جنگ جمهوری اسلامی با زنان؛ دختران ۱۲ و ۱۴ ساله‌ هم به بهانه حجاب بازداشت می‌شوند

بر اساس اخبار ارسالی به ایندیپندنت فارسی از کرج و فومن، دو دختر ۱۲ و ۱۴ ساله به علت مخالفت با حجاب اجباری به بازداشتگاه منتقل شدند

حضور پرشمار نیروهای گشت ارشاد در میدان ونک تهران، موتورسواری دختر مخالف حجاب اجباری در تهران، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳‌ــ وحیدآنلاین

در روزهایی که تنش‌های نظامی میان جمهوری اسلامی و اسرائیل به اوج رسیده و آخرین اخبار حاکی از تصمیم جدی دولت بنیامین نتانیاهو برای پاسخ نظامی به حمله هفته گذشته سپاه پاسداران است، حضور پرشمار ماموران نیروی انتظامی و بسیج در خیابان‌های شهرهای مختلف برای آزار و بازداشت زنان مخالف حجاب اجباری نیز خبرساز شده است.

انتشار تصاویر پرشمار بازداشت خشونت‌آمیز زنان و دختران نوجوان از روز شنبه ۲۵ فروردین که با ضرب‌وشتم و در برخی موارد تعرض جنسی همراه بوده، نشان می‌دهد که دستگاه‌های نظامی، امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی تلاش دارند تا جای ممکن در پایتخت و دیگر شهرهای پرجمعیت ایران مانع از گسترده‌تر شدن موج مخالفت با حجاب اجباری شوند و حتی خطر جنگ یا افزایش افسارگسیخته فقر و گرانی‌ها نیز در این پروژه حکومتی خللی ایجاد نمی‌کند. تا جایی که شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از روز سه‌شنبه با استفاده از هشتگ «جنگ علیه زنان»، نوشتند که در حال حاضر جنگ واقعی و اصلی بین نیروهای جمهوری اسلامی و زنان ایرانی در جریان است. برخی نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که خطر کشته شدن آنان بر اثر ضرب‌وشتم و سرکوب نیروهای جمهوری اسلامی، بیش از خطر مرگ بر اثر حمله نظامی اسرائیل خواهد بود.

در شرایطی که همچنان تصاویر متعددی از ادامه مبارزه زنان علیه حجاب اجباری و حضور آنان با پوشش اختیاری در خیابان‌های ایران منتشر می‌شود، گزارش‌های رسیده به ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد که دامنه بازداشت‌ها در این حوزه به دختران کودک و نوجوان نیز رسیده و در شهرهای کرج و فومن، دو دختر ۱۲ و ۱۴ ساله به علت مخالفت با حجاب اجباری به مدت چند ساعت بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ماموران پلیس گشت ارشاد در شهر فومن استان گیلان، یک دختر ۱۴ ساله را بازداشت و پس از مواجهه با اعتراض مردم سعی کرده‌اند با شلیک هوایی معترضان را متفرق کنند.

در عظیمیه کرج نیز ماموران گشت‌ ارشاد یک دختربچه ۱۲ ساله را بازداشت کردند و حتی به مادر این کودک اجازه ندادند سوار ون پلیس شود و او را ‌تنها به بازداشتگاه منتقل کردند.

از سوی دیگر دینا قالیباف، فعال دانشجویی و خبرنگار، روز سه‌شنبه به دلیل انتشار روایت بازداشت خشونت‌آمیز و تعرض جنسی ماموران به او، در منزلش دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد. او که سابقه همکاری با رسانه‌های هم‌میهن و اقتصادآنلاین را دارد، روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت که در ایستگاه مترو صادقیه به دلیل مخالفت با دستور ماموران برای رعایت پوشش اجباری، با شوکر و ضرب‌وشتم که همراه با تعرض جنسی بوده، بازداشت و پس از  چند ساعت آزاد شده است.

شهروند دیگری با انتشار ویدیویی از بدن آسیب‌دیده همسرش در شبکه‌های اجتماعی، گفت: «ما رو از جنگ اسرائیل می‌ترسونید؟ ما هر روز بدتر از جنگ رو داریم توی خیابون‌ها تجربه می‌کنیم. همسرم رو به‌ خاطر حجاب روی زمین کشیدن و ساعت و طلاش رو هم دزدیدن.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند ویدیو هم از حضور پرشمار ون‌های سفید مقابل ایستگاه‌های مترو تهران و بازداشت خشونت‌آمیز زنان مخالف حجاب اجباری در شبکه ایکس منتشر شده است. کیانوش سنجری، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ساکن ایران، با بازنشر یکی از این ویدیوها، در کنایه به شعار مقام‌های جمهوری اسلامی برای مبارزه نظامی با اسرائیل نوشت: «عینک به چشم نداشتم و درست نخواندم، نه جنگ، نه چی؟ همبستگی ملی برای چی‌چی؟ مردم مظلوم کجا؟ کجا اشغال شده؟»

ده‌ها زن و مرد مخالف جمهوری اسلامی هم که در روزهای گذشته، روایت‌های آزار و بازداشت اطرافیانشان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند، پس از پاک کردن این توییت‌ها و مطالبشان در اینستاگرام، فاش کردند که در پی تماس نهادهای امنیتی و تهدید به بازداشت مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند.

در همین حال، تعدادی از خبرنگاران ساکن ایران از تشدید موج پلمب اماکن تفریحی و کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها به علت پذیرش زنان مخالف حجاب اجباری خبر دادند. در همین زمینه، آرش هاشمی، خبرنگار ساکن مشهد، نوشت که تنها در ۴۸ ساعت گذشته، ۱۲ کافی‌شاپ، رستوران و بستنی‌فروشی در این شهر به بهانه دفاع از حجاب اجباری توقیف شده و اکنون برگزاری بازی مافیا در کافی‌شاپ‌های مشهد نیز ممنوع شده است.

با تمام این‌ها، افزایش چشمگیر تعداد زنان مخالف حجاب اجباری در اماکن عمومی و خیابان‌ها ایران نشان می‌دهد عزم جدید نظام جمهوری اسلامی برای سرکوب آزادی‌های شخصی زنان، دوباره با شکست مواجه شده و از طرفی انتشار روایت‌ها و تصاویر این بازداشت‌های خشونت‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی را مبنی بر «ارشاد کلامی» زنان بی‌حجاب زیر سوال برده است.