مافیای محلی ناپل ایتالیا را به پایتخت اجناس تقلبی لوکس در اروپا تبدیل کرد

این تجارت درحالی‌که سود کمتری نسبت به فروش مواد مخدر دارد، اما به پول‌شویی مواد مخدر کمک می‌کند و کم‌خطر‌تر است و نسبت به جرایم خشن‌ مجازات‌ محدودتری دارد

فروشنده‌ای کیف‌های تقلبی را در خیابانی در رم حمل می کند- AFP

گردشگرانی که برای هفته مد میلان به ایتالیا، محل تولد اغلب نام‌های بزرگ و اسطوره‌های دنیای مد، می‌روند ممکن است با کالاهای تقلبی آنجا را ترک کنند. در ناپل ایتالیا، که به‌تازگی لقب پایتخت اجناس تقلبی در اروپا را گرفته است، باربران همه‌جا دیده می‌شوند. آن‌ها کیسه‌های پر از کلاه‌های بیس‌بال گوچی، کیف‌های فندی، کمربندهای هرمس و جعبه‌های کفش نارنجی روشن لویی ویتون را حمل می‌کنند.

کالاهای لوکس تقلبی پدیده‌ای فراگیر است. براساس اطلاعات سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، ۲.۵ درصد تجارت جهانی متعلق به کالاهای تقلبی است. براساس گزارش نوامبر اتحادیه اروپا، ۶۳ درصد اقلام ضبط‌شده در سال ۲۰۲۲ در ایتالیا بوده است، امری که این کشور را در اول صف توقیف اجناس تقلبی قرار می‌دهد. براساس همین گزارش ناپل ایتالیا پایتخت بلامنازع کالاهای تقلبی اروپا شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلان‌شهر جنوب ایتالیا بازار کالاهای تقلبی این کشور است که تجارتش حدود ۶ تا ۷ میلیارد یورو (۶.۵ تا ۷.۵ میلیارد دلار) تخمین زده می‌شود؛ جایی که فروش کیف‌های دستی، عینک‌های آفتابی، لباس و کفش‌های تقلبی در آن رونق دارد، کالاهای لوکس تقلبی برای مشتریانی آماده است که مایل‌اند خریدشان به‌صرفه باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر مرحله از زنجیره تامین اجناس تقلبی، از تولید و انبارداری تا توزیع و فروش، تحت سلطه «کامورا» (Camorra)، مافیای بومی منطقه، است.

این تجارت درحالی‌که سود کمتری نسبت به فروش مواد مخدر دارد، اما به پول‌شویی مواد مخدر کمک می‌کند و کم‌خطر‌تر است و نسبت به جرایم خشن‌ مجازات‌ محدودتری دارد.

پلیس کالاهای تقلبی را مکرر توقیف می‌کند، روندی که در حال افزایش است. برای مثال، در ماه فوریه امسال، کارخانه‌ای کشف شد که هزاران پرچم، پیراهن و کلاه تقلبی تیم فوتبال ناپولی را تولید می‌کرد.

داده‌های وزارت کشور ایتالیا نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، پلیس ناپل نزدیک به ۱۰۰ میلیون کالا به‌ارزش بیش از ۴۷۰ میلیون یورو را کشف و ضبط کرده است، یعنی حدود ۱۴ درصد از ارزش کل کالاهای تقلبی کشف‌شده در این کشور.

فراوانی نیروی متخصص در خیاطی و چرم، دسترسی به بندر بین‌المللی، نرخ بالای بیکاری و هجوم نیروی کار ارزان خارجی و همچنین تمایل دیرینه مردم محلی برای دور زدن قانون همگی به شکوفایی بازار اجناس تقلبی کمک کرده‌اند.

مافیای کامورا و چین پشت پرده اجناس تقلبی ایتالیایی

همکاری  کامورا و گروه‌های خلاف‌کار چینی به این مشکل دامن می‌زند. درحالی‌که کالاهای با کیفیت بالاتر تولید داخلی ایتالیا هستند، کالاهای تقلبی وارداتی باکیفیت پایین‌تر از چین و ترکیه وارد می‌شوند.

تحقیقات پلیس در سال ۲۰۲۲ نشان داد که برخی از فروشندگان خیابانی ناپل در هفته ۲۰۰ یورو به مافیا پرداخت می‌کردند تا بتوانند غرفه‌‌هایشان را حفظ کنند و برخی مجبور می‌شدند اجناس تقلبی مافیا را لابه‌لای کالاهای دیگر بفروشند.

اگر در سفر به ایتالیا به‌دنبال خرید اجناس اصل و باکیفیت ایتالیایی هستید بهتر است فعلا از بازارهای خیابانی یا فروشگاه‌های نامعتبر دوری کنید.

بیشتر از مُد و زیبایی