ممنوعیت فروش گالنی بنزین در پنجمین هفته خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی

کانون جایگاه‌داران: ممنوعیت فروش ظرفی و گالنی بنزین به‌دلیل اعتراض‌های سراسری است

بخش نظارت، دوربین‌های جایگاه‌های عرضه بنزین را بررسی می‌کند-اتومبیل فارسی

با افزایش مقاومت مردم مقابل نیروهای امنیتی و یگان ویژه در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، همایون صالحی، رئیس هیئت‌مدیره کانون جایگاه‌داران، تایید کرد که دستگاه‌های امنیتی به‌دلیل اعتراض‌های مردمی فروش فراورده‌های نفتی و به‌ویژه بنزین را در ظرف یا گالن‌ ممنوع کرده‌اند.

پیش از این، در چهارم مهرماه ۱۴۰۱ تصویر ابلاغیه‌ای با عنوان «خودداری از عرضه مظروف فراورده‌های نفتی» در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود که رئیس اتحادیه جایگاه‌داران صحت آن را تایید کرد.

در این ابلاغیه به‌صراحت به دستور مقام‌های امنیتی و انتظامی مبنی‌بر «ممنوعیت فروش مظروف فرآورده‌های نفتی و بنزین» در «شرایط کنونی» اشاره شده است.

در بخش اصلی این ابلاغیه خطاب به جایگاه‌داران و پمپ بنزین‌ها تاکید شده است که «فروش و تحویل فراورده‌های نفتی مایع به‌ویژه بنزین در ظروف، علاوه‌بر اینکه تاکنون تخلف محسوب می‌شده، هم‌اکنون جرم است و پیگرد قضائی و امنیتی دارد» و با متخلفان برخورد صورت خواهد گرفت.

رئیس هیئت‌مدیره کانون جایگاه‌داران نیز روز سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه، گفت که ممنوعیت عرضه مظروف بنزین صحت دارد، البته پیش از این نیز فقط اجازه داشته‌اند حدود ۲ تا ۴ لیتر فراورده‌های بنزینی را به‌صورت مظروف به فردی بفروشند که خودروی او به علت اتمام بنزین در جاده مانده بود، اما در حال حاضر نمی‌توانند یک لیتر هم حتی به مردمی که خودروهایشان در جاده متوقف شده، بنزین بدهند.

همایون صالحی به‌صراحت گفت که «ناآرامی‌های اخیر و برخی آتش‌سوزی‌هایی که اتفاق افتاد، موجب شد شرکت ملی فرآورده‌های نفتی دو هفته پیش به جایگاه‌داران کل کشور بخشنامه‌ای را ابلاغ کند مبنی‌بر اینکه مظروف‌دادن بنزین جرم است.»

رئیسهیئت‌مدیره کانون جایگاه‌داران افزود که تا پیش از این طبق آیین‌نامه کمیته تخلفات شرکت فروآرده‌های نفتی، فروش «مظروف بنزین» به مردم «تخلف» بود و جایگاه‌داران بابت آن جریمه می‌شدند، اما در ابلاغیه جدید این تخلف به «جرم امنیتی» تبدیل شده است.

به گفته صالحی، بخش نظارت، دوربین‌های جایگاه‌های عرضه بنزین را بررسی می‌کند و اگر مشاهده کنند که در پمپ بنزینی به افراد بنزین به‌شکل «مظروف» فروخته شده است، با این پمپ بنزین‌ها برخورد خواهند کرد.

رئیس هیئت‌مدیره کانون جایگاه‌داران همچنین گفت که با ممنوعیت عرضه بنزین مظروف، علاوه‌بر خودروهایی که بنزین تمام می‌کنند، بسیاری از کشاورزان در سطح کشور که در مرزعه‌های خود موتور برق، موتور آب، یا وسایل بنزین‌سوز دارند و معمولا از طریق خرید بنزین در گالن‌های ۴ لیتری آن را تامین می‌کردند، حالا با مشکل مواجه شده‌اند.

دلیل این ممنوعیت نگرانی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی درباره استفاده مردم معترض از بطری‌های آتش‌زا یا کوکتل‌مولوتوف علیه نیروهای سرکوبگر است.

ماشین سرکوب جمهوری اسلامی، مرکب از یگان ویژه و نیروهای انتظامی، نیروهای سپاه پاسداران و گردان‌های امنیتی بسیج، یگان صابرین سپاه پاسداران و تیپ‌های مخصوص استانی، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در سرکوب مردم معترض عمدتا از سلاح جنگی استفاده می‌کنند.

این نیروها در جریان اعتراض‌های سراسری آبان سال ۱۳۹۸ نیز بنابر گزارش رویترز دست‌کم هزار و ۵۰۰ تن از معترضان را با شلیک مستقیم کشتند.

امسال نیز در ماه اول خیزش مردم ایران، ماشین سرکوب جمهوری اسلامی دست‌کم ۲۲۴ تن از مردم معترض، ازجمله بیش از ۲۳ کودک را با شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن، سلاح‌های جنگی و همچنین باتوم و انواع ابزارهای ضرب‌وجرح کشته‌اند.

یکی از تفاوت‌های اعتراض‌های سراسری سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ با خیزش سراسری مردم در سال ۱۴۰۱ این است که در جریان این خیزش، مردم معترض مقابل نیروهای امنیتی و یگان ویژه و دیگر بخش‌های ماشین سرکوب جمهوری اسلامی مقاومت می‌کنند.

ویدیوهای منتشرشده و همچنین گزارش‌ها از شهرهای مختلف ایران حاکی از آن است که در موارد متعددی مردم معترض با مقاومت در برابر این نیروها، آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی یا فرار کرده‌اند.