وزیر خارجه استرالیا سرکوب خشن معترضان در ایران را محکوم کرد

استرالیا بر خلاف آمریکا یا کانادا با موج تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی همراه نشده، اما از شهروندانش خواسته است ایران را ترک کنند و به آن سفر نکنند

وزیر خارجه استرالیا گفت،به حمایت از مردم ایران برای حق آزادی بیان و حقوق برابر زنان و دختران ادامه می‌دهد-Andrew KUTAN / AFP

پنی وونگ، وزیر امور خارجه استرالیا در رشته‌ توییتی ادامه سرکوب خشن معترضان ایرانی و به‌ویژه حمله به کودکان و بازداشت دانش‌آموزان را محکوم کرد.

همزمان وزارت خارجه استرالیا در بخش توصیه سفر، ایران را در هشدار قرمز قرار داده و از شهروندان می‌خواهد به دلیل ادامه اعتراضات و شرایط امنیتی ایران سفر نکنند و اگر در ایران‌اند، بازگردند.

این توییت که دو هفته پس از بیانیه وزارت خارجه استرالیا در محکومیت سرکوب معترضان در ایران منتشر شده است، هرگونه خشونت، به‌خصوص خشونت علیه کودکان را غیرقابل پذیرش خوانده است.

وزیر امور خارجه استرالیا در عین حال تاکید کرد که به حمایت از مردم ایران برای حق آزادی بیان و حقوق برابر زنان و دختران ادامه می‌دهد.

پنی ونگ در این توییت به فریاد معترضان ایرانی که علیه جمهوری اسلامی و حاکمان آن شعار می‌دهند و چهار هفته خیزش سراسری مردم ایران که با حمایت ایرانیان در سراسر جهان همراه بوده است، اشاره‌ای نکرده است. خیزش سراسری مردم ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و به رغم سرکوب خشن و گسترده و کشته شدن، بازداشت و مجروح شدن هزاران نفر، همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرانیان مقیم استرالیا نیز مانند ایرانیان در بیش از ۲۰۰ شهر سراسر جهان در یک ماه اخیر بارها در حمایت از معترضان در ایران به خیابان آمده‌اند. شماری از آنها از مقامات استرالیا خواسته‌اند جمهوری اسلامی را در انزوا قرار دهد و عوامل آن را از خاک این کشور اخراج کند.

با این حال دولت استرالیا بر خلاف آمریکا، کانادا یا برخی کشورهای دیگر اروپایی از اعلام تحریم علیه ایران یا برنامه‌ریزی برای تحریم جمهوری اسلامی سخنی به میان نیاورده است.

این درحالی است که استرالیا نیز مانند کانادا، آمریکا و کشورهایی اروپایی، سابقه گروگانگیری شهروندانش را در ایران دارد. آن هم در زمانی که مقامات جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که در خیزش سراسری مردم ایران پای کشورهای خارجی در میان است و چند شهروند خارجی را با همین اتهام بازداشت کرده‌اند.

بیشتر از جهان