ارتش آمریکا: حمله داعش به فرودگاه کابل قابل پیشگیری نبود

عبدالرحمان لوگری، عامل حمله انتحاری به فرودگاه کابل، ۱۵ اوت ۲۰۲۱ از زندان بگرام آزاد شده بود

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا دو سال و نیم پس از حمله مرگبار یک مهاجم داعش خراسان به فرودگاه کابل حین عملیات تخلیه نظامی افغانستان در سال ۲۰۲۱ که در آن ۱۳ سرباز آمریکایی و حدود ۲۰۰ شهروند افغانستان کشته شدند، با انتشار گزارشی اعلام کرد که این حمله قابل پیشگیری نبود.

بعدازظهر ۲۶ اوت ۲۰۲۱ در بحبوحه هجوم مردم به فرودگاه کابل برای خروج از افغانستان، یک مهاجم داعش خراسان که به‌تازگی از زندان بگرام آزاد شده بود، جلیقه انفجاری‌اش را در میان جمعیت منفجر کرد و تلفات سنگین به نظامیان آمریکایی و شهروندان افغانستان وارد آورد. این حمله موجی از انتقادها به سوءمدیریت بر روند خروج از افغانستان را حواله دولت بایدن کرد و خانواده‌ و بستگان سربازان کشته‌شده در فرودگاه کابل بارها با انتقاد از عملکرد جو بایدن، او را مسئول این فاجعه دانسته‌اند.

نیویورک‌پست روز سه‌شنبه ۱۶ آوریل در گزارشی به نقل از یک بیانیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده نوشت که تک‌تیراندازان آمریکایی مستقر در دروازه ابی (Abbey Gate) فرودگاه کابل، فرصت مهار مهاجم انتحاری را نداشتند و این حمله قابل پیشگیری نبود. در بیانیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده تصریح شده است: «حمله تروریستی در ابی گیت فرودگاه کابل به لحاظ تاکتیکی قابل پیشگیری نبود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه، در مورد نتایج تحقیقات فرماندهی مرکزی ایالات متحده در مورد حمله مرگبار دروازه ابی فرودگاه کابل آمده‌ است: «بمب‌گذار انتحاری در میان جمعیت ناشناس بود و برای نیروهای نظامی ممکن نبود قبل از حمله او را هدف قرار دهند.»

چهار ماه پس از حمله مهاجم داعش خراسان، نهادهای امنیتی آمریکا اطلاعات بیشتری در مورد او منتشر کردند. بر اساس این گزارش‌ها، مهاجم مرد جوانی به نام عبدالرحمان لوگری، پسر یک بازرگان افغان، بود که مدتی در هند در رشته مهندسی تحصیل کرده بود و نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان او را بازداشت و زندانی کرده بودند. عبدالرحمان لوگری پانزدهم اوت ۲۰۲۱ و پس از هجوم طالبان به کابل که با باز شدن در زندان‌ها همراه شد، با هزاران زندانی دیگر از جمله اعضای داعش آزاد شد.

عبدالرحمان لوگری، مهاجم داعش‌ــ رسانه‌های اجتماعی
 

این مهاجم داعشی بلافاصله پس از آزاد شدن از زندان بگرام، برای حمله مرگبار به فرودگاه کابل که در آن صدها نظامی آمریکایی در حال اجرای عملیات تخلیه نظامی افغانستان بودند، آماده شد. در آن زمان، مسئولیت حفاظت از دروازه‌های بیرونی فرودگاه کابل به عهده طالبان بود و نظامیان آمریکایی در داخل فرودگاه روند تخلیه را انجام می‌دادند. هم‌زمان هزاران نفر از شهروندان افغانستان هم که از سلطه طالبان بر کابل و فرار اشرف غنی وحشت‌زده بودند به فرودگاه هجوم برده بودند تا با پروازهای نظامی از افغانستان خارج شوند. عبدالرحمان لوگری که مجهز به جلیقه‌ انفجاری بود، با عبور از ایست‌‌بازرسی‌های طالبان، خود را به دروازه ابی که محل استقرار نیروهای آمریکایی و تجمع شهروندان افغانستان بود رساند و جلیقه همراهش را در چندقدمی سربازان آمریکایی منفجر کرد.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با استقبال از تحقیقات فرماندهی مرکزی ایالات متحده در مورد حمله مرگبار دروازه ابی فرودگاه کابل خاطرنشان کرد که در مورد روند تخلیه نظامی افغانستان اطلاعات مهمی وجود دارد که به تحقیقات بیشتر نیاز دارد و کمیته روابط خارجی مجلس روی آن کار می‌کند.

مک‌کال پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، را متهم کرده بود که از ارائه اطلاعات کلیدی به کمیته روابط خارجی مجلس در مورد روند تخلیه افغانستان خودداری می‌کند. او قرار است اواخر سال ۲۰۲۴ از تحقیقاتش در مورد روند خروج آمریکا از افغانستان و نحوه عملکرد دولت بایدن، گزارشی منتشر کند اما دموکرات‌های حامی بایدن تحقیقات مایکل مک‌کال را که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منتشر خواهد شد، دارای «انگیزه سیاسی» می‌دانند. با این حال، مک‌کال به نیویورک‌پست گفت: «اگر دموکرات‌های کنگره به تعهداتشان به قانون اساسی عمل می‌کردند و بر آنچه بیش از دو سال پیش [در افغانستان] اتفاق افتاد نظارت می‌کردند، بسیاری از این اطلاعات می‌توانست آن زمان آشکار شود.»

بر اساس تحقیقات فرماندهی مرکزی ایالات متحده، رفتار خشونت‌بار طالبان با شهروندان افغانستان پس از کنترل این گروه بر شهر کابل و اعدام نظامیان و کارکنان دولت پیشین، به هجوم گسترده مردم به فرودگاه کابل منجر شد و این وضعیت، زمینه را برای حمله مهاجم داعش خراسان به نظامیان آمریکایی فراهم کرد. یکی از اعضای تیم تحقیق در فرماندهی مرکزی ایالات متحده، گفت: «شناسایی بمب‌گذار انتحاری قبل از حمله، با توجه موقعیت زمانی و تراکم جمعیت، غیرممکن بود.»

به دنبال حمله مرگبار مهاجم داعش به فرودگاه کابل، ارتش آمریکا ۲۹ اوت، خانه‌ای را در حومه فرودگاه کابل با حمله هوایی هدف قرار داد که در آن ۹ عضو یک خانواده از جمله هفت کودک کشته شدند. لحظاتی پس از این حمله، مقام‌های پنتاگون اعلام کردند یک عضو داعش را که قصد حمله به فرودگاه کابل داشت، هدف قرار دادند، اما تحقیقات نشان داد که افراد کشته‌شده هیچ ارتباطی با داعش نداشتند و به‌اشتباه کشته شدند.

بیشتر از جهان