خروج ایران و اسرائیل از «جنگ سایه»؛ استراتژی نظامی آمریکا در منطقه تغییر می‌کند؟

مقام‌های فعلی و سابق ایالات متحده می‌گویند که نیروهای آمریکایی برای یک درگیری بزرگ در خاورمیانه آمادگی ندارند

پس از تهاجم موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل و متعاقب آن حمله‌های اسرائیل به پدافند هوایی اس -۳۰۰ اصفهان، بسیاری از کارشناسان می‌گویند که تهران و تل‌آویو از «جنگ در سایه» خارج شده و بسیاری از خط قرمزهای قبلی را پشت سر گذاشته‌اند. در این میان، به نظر می‌رسد که حضور نظامی آمریکا در منطقه نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز شنبه بیستم آوریل (اول اردیبهشت) منتشر کرد، نوشت: «موفقیت ارتش ایالات متحده در کمک به اسرائیل برای توقف موج عظیم موشک‌ها و پهپادهای ایرانی ممکن است نشان‌دهنده این باشد که واشینگتن از نظر نظامی برای هر آنچه در آینده رخ می‌دهد آماده است. با این حال، مقام‌های فعلی و سابق ایالات متحده می‌گویند که نیروهای آمریکایی برای یک درگیری بزرگ و طولانی در خاورمیانه آمادگی ندارند و در صورت تشدید بحران، ممکن است پنتاگون مجبور باشد فرضیات مربوط به نیازهای نظامی در منطقه را دوباره بررسی کند.»

مایکل مولروی، معاون سابق دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، در این زمینه گفت: «فکر نمی‌کنم ما اکنون نیروهای کامل را در اختیار داشته باشیم که در صورت جنگ مستقیم با ایران بتوانیم از اسرائیل حمایت کنیم.»

اگرچه تهران اعلام کرده است که هیچ برنامه‌ای برای تلافی حمله منتسب به اسرائیل در روز جمعه ندارد، اما این حملات تلافی‌جویانه ترس از یک جنگ غیرقابل پیش‌بینی منطقه‌ای را ایجاد کرده است که ایالات متحده به‌دنبال جلوگیری از آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های پس از حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل و شروع جنگ غزه، ایالات متحده هزاران نظامی آمریکایی را به منطقه‌ای فرستاد که طی سال‌هاحضور نیروهایش را در آن‌جا کاهش داده بود.

با این حال بسیاری از این سربازان جدید ایالات متحده در کشتی‌های جنگی و هواپیماهایی حضور دارند که در داخل و خارج از منطقه حرکت می‌کنند و استقرارشان موقتی است. حالا باید دید که آیا استراتژی ایالات متحده به سمت افزایش حضور نیروهایش می‌رود یا نه.

به نوشته رویترز، جوزف ووتل، ژنرال بازنشسته ارتش که رهبری نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را برعهده داشت، درمورد این موضوع اظهار کرد: «من فکر می‌کنم باید درمورد توانایی‌های نظامی آمریکا در منطقه تجدید نظر شود. درواقع نگرانی اصلی درباره توانایی ما برای واکنش در شرایطی است که جنگی طولانی شکل بگیرد.»

ووتل و دیگر مقام‌های سابق آمریکایی می‌گویند که موفقیت ارتش ایالات متحده در سرنگونی پهپادها و موشک‌های ایران در هفته گذشته با کمک نیروهای اطلاعاتی‌اش بوده است که پنتاگون را قادر کردند زمان و اهداف حمله ایران را پیش‌بینی کند.

تحولات جدید در منطقه در حالی رخ می‌دهد که ماه گذشته مایکل اریک کوریلا، رییس کنونی فرماندهی مرکزی آمریکا، از قانون‌گذاران کشورش خواست که امکانات بیشتری در اختیارش قرار دهند.  

کوریلا در آن زمان به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که کمبود امکانات اطلاعاتی ایالات متحده به گروه‌های افراطی اجازه می‌دهد که توانایی بیشتری برای قدرت‌نمایی داشته باشند.

اگرچه به نظر می‌رسد که اظهارات کوریلا بیشتر بر افغانستان متمرکز بود، شاید بتوان این گفته‌ها را به حضور ایالات متحده در منطقه از زمان آغاز جنگ غزه نیز تعمیم داد. برای مثال، مقامات ایالات متحده گفتند که فقدان جزئیات درمورد انبارهای تسلیحات حوثی‌ها قبل از شروع حمله آن‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، بر مقابله مناسب با آنها تاثیر گذاشته است.

با این حال برخی از مقام‌های آمریکایی می‌گویند که اعزام نیروهای بیشتر به خاورمیانه و تقویت تجهیزات اطلاعاتی در درازمدت ممکن است دشوار باشد. یکی از مقام‌های آمریکایی، که نخواست نامش فاش شود، به رویتز گفت: «نیروهای ما در سراسر اروپا پراکنده‌اند و این موضوع کار را برای تقویت حضور در نقاط دیگر دشوار می‌کند.»

یک مقام دیگر هم گفت که هنوز مشخص نیست ارتش آمریکا، به‌رغم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، آمادگی خروج نیروهایش از آسیا یا اروپا را داشته باشد یا نه.

آخرین باری که ایالات متحده هزاران نیروی نظامی را به خاورمیانه اعزام کرد، در زمان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا و همزمان با تشدید درگیری‌هایی بود که به کشته شدن قاسم سلیمانی و حمله موشکی تهران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد عراق منجر شد.

مایکل مولروی تاکید کرد که افزایش نیروها در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ امکان‌پذیر بود، زیرا، برخلاف امروز، واشینگتن مجبور نبود، به‌دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، نیرو و منابع زیادی را به اروپا اختصاص دهد.

به نوشته رویترز، اگرچه مقام‌های آمریکایی می‌گویند به نظر نمی‌رسد که جمهوری اسلامی خواهان جنگ همه‌جانبه با اسرائیل باشد، کارشناسان هشدار می‌دهند که وضعیت غیرقابل پیش‌بینی است، به‌ویژه تا زمانی که درگیری اسرائیل و حماس ادامه دارد.