ممنوعیت مجدد حضور زنان در چند ورزشگاه همزمان با بازگشت گشت ارشاد

علم‌الهدی می‌گوید تاکید فیفا به حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای جمهوری اسلامی هیچ اهمیتی ندارد

در شرایطی که به دلیل فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال به فدراسیون فوتبال ایران و خطر جریمه و تعلیق، در فصل جاری لیگ برتر ایران مجوز حضور حداقلی زنان هوادار فوتبال در تعدادی از ورزشگاه‌های ایران صادر شد، اما به نظر می‌رسد که حالا تحت تاثیر فشار نیروهای تندرو و وابسته به نهادهای امنیتی، وضعیت درحال بازگشت به دوران قبل است و بار دیگر حضور زنان در ورزشگاه‌های اراک و تبریز ممنوع اعلام شده است.

تیم آلومینیوم اراک، امروز، جمعه ۷ اردیبهشت، از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ایران و در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی میزبان پرسپولیس تهران خواهد بود، اما با وجود آنکه ورزشگاه اراک در ماه‌های گذشته بارها پذیرای زنان فوتبالی بوده، بنابر اعلام سازمان لیگ فدراسیون فوتبال ایران، مسابقه تیم‌های پرسپولیس و آلومینیوم بدون حضور زنان تماشاگر برگزار می‌شود.

بهانه این محرومیت، ورود یک دختر نوجوان هوادار استقلال به زمین مسابقه و در آغوش کشیدن دروازه‌بان این تیم، پس از پایان بازی اعلام شده است. بعد از این اتفاق که همراه با حمله فیزیکی ماموران سرکوبگر نیروی انتظامی به حسینی و سپس شعار هواداران علیه ماموران همراه بود، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران با انتشار گزارش‌های پیاپی که شبیه به پرونده‌سازی بازجوهای نهادهای امنیتی بود، به اعطای مجوز برای ورود زنان به ورزشگاه‌های مختلف انتقاد و خواستار محرومیت دروازه‌بان استقلال شد؛ این درخواست عینا با موافقیت فدراسیون فوتبال ایران مواجه و علاوه بر محرومیت یک‌جلسه‌ای حسینی و جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی او، از ادامه حضور زنان در ورزشگاه اراک هم جلوگیری شد.

همزمان پس از انتشار ویدیوهایی از مخالفت گروهی از دختران هوادار تیم تراکتور با حجاب اجباری، نیروهای وابسته به سپاه پاسداران و بسیج در رسانه‌های اجتماعی با ایجاد کمپینی امنیتی، خواستار ممانعت از ادامه حضور دختران تبریزی در ورزشگاه فوتبال شدند که این درخواست آنان نیز فورا با ارسال نامه‌ای از سازمان لیگ به هیئت فوتبال تبریز، اجابت شد.

از سوی دیگر، زمزمه‌هایی از تلاش نیروهای تندرو و نزدیک به دفتر علی خامنه‌ای برای گسترده‌تر شدن ممنوعیت حضور زنان فوتبالی در ورزشگاه‌های نقاط دیگر ایران مانند قائمشهر، بندرانزلی، اصفهان و خوزستان شنیده می‌شود و این درحالی است که از زمان اعطای مجوز حضور زنان برای ورود به این ورزشگاه‌ها، بیشتر از یک تا ۲ ماه نمی‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد علم‌الهدی، امام جمعه تندوری مشهد و نماینده علی خامنه‌ای در استان خراسان رضوی، اسفندماه سال گذشته در خطبه‌های نمازجمعه این شهر تاکید کرده بود که «اصرار مجامع جهانی» برای ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها «برای ما هیچ اهمیتی ندارد» و حالا به نظر می‌رسد با توجه به مخالفت قشر بزرگی از زنان ایرانی با حجاب اجباری و قوانین اسلامی و حکومتی، نیروهای حکومتی علاوه بر بازگرداندن ماموران گشت ارشاد به خیابان‌ها، به دنبال فراهم کردن بهانه‌هایی جهت ایجاد سدی دوباره و کامل مقابل زنان هوادار فوتبال‌اند.

این درحالی است که همچنان با فروش بخش بیشتری از یک سکو به زنان هوادار استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی نیز مخالفت می‌شود و زنان فوتبالی در تهران، مجبورند در بدترین و دورترین نقطه این ورزشگاه بنشینند و از میان ۴۵ هزار صندلی، تنها به ۵۰۰ صندلی قانع باشند.

در گزارش خبرگزاری فارس درباره حاشیه مسابقه استقلال و آلومینیوم آمده بود: «از مدت‌ها قبل عده‌ای در دفاع از حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی استدلال می‌کردند که حضور بانوان می‌تواند فضای بعضا غیرفرهنگی استادیوم‌ها را اصلاح کند، اما با گذشت زمان، نه‌تنها وضعیت استادیوم‌ها اصلاح نشد، بلکه برخی از افراد خاص به مصداق همرنگ جماعت شدن، گوی سبقت را در مسائل غیرفرهنگی از مردان ربودند. این امر، ناخواسته محرومیت جدیدی را برای بانوان علاقه‌مند به فوتبال برای حضور در استادیوم‌ها ایجاد می‌کند.»

به نظر می‌رسد از نظر نویسنده گزارش خبرگزاری سپاه پاسداران، زنان هوادار فوتبال در ایران حق بیان هیچ‌گونه شعار ورزشی و همراهی با تماشاگران مرد ندارند و مخالفت دختران فوتبالی با حجاب اجباری یا ابراز علاقه به فوتبالیست محبوبشان باید به ممنوعیت مجدد ورود زنان به تمامی ورزشگاه‌های فوتبال منجر شود.

این درحالی است که ورود تماشاگران زن و مرد به درون زمین چمن و ثبت عکس یادگاری با بازیکنان در تمام مسابقات فوتبال در سراسر جهان امری معمولی و عادی است و در مسابقات جهانی یا باشگاهی در قاره اروپا بارها دیده شده است که ماموران حاضر در ورزشگاه‌ها این افراد را که به «جیمی جامپ» معروف‌اند، با احترام به سکوی تماشاگران بازمی‌گردانند.

آرش فهمیده، مدیرعامل باشگاه ملوان بندرانزلی، آبان‌ماه سال گذشته پس از بازی آن تیم برابر استقلال خوزستان، با انتقاد از مسئولان حکومتی و امنیتی در این شهر به‌دلیل جلوگیری از حضور آزادنه زنان در ورزشگاه خانگی ملوان گفت: «این وضعیت باید یک‌جایی حل شود، وگرنه هر بازی ما این مشکل را داریم. امروز باز هم ۳۰۰ هوادار زن پشت در ماندند.»

این شهروند اهل بندرانزلی که بدون دریافت کمک‌های دولتی در دو سال اخیر هزینه‌های مالی زیادی را برای بهبود شرایط فنی و ساختاری باشگاه پرطرفدار ملوان متحمل شده است، توضیح داد: «مجوز حضور زنان، بازی به بازی برای ما صادر می‌شود و این‌طور نیست که ما از اول لیگ این مجوز را برای آخرین بازی داشته باشیم. شورای تامین برای هر بازی مجوز جداگانه می‌دهد. من اگر نسبت به آنچه در مجوز آمده تعداد بیشتری بلیت به زنان بفروشم، ممکن است برای بازی بعدی مجوز ندهند. هر بازی هواداران ما ناراضی‌اند و زنان بیرون هستند. دوست دارید ما بگوییم امکانات نداریم پس زنان نیایند؟ ما این کار را نخواهیم کرد.»

بیشتر از فوتبال