وضعیت بحرانی در مناطق سیل‌زده استان سیستان‌وبلوچستان

بسته‌شدن راه‌های دسترسی به مناطق سیل‌زده امکان کمک‌رسانی را محدود کرده است

حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران جمهوری اسلامی ایران، ضمن توضیح درباره آخرین شرایط مناطق سیل‌زده در استان سیستان و بلوچستان در پی بارش‌های ناگهانی بیش از میانگین سالانه، اعلام کرد که یک هزار و ۲۰۰ روستای این استان گرفتار سیل و تبعات ویرانگر آن‌اند.

به گفته ظفری، در شرایطی که میانگین معمول بارش‌های سالانه در سیستان و بلوچستان ۱۰۱ میلی‌متر است، در شهر زرآباد ظرف کمتر ۲۴ ساعت، ۲۷۰ میلی‌متر، در کنارک ۲۳۰ میلی‌متر و در چابهار ۱۳۱ میلی‌متر باران باریده و به جاری شدن سیل در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان منجر شده است.

قطع گسترده راه‌های دسترسی به مناطق سیل‌زده امکان کمک‌رسانی را محدود کرده و رسانه‌ها از شرایط بحرانی در این مناطق سیستان و بلوچستان خبر می‌دهند. با وجود تلاش سازمان هلال‌احمر سه محور اصلی و ۱۴ محور فرعی در استان سیستان و بلوچستان همچنان بسته است اما دولت ادعا می‌کند امدادرسانی از طریق هفت هلی‌کوپتر سپاه پاسداران، ارتش و هلال‌احمر انجام می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد قطع برق نزدیک‌ به ۴۰۰ روستا، در کنار آلودگی شبکه آب در منطقه کنارک، موجب شده است دست‌کم ۷۰ روستا در این منطقه از دسترسی به آب سالم محروم بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچه شرایط را در مناطق سیل‌زده وخیم‌تر کرده، قطع گسترده شبکه‌های مخابراتی و اینترنت است و به دلیل قطع‌ شبکه‌های ارتباطی در بسیاری مناطق امکان کسب اطلاع‌ از وضعیت سیل‌زدگان وجود ندارد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، تعداد کشته‌شدگان سیل اخیر در بخش‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان را ۱۰ نفر اعلام‌ کرد. او افزود: «راه‌های ترانزیتی و روستایی برخی شهرستان‌ها تا حدود ۷۰ درصد تخریب شده‌اند. آب وارد منازل شده است، بسیاری از پل‌ها تخریب شده‌اند و باغ‌های کشاورزی در زرآباد از بین رفته‌اند.»

بسته شدن راه‌های دسترسی به روستاهای سیل‌زده نگرانی از افزایش میزان قربانیان را تشدید کرده است. از طرفی، شدت ویرانی‌ها به‌حدی ا‌ست که در حتی پس از فروکش‌ کردن سیلاب هم اقامت در برخی روستاها ممکن نخواهد بود.

طبق گزارش‌های منتشرشده، سیلاب سیستان و‌ بلوچستان که در فاصله کوتاهی از سیل زمستان ۱۴۰۲ رخ داد، به اماکن تاریخی و باستانی این استان هم خسارات گسترده‌ای وارد کرده است. مجتبی سعادتیان، معاون میراث‌ فرهنگی استان سیستان و بلوچستان، دراین‌باره گفت: «حجم سیلاب به‌قدری زیاد است که هنوز مسیرها برای اعزام یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان سیستان و بلوچستان و کارشناسان میراث‌ فرهنگی برای بررسی و براورد خسارات واردشده به بناها و محوطه‌های تاریخی این منطقه باز نشده است.»

به سبب خشتی و گلی بودن اکثر بناهای تاریخی منطقه احتمالا تخریب کامل یا بخش‌هایی از این بناها محتمل است که می‌تواند خسارتی بزرگ برای میراث ملی ایرانیان قلمداد شود.

یکی از فعالان رسانه‌ای استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی، ضمن تایید گستردگی خسارات‌ ناشی از سیل در جنوب این استان، تاکید کرد که برخلاف ادعای مقام‌های دولتی، امدادرسانی و رسیدگی به مناطق سیل‌زده بسیار کند بوده و در بعضی روزها متوقف شده است.

این فعال رسانه‌ای افزود که با وجود پیش‌بینی وقوع بارندگی‌های شدید، ستاد بحران این استان برای جابه‌جایی افراد درخطر و آمادگی برای اسکان سیل‌زدگان اقدام‌های فوری و لازم را انجام نداد که باعث شد خسارت‌های ناشی از سیل افزایش یابد.

از نکات دیگری که مطلعان در استان سیستان و بلوچستان به آن اشاره می‌کنند، تشدید شرایط دشوار زندگی مردم با توجه‌ به حل‌ نشدن مشکلات سیل زمستان قبل در این بخش از ایران است. تشابه شرایط در مناطقی که سیل آسیب جدی به آن‌ها وارد کرده، با آنچه پس از سیلاب بزرگ‌ سال ۱۳۹۸ همین مناطق شاهد بودیم، حاکی از آن است که آنچه به نام اصلاح زیرساخت‌ برای مقابله با تکرار سیلاب‌ اعلام شد، کارآمد نبوده است.

اصرار بر تکرار الگوی سدسازی از یک سو و‌ بی‌توجهی به مباحثی چون ساخت سازه‌های ارتباطی و جاده‌ای بالاتر از سطح دشت‌های سیلابی و افزایش تعداد سیل‌بندها در منطقه که مدیران دولتی هر بار در جریان سیل بر ضرورت توجه به آن‌ها تاکید کرده‌اند، ولی با فوریت لازم به مرحله اجرا نمی‌رسند، این شرایط را تشدید کرده است.

طبق اعلام کارشناسان، خسارت سیلاب‌های اخیر سیستان و بلوچستان یک هزار و ۷۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که با مبالغی به‌مراتب کمتر قابل پیشگیری بود.

کم‌توجهی به ایجاد زیرساخت‌های لازم در استان‌ سیستان و بلوچستان باعث شده است مردم مناطق مختلف این استان به استان‌های دیگر کوچ کنند و بسیاری از روستاها در این استان خالی از سکنه شوند.

برای مردمی که مهم‌ترین بحران آن‌ها طی چند سال اخیر خشکسالی بوده، دیدن این حجم آب سیلاب‌ها که به‌جای ذخیره‌سازی، به سمت دریا می‌روند، رنجی مضاعف است.

میزان دقیق خسارت جانی و‌ مالی سیل طی روزهای آتی و با پایین‌ رفتن سطح آب در بخش‌‌های درگیر، مشخص خواهد شد اما از همین حالا مشخص است که این خسارت‌ها با بودجه‌های تعریف‌شده‌ای که کفاف امور جاری در وضع را هم معمول نمی‌دهد، قابل جبران نخواهد بود؛ آنچه ساکنان استان سیستان و بلوچستان هم بر آن تاکید دارند.