بایدن شریان حیاتی پول نفت جمهوری اسلامی را قطع نمی‌کند

نمایندگان جمهوری‌خواه معتقدند دولت بایدن فروش نفت را برای جمهوری اسلامی آسان کرده است

با آنکه پس از حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائيل در شامگاه شنبه، درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران گمانه‌زنی‌هایی مطرح شد، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از تحلیلگران می‌نویسد که بعید است این حمله بی‌سابقه باعث شود دولت بایدن برای صادرات نفت جمهوری اسلامی تحریم‌های قابل‌توجهی در نظر بگیرد.

این تحلیلگران معتقدند چنین اتفاقی چندان محتمل نیست، زیرا رئيس‌جمهوری آمریکا در مورد افزایش قیمت نفت و همچنین خشم خریدار اصلی نفت ایران یعنی چین نگرانی‌هایی دارد.

به نوشته رویترز، اندکی پس از آنکه تهران حمله تلافی‌جویانه‌ علیه اسرائیل را آغاز کرد، رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان رئیس‌جمهوری آمریکا را به ناتوانی در اجرای تحریم‌های موجود علیه جمهوری اسلامی متهم کردند و گفتند که این هفته مجموعه‌ای از لوایح را برای تشدید تحریم‌های ایران در نظر خواهند گرفت.

استیو اسکالیس، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، روز یکشنبه به فاکس‌نیوز گفت که دولت بایدن فروش نفت را برای جمهوری اسلامی آسان و درآمدهایی ایجاد کرده است که تهران برای تامین مالی فعالیت‌های تروریستی از آن‌ها استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال برخی کارشناسان می‌گویند فشار سیاسی برای تنبیه جمهوری اسلامی از طریق تحریم‌های نفتی برای دولت آمریکا مشکلی اساسی ایجاد می‌کند: اینکه چگونه می‌توان با افزایش قیمت نفت مقابله کرد و از خشم چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران، هم جلوگیری کرد.

واشنگتن ماه‌ها است که می‌گوید یکی از اهداف اصلی‌اش این است که مانع آن شود جنگ غزه  به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل شود و درواقع تلاش کرده است تهران را در حاشیه نگه دارد. در چنین شرایطی، چندین تحلیلگر منطقه‌ای می‌گویند تردید دارند که بایدن برای تشدید اجرای تحریم‌های کنونی ایالات متحده و ممانعت از صادرات نفت خام جمهوری اسلامی که شریان حیاتی اقتصاد این کشور است، اقدام قابل‌توجهی انجام دهد.

به گفته آن‌ها، حتی اگر لوایحی در این زمینه تصویب شوند، احتمالا نخواهیم دید که دولت بایدن برای اجرای آن‌ها وارد عمل شود و برای کاهش یا محدود کردن صادرات نفت جمهوری اسلامی تحریم‌های موجود یا جدید را اعمال کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۸ پس از خروج از توافق برجام، تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران را بازگرداند اما دولت بایدن چنین تحریم‌هایی را جدی نگرفت و راه را برای فرار جمهوری اسلامی باز گذاشت. تا آنجا که تخمین زده می‌شود صادرات نفت ایران به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده باشد؛ بدون در نظر گرفتن میعانات که یک نفت بسیار سبک است. رقمی که نزدیک به عدد دو میلیون بشکه نفت در روز است که جمهوری اسلامی قبل از اعمال تحریم‌ها صادر می‌کرد.

کیمبرلی دونوان، کارشناس تحریم‌ها و مبارزه با پولشویی در شورای آتلانتیک، گفت که تحریم‌های مرتبط با صادرات نفت جمهوری اسلامی در دو سال گذشته به‌شدت نادیده گرفته شده است. او تاکید کرد: «من انتظار ندارم که دولت در واکنش به حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل در آخر هفته، تحریم‌های موجود علیه تهران را به شکل جدی‌تری به کار بگیرد و شاید بتوان یکی از دلایل آن را نگرانی از افزایش قیمت نفت در سال مهم انتخابات آمریکا دانست.»

از سوی دیگر، اجرای تهاجمی تحریم‌ها می‌تواند روابط آمریکا و چین را بی‌ثبات کند؛ روابطی که مقام‌های چینی و آمریکایی پس از یک دوره دشوار تلاش کردند آن را ترمیم کنند.

تقریبا تمام نفت ایران که وارد چین می‌شود، به‌عنوان نفت مالزی یا سایر کشورهای خاورمیانه معرفی با نفت‌کش‌های قدیمی حمل می‌شود که هنگام بارگیری در بندرهای ایران، فرستنده‌هایشان را خاموش می‌کنند تا شناسایی نشوند.

به گفته برخی از متخصصان، تخمین زده می‌شود که چین در سال ۲۰۲۳ رکورد واردات ۵۵.۶ میلیون تن متریک یا ۱.۱۱ میلیون بشکه نفت خام از ایران را ثبت کرده باشد. این رقم تقریبا ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران و ۱۰ درصد واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.