باربی عروسکی شبیه دانشمند حامی شامپانزه‌ها ساخت

جین گودال دریافت که شامپانزه‌ها ابزار می‌سازند، شکار می‌کنند و حس شفقت و دلسوزی بروز می‌دهند

عروسک گودال یک بلوز و شلوارک خاکی رنگ به تن، یک دوربین دوچشمی به گردن و دفترچه‌ای در دست دارد -facebook/janegoodall

جین گودال، نخستی‌شناس بریتانیایی، اکنون عروسک باربی شبیه خود را دارد که آرزوی دیرینه او برای داشتن عروسکی به شکل خودش برای الهام بخشیدن به دختران کوچک را برآورده می‌کند.

به گزارش رویترز، شرکت متل [Mattel] از باربی جدید که به گفته این سازنده اسباب‌بازی از پلاستیک بازیافتی ساخته شده است، به عنوان بخشی از سری «زنان الهام‌بخش» خود رونمایی کرد و به مطالعات پیشگامانه گودال در مورد شامپانزه‌ها و تلاش‌هایش در حفاظت از این گونه اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عروسک گودال یک بلوز و شلوارک خاکی رنگ به تن، یک دوربین دوچشمی به گردن و دفترچه‌ای در دست دارد و عروسکی از دیوید گری‌بیرد، اولین شامپانزه‌ای که حین تحقیقات گودال در پارک ملی گومبه در تانزانیا در شرق آفریقا به این نخستی‌شناس اعتماد کرد، در کنار او قرار داده شده است. همان تصویر آشنایی که سال هاست از این زن پژوهشگر و فعال محیط زیست در ذهن داریم.

گودال در این باره گفت: «حتی قبل از اینکه این ایده مطرح شود من یک عروسک شکل خودم می‌خواستم. دخترهای کوچکی را دیده‌ام که با عروسک‌های باربی بازی می‌کنند و مطمئنا آن اوایل همه این عروسک‌ها خیلی خیلی دخترانه بودند و من فکر می‌کردم که دختران کوچک به حق انتخاب [بیشتری] نیاز دارند.

متل طیف گوناگونی عروسک‌های خود را تغییر داده و [اکنون] انواعی از فضانوردها و پزشک‌ها و چیزهایی از این قبیل وجود دارد. بسیاری از کودکان در مدرسه من را می‌شناسند و درباره من می‌آموزند. آنها از داشتن این عروسک باربی حسابی هیجان‌زده خواهند شد.»

گودال، ۸۸ ساله، تحقیقات خود را در شرق آفریقا در سال ۱۹۶۰ آغاز کرد و دریافت که شامپانزه‌ها ابزار می‌سازند، شکار می‌کنند و گوشت می‌خورند و در کنار دیگر خصوصیات، حس شفقت و دلسوزی را از خود بروز می‌دهند.

او درباره تحقیقاتش گفت: «وقتی به گومبه رسیدم، زیبا بود، رویای من به حقیقت پیوسته بود. اما به مدت چهار ماه شامپانزه‌ها از من فرار می‌کردند... بنابراین اگرچه جنگل عالی بود، اما من نتوانستم از آن لذت ببرم، تا اینکه این دیوید گری‌بیرد ( یکی از شامپانزه‌ها) ترسش ریخت و به دیگران هم کمک کرد تا بر ترس خود غلبه کنند.»

متل گفت که همچنین با موسسه جین گودال و جنبش خدمات جوانان او با نام Roots & Shoots همکاری خواهد کرد تا به کودکان در مورد تاثیرات محیطی آنها آموزش دهد.

بیشتر از زندگی