برای این مارک ایتالیایی رقم زد. برخی بر این باورند که میکله خانه را دوباره بنا نهاد و مجموعه‌هایش دنیای مد را متحول کرد.

میکله ۲۰ سال قبل کارش را در گوچی در کنار تام فورد آغاز کرد و بی‌شک یکی از نمادین‌ترین طراحان زمان ماست.

الساندرو میکله، در مقام مدیر خلاق گوچی، اولین مجموعه‌اش را در ژانویه ۲۰۱۵ برای فصل پاییز و زمستان ارائه کرد. او ظاهری بینابین را با ترکیب خصوصیات مردانه و زنانه روی صحنه برد که شروع حرکتی بود برای سوق دادن صنعت بزرگ مد به سوی ظاهرهای بی‌جنسیت (زنانه ـ مردانه). لباس‌های شاخص این مجموعه بلوزهای پاپیون‌دار بودند.

سرهای بریده‌شده و بچه‌اژدها در مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۱۸ جنجالی شد. مدل‌ها با سرهای سیلیکونی بریده‌شده که واقعی به نظر می‌رسیدند ظاهر شدند.  نمونه‌هایی از هر دو موج در مهمانی مد موزه متروپولیتن سال بعد حضور داشت. هری استایلز با لباس مشکی زنانه ـ مردانه‌ای همراه میکله بود و جرد لتو هم با سر قطع‌شده شبیه خودش روی پله‌های متروپولیتن رفت.

مجموعه‌های ترکیبی میکله نیز جریان‌ساز بود. مجموعه "Guccididas" یکی دیگر از همکاری‌های بزرگ گوچی بود که اهمیت ورزش و لباس‌های خیابانی را در فضای لوکس جا داد و حک کرد.

برشمردن درخشان‌ترین دستاوردهای میکله در گوچی آسان نیست. او با مجموعه‌ای درخشان و در اوج خانه مدی را ترک کرد که در آن رشد کرده و بالیده بود.

آخرین کار میکله در هفته مد میلان و در مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۳ بود که با  ۶۸ دوقلوی همسان نمایش داده شد. او این ایده را از مادر  و خاله‌اش، که دوقلوی همسان بودند، الهام گرفت.

حالا ولنتینو خانه ایده‌های خلاقانه میکله است، خانه‌ای که در آن او مسئولیت دشواری برای پرکردن جای خالی پیرپائولو پیچیولی دارد.

پیرپائولو کناره‌گیری‌اش از ولنتینو را ۲۲ مارس در اینستاگرام اعلام کرد. او نوشت: «همه داستان‌ها شروع و پایانی ندارند، برخی جاودان‌اند و در درخشش تابان آنان هیچ سایه‌ای باقی نمی‌ماند.» او در ادامه به ۲۵ سال حضورش در ولنتینو و تجربه‌های حرفه‌ای‌اش اشاره کرد و نوشت: «این میراث عشق، رویا، زیبایی و انسانیت را امروز و همیشه همراه خود دارم.»

ولنتینو گاراوانی، طراح مد و موسس ۹۱ ساله این خانه، نیز با انتشار عکس‌هایی در اینستاگرامش از او به خاطر «دوستی، ارجمندی و همراهی‌اش» تشکر کرد.

بیشتر از مُد و زیبایی