سازمان بهداشت جهانی:‌ کووید-۱۹ فوریت بین‌المللی بهداشت عمومی باقی می‌ماند

موارد ابتلا به کووید-۱۹ دست‌کم در دو هفته اخیر افزایش ۳۰ درصدی داشته است

تاکنون بیش از شش میلیون ۳۴۷ هزار نفر در کشورهای مختلف جهان بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند- Peter PARKS / AFP

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که پس از دو سال‌ونیم از شیوع ویروس کرونا، همه‌گیری کووید-۱۹ کماکان یک فوریت بهداشت عمومی بین‌المللی باقی خواهد ماند.

کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی، متشکل از کارشناسان مستقل، روز سه‌شنبه ۱۲ ژوئیه، در یک نشست ویدئویی گزارش خود را به سازمان بهداشت جهانی ارائه دا‌د. این کمیته گفت که افزایش موارد ابتلا، جهش‌های ویروسی و فشاری که در برخی کشورها بر سیستم بهداشت و درمان وارد می‌شود، به این معنی است که وضعیت هنوز در حالت اضطراری است.

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی نوشت: موارد گزارش شده ابتلا به کووید-۱۹، در دو هفته اخیر دست‌کم افزایش ۳۰ درصدی داشته است. بنا بر این گزارش این موارد عمدتا مربوط به ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی به اتفاق آرا پذیرفت که همه‌گیری کووید-۱۹ کماکان در دسته‌بندی رویدادهای غیرعادی جای می‌گیرد و اثرگذاری منفی خود را بر جمعیت جهان ادامه خواهد داد. این کمیته همچنین گفت که ظهور و گسترش جهانی سویه‌های جدید سارس-کووی-۲ حتی ممکن است تاثیر بزرگتری بر سلامت جمعیت کره زمین بگذارد.

این کمیته در عین حال اذعان داشت که ایمنی جمعی ایجاد شده در اثر واکسیناسیون سراسری، موجب شده است که موارد بستری شدن مبتلایان در بیمارستان‌ها و همچنین موارد مرگ تقریبا از بین برود.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، بیانیه و توصیه‌های کمیته اضطراری را پذیرفته است.

سازمان بهداشت جهانی اولین بار در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ بالاترین سطح هشدار، موسوم به فهرست بهداشت عمومی بین‌المللی، برای کووید-۱۹ را صادر کرد. این تصمیم موجب شد تا مسیر برای انجام تحقیقات، اختصاص بودجه و همچنین برقرار کردن تمهیدات بهداشت عمومی برای مهار بیماری، هموار شود.

کارشناسان خواستار تداوم هماهنگی سیستم بهداشت و درمان کشورهای مختلف در مقابله با ویروس کرونا شده‌اند و گفته‌اند که کار نظارت دقیق بر سیر تحول ویروس کرونا و جهش‌های جدید‌ آن و همچنین نظارت بر سیر تکامل همه‌گیری باید ادامه یابد.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که تاکنون بیش از شش میلیون ۳۴۷ هزار نفر در کشورهای مختلف جهان بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند.

بیشتر از جهان