خانواده معترضان افغان: پاکستان بازداشت‌شده‌ها را تسلیم طالبان می‌کند

مادر احمدضیا فیض، سازمان‌دهنده کارزار اعتراضی پناهجویان افغان در پاکستان، از نهادهای حامی حقوق بشر می‌خواهد که مانع بازگرداندن پسرش به افغانستان شوند

نزدیک به یک ماه پس از بازداشت احمدضیا فیض، سازمان‌دهنده کارزار اعتراضی پناهجویان افغان با نام «ما را بکش» در پاکستان، خانواده او می‎گویند که دولت پاکستان در نظر دارد فیض و همراهانش را که در بازداشت نیروهای امنیتی پاکستان‌اند، به افغانستان بازگرداند. مادر احمدضیا فیض در یک پیام ویدیویی نگرانی جدی‌اش را از احتمال بازگردانده شدن پسرش به افغانستان ابراز می‌کند و می‌گوید که بازگشت او به افغانستان به قیمت جانش تمام خواهد شد.

احمدضیا فیض، استاد دانشگاه در افغانستان، در ماه فروردین کارزار اعتراضی «ما را بکش» را در شهر اسلام‌آباد پاکستان راه‌اندازی کرد تا از دفتر پناهندگان سازمان ملل و کشورهای مهاجرپذیر بخواهد که به پرونده‌های افغان‌های مهاجر در پاکستان رسیدگی کنند. این کارزار با حمایت و حضور جمع بزرگی از پناهجویان افغان در پاکستان همراه شد و تاکنون نیز در پارک‌ها و خیابان‌های شهر اسلام‌آباد ادامه دارد. گردهمایی دادخواهی که مجریان این کارزار در ۳۰ خرداد برگزار کردند، از سوی پلیس پاکستان با خشونت پاسخ داده شد و در جریان کشمکش با پلیس، احمدضیا فیض و ۱۱ تن دیگر بازداشت شدند.

اکنون با گذشت نزدیک به یک ماه، با وجود تلاش‌ها و دادخواهی‌های مکرر معترضان افغان، هنوز از آزادی این پناهجوی معترض افغان و همراهانش خبری نیست. مادر احمدضیا فیض به تازگی در ویدیویی که به ایندیپندنت فارسی فرستاده است، می‌گوید که پلیس پاکستان تصمیم گرفته است احمدضیا فیض را به افغانستان بازگرداند. او از کشورهای جهان و نهادهای حقوق بشری می‎خواهد که مانع بازگرداندن فرزندش به افغانستان شوند، و می‌گوید: «اگر پسرم به افغانستان برگردد، طالبان بدون شک او را می‌کشند.» او می‌افزاید: «پسرم از ترس طالبان به پاکستان فرار کرده بود، اگر افغانستان برایش امن ‌بود که خودش را آواره نمی‌کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع رسمی در پلیس پاکستان هنوز در مورد احتمال بازگرداندن احمدضیا فیض به افغانستان، توضیحی نداده‌اند. اما از همان آغاز کارزار دادخواهی در پاکستان، موضع طالبان در برابر این معترضان واضح بود. با اوج گرفتن این اعتراضات در پاکستان، وزارت امور خارجه گروه طالبان در افغانستان اعلام کرده بود که افغان‌های مهاجر در پاکستان که دست به اعتراض زده‌اند، هیچ گونه مشکلی امنیتی در داخل افغانستان ندارند و «فرصت طلبانی‌اند که از این فرصت برای بدنام کردن طالبان و رفتن به کشورهای آمریکایی و اروپایی استفاده می‌کنند».

در این شرایط، پناهجویان افغان در پاکستان، نگران بازگرداندن پناهجویان معترض افغان به افغانستان‌اند که در سه ماه گذشته کوشیده‌اند وضعیت وخیم حقوق بشری در افغانستان زیر سلطه طالبان و آوارگی صدها هزار شهروند افغان را به تصویر بکشند. این نگرانی بیشتر زمانی اوج می‌گیرد که طالبان تاکنون به هر گونه اعتراض علیه ساختار حاکم و نقض حقوق بشر و آزادی‌های مدنی در افغانستان، با خشونت و سرکوب پاسخ داده‌اند و به بازداشت، شکنجه و حتی کشتار معترضان دست زده‌اند.