سازمان محیط زیست: نمی‌توانیم با نهاد‌های مخرب محیط زیست برخورد کنیم

سازمان محیط زیست در عین حال از اعلام نام نهاد‌های مخرب محیط زیست خودداری می‌کند

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از آسیب برنامه‌های موشکی سپاه پاسداران به بخش‌هایی از محیط زیست در ایران منتشر شده است- عکس از فرارو

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفته طی ۵۰ سال حدود ۷۰ درصد جمعیت گونه‌های جانوری ایران از بین رفته‌ و این سازمان هم نمی‌تواند با دستگاه‌های بروز این شرایطی برخورد کند.

اکبری روز پنجشنبه، چهارم فروردین، در گفتگو با خبرگزاری ایرنا این آمار را اعلام کرد و افزود کل، بز، قوچ، میش، آهو، جبیر و گورخر از مهم‌ترین گونه‌های جانوری از بین رفته در ایران هستند.

وی از عملکرد برخی نهاد‌ها و افراد که طبیعت را خارج از مناطق حفاظت شده تخریب و منجر به از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شوند انتقاد کرد و گفت «به علت نبود ابزارهای قانونی» نمی‌توان از این دستگاه‌ها بازخواست کرد.

این مقام نامی از این نهاد‌ها نبرده، اما در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از آسیب برنامه‌های موشکی سپاه پاسداران به بخش‌هایی از محیط زیست در ایران منتشر شده است.

نهاد‌های وابسته به حاکمیت از سپاه پاسداران گرفته تا قوه قضائیه و نهاد‌های اقتصادی زیر نظر علی خامنه‌ای از جمله نهاد‌های قدرتمندی هستند که رد‌پای آنها در تخریب محیط زیست دیده می‌شود.

در حال حاضر چهار منطقه «پارک‌ ملی»، «اثر ملی و طبیعی»، «پناهگاه حیات وحش» و «منطقه حفاظت شده» تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار داد که این مناطق ۱۱.۶ درصد از وسعت ایران را به خود اختصاص داده‌اند و مشخص نیست سهم چه نهادی دولتی یا حاکمیتی در آسیب زدن به گونه‌های موجود در این مناطق از همه بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس اعلام سازمان محیط زیست، در حال حاضر هزار و ۲۳ گونه مهره‌دار در ایران به ثبت رسیده که حدود ۱۵۱ گونه در معرض انقراض هستند که بخش قابل توجهی از این گونه‌ها در چهار منطقه حفاظت شده هستند.

خرس سیاه، گوزن زرد ایرانی، پلنگ، میش مرغ، اردک سرسفید، شوکا، افعی لطیف، مرال، انواع خفاش‌ها، کاراکال، کفتار و سمندر کردستانی از جمله این گونه‌های جانوری هستند.

صندوق جهانی حیات وحش از تخریب زیستگاه‌ها تغییر کاربری اراضی، قاچاق حیات وحش، ورود  گونه‌های مهاجم به زیستگاه‌های طبیعی، انواع آلودگی‌های طبیعی و تغییر اقلیم به عنوان پنج زمینه و عامل انقراض انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در جهان نام برده است.

با وجود اینکه جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته بــه عــضویت اغلب کنوانـسیون‌هــاي بــین‌المللـی زیست محیطی درآمده و خود را ملزم به پیروی از آنها می‌داند، اما در عمل نتوانسته مانع از تخریب گسترده محیط زیست و انقراض بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری در ایران شود.

نتایج برخی تحقیقات در ایران نشان می‌دهد علاوه بر شرایط زیست محیطی از جمله خشکسالی، مجموعه عواملی هم چون کثرت قوانین در حوزه محیط زیست، روزآمد نبودن مجازات‌ها و ناتوانی نهاد‌های متولی حفظ محیط زیست در برابر تخلفات سایر دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در کنار «فساد سیستماتیک» دست به دست یکدیگر داده‌اند تا روند انقراض انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در ایران افزایش یابد.