بایدن: حمله به اوکراین «بهای بسیار سنگینی» برای روسیه خواهد داشت

«اعزام نیروهای رزمی زمینی ایالات متحده به اوکراین درصورت حمله روسیه، هرگز در نظر نبوده است»

بایدن گفت درصورت تهاجم به اوکراین، جایگاه روسیه در جهان «به‌طور قابل توجهی» تغییر خواهد کرد- Kevin Lamarque/ REUTERS

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، گفت به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هشدار داده است که در صورت حمله به اوکراین، آن کشور «بهای بسیار سنگینی» پرداخت خواهد کرد و با «پیامدهای اقتصادی ویرانگر» روبه‌رو خواهد شد.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن روز شنبه، ۲۰ آذرماه، به خبرنگاران گفت که امکان اعزام نیروهای رزمی زمینی ایالات متحده به اوکراین درصورت حمله روسیه، «هرگز در نظر نبوده است»، اما آمریکا و دیگر اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آن صورت، به‌منظور تقویت توان دفاعی کشورهای عضو ناتو در اروپای شرقی، باید نیروهای بیشتری را به آنجا بفرستند. 

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین گفت: «من این موضوع را کاملا برای رئیس‌جمهور پوتین روشن کردم… که اگر او به‌سمت اوکراین پیشروی کند، پیامدهای اقتصادی آن برای اقتصاد کشورش ویرانگر خواهد بود، ویرانگر.»

بایدن که سه‌شنبه گذشته در یک گفت‌وگوی ویدیویی با پوتین درباره اوکراین صحبت کرده، اعلام کرد که برای او روشن کرده است که درصورت تهاجم به اوکراین، جایگاه روسیه در جهان «به‌طور قابل توجهی» تغییر خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت (ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، آلمان و کانادا) نیز در نشست روز شنبه خود در شهر لیورپول بریتانیا، به روسیه درمورد عواقب ناگوار هرگونه تهاجم هشدار دادند و از مسکو خواستند به میز مذاکره بازگردد.

وزرای اقتصاد و دارایی گروه هفت قرار است روز دوشنبه برای گفت‌وگو درمورد مسائل اقتصادی ازجمله تورم، نشستی مجازی برگزار کنند، اما به گفته مقام‌ها، موضوع تحریم‌های احتمالی علیه روسیه درصورت اقدام آن کشور علیه اوکراین نیز در این جلسه بررسی خواهد شد.

اوکراین روسیه را متهم کرده که با جمع‌آوری ده‌هاهزار نیرو درحال آماده‌شدن برای یک حمله نظامی بزرگ به آن کشور است؛ اما روسیه با رد برنامه‌ریزی برای هرگونه حمله، اوکراین و ایالات متحده را به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده متهم می‌کند و اعلام کرده است که برای حفاظت از خود به تضمین‌های امنیتی نیاز دارد.

براساس گزارش‌ها، هفته گذشته هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از آماده‌شدن روسیه برای یک حمله نظامی، بایدن به اعضای ناتو در اروپای مرکزی وعده حمایت نظامی بیشتری داده است. به گفته مشاور رئیس جمهوری لیتوانی، کشورهای نزدیک مرز روسیه از یک حمله نظامی و امکان رخ دادن چیزی مشابه با الحاق منطقه کریمه اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیشتر از جهان