جدایی خانواده‌ها در مرز مکزیک مصداق شکنجه است

سازمان پزشکان برای حقوق بشر از تاثیرات زیان‌بار و طولانی‌مدت ناشی از جدایی خانواده‌ها می‌گوید

سیاست جدا کردن کودکان از والدینی که بدون مدارک قانونی، از مرز مکزیک عبور کرده‌اند بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ آغاز شد- Herika Martinez / AFP

گزارشی جدید از یک سازمان غیردولتی به این نتیجه رسیده که رفتار جاری علیه خانواده‌هایی که در مرز ایالات متحده با مکزیک به اجبار از یکدیگر جدا شده‌اند، مصداق تعریف شکنجه است.

سازمان پزشکان برای حقوق بشر می‌گوید گزارش آنها «شامل اولین مدارک پزشکی و روانی حاصل از تاثیرات زیان‌بار و طولانی‌مدت ناشی از جدایی خانواده‌ها است.»

در این گزارش که «دیگر هرگز فرزند خود را نخواهی دید: تاثیرات روانی جدایی خانواده‌ها توسط رئیس جمهور» نام دارد، سازمان پزشکان برای حقوق بشر یافته‌های خویش از بررسی عمیق روانی ۲۶ پناهجو، که ۹ نفر کودک و ۱۷ تن از والدین آنها هستند، را توصیف کرده است.

 در میان افراد بررسی‌شده، تمام کودکان و تمام بزرگسالان جز دو نفر، علائمی از مشکلات مختلف روانی را بروز دادند، از جمله اختلال استرسی پس از آسیب روانی، اختلال عمده ناشی از افسردگی و اختلالات کلی ناشی از اضطراب.

دکتر رانیت میشوری، یکی از نویسندگان این گزارش گفت: «گرچه این افراد حدود یک سال بعد از بازگشت به آغوش خانواده خویش توسط متخصصان پزشکی مورد بررسی قرار گرفتند، کودکان و والدین آنها هنوز علائمی از آسیب‌های روانی را نشان می‌دهند.»

بعضی از این خانواده‌ها پیش از رسیدن به مرز نیز خشونت را در کشورهای خویش یا در راه رسیدن به مرز تجربه کرده‌اند، از جمله تهدید به مورد سواستفاده قرار گرفتن توسط مافیا و اوباش. این خانواه‌ها از آسیب روانی رنج می‌بردند.

به گفته این گزارش والدین و فرزندان آنها معمولا به روش‌هایی آزاردهنده و خشن از یکدیگر جدا شده و کودکان به زور از آغوش والدین خویش جدا می‌شدند و مجبور بودند در حالی که به دور از والدین خود قرار دارند تنها سر به بالین گذارند، یا حتی وقتی والدین آنها در جای دیگری نگاه داشته می‌شدند، بعضی از این کودکان «ناپدید» شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده‌هایی که در این تحقیق مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، اظهار داشته‌اند به آنها گفته می‌شد دیگر هرگز یکدیگر را نخواهند دید و معمولا از محل بازداشت خویش به عنوان محلی شلوغ و پرتعداد و حتی خشونت‌آمیز یاد می‌کردند.

سیاست جدا کردن کودکان از والدینی که بدون مدارک قانونی، از جمله پناهجویان، از مرز مکزیک عبور کرده‌اند از وقتی شروع شد که دولت ترامپ سیاست «عدم تحمل» در زمینه گذر غیرقانونی از مرز را به کار بست. این اقدام هم باعث خشم عموم مردم و هم شکایاتی حقوقی علیه دولت وی شد و دونالد ترامپ با صدور دستوری در ژوئن ۲۰۱۸ از پایان این سیاست خبر داد.

با این وجود، دولت آقای ترامپ از همان زمان به اتخاذ سیاست‌هایی سفت و سخت در زمینه مهاجرت ادامه داده است، از جمله سیاست‌هایی که بر وضعیت خانواده‌ها تاثیر خواهد گذاشت و اقدام جداسازی خانواده‌ها نیز از زمان صدور دستور ترامپ مبنی بر خاتمه آن، هنوز ادامه دارد. بر اساس آمارهای دولتی که به دست اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکایی (American Civil Liberties Union) رسیده است، بیش از ۱۱۱۰ خانواده از آن زمان تاکنون از یکدیگر جدا شده‌اند.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک قاضی فدرال مقررات جدیدی که به دولت اجازه می‌داد کودکان و والدین ایشان را برای ابد از هم جدا کند، را رد کرد.

دانا مک‌کی، دبیر اجرایی سازمان پزشکان برای حقوق بشر هنگام انتشار گزارش گفت: «جداسازی خانواده‌ها خاتمه نیافته است و حتی هنوز تمام خانواده‌های جدا شده به هم باز نگشته‌اند.» او از دولت ترامپ خواست تا «بلافاصله خانواده‌های جدا شده، از جمله والدین اخراج شده از کشور را به هم بازگرداند و برای همیشه به سیاست اسفناک جداسازی خانواده‌ها پایان دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان