کارمندان در اسکاتلند مجازند تماس‌ها و ایمیل‌های بعد از ساعت کاری را نادیده بگیرند

در میانه نگرانی‌ از این که گوشی‌های هوشمند فرهنگ «همیشه فعال»‌ را جا می‌اندازند، اتحادیه‌ها خواستار این تغییر شدند

کارمندان نباید برای کار کردن در خارج از ساعت کاری معمول خود تحت فشار قرار بگیرند - Canva

کارمندانی که برای دولت اسکاتلند کار می‌کنند، اولین کسانی‌اند که در بریتانیا حق دارند ایمیل‌های کاری و تماس‌های تلفنی بعد از پایان روز کاری را نادیده بگیرند.

بر اساس توافقنامه جدیدی که با میانجی‌گری اتحادیه‌ها به امضا رسید، به مدیران رسما اعلام شد که کارمندان «حق قطع ارتباط» دارند و بعد از پایان ساعات قراردادی‌ خود، نباید بازخواست شوند.

این امر به دنبال نگرانی از ازدیاد ایمیل‌ها و تلفن‌های هوشمند برخی مشاغل است که یک فرهنگ «همیشه فعال» ایجاد کرده و به طولانی شدن روز کاری و استثمار کارمندان منجر شده است.

دستورالعمل جدید که در سیاست پرداخت بخش عمومی دولت اسکاتلند در سال‌های ۲۳-۲۰۲۳ گنجانده شد، توضیح می‌دهد که کارمندان نباید برای کار کردن در خارج از ساعت کاری معمول خود تحت فشار قرار بگیرند.

به این نکته نیز اشاره شده که کارمندان موظف‌اند به زمان استراحت دیگران احترام بگذارند، با همکاران خود تماس نگیرند و در خارج از ساعات کاری انتظار پاسخگویی به ایمیل نداشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریچارد هاردی، دبیر اسکاتلندی اتحادیه خدمات مدنی پراسپکت، به نمایندگی از شورای اتحادیه‌های دولتی اسکاتلند گفت: «سیاست حق قطع ارتباط با ایجاد شبکه‌ای ایمن برای کارمند تضمین می‌کند که کسی به روش‌ها یا زمان‌های غیرکاری تحت فشار قرار نگیرد یا مجبور به کار کردن نشود.»

«حق قطع ارتباط» خواسته کنگره اتحادیه کارگری تی‌یوسی (TUC) است که در سال ۲۰۱۹ تخمین زد کارگران بریتانیا سالانه بیش از ۳۲ میلیارد پوند اضافه‌کاری بدون حقوق دارند.

چنین تصور می‌شود که دولت اسکاتلند نخستین کارفرمای بخش دولتی بریتانیا باشد که به طور رسمی این سیاست را اجرایی می‌کند. این دولت بهار سال جاری اعلام کرد که در حال بررسی این رویکرد است.

بر اساس این قرارداد، فقط در شرایط استثنایی می‌توان با کارمند تماس گرفت- مثلا اگر دفتری تعطیل باشد.

در صورتی که تماس از قبل توافق شده باشد یا اینکه به‌صراحت قرار شده باشد که در تماس باشند، می‌توان این کار را انجام داد.

نظرسنجی ایپسوس موری (Ipsos MORI) در ماه مارس نشان داد که ۶۰ درصد بزرگسالان بریتانیا از حق قانونی قطع ارتباط برای تمام کارمندان حمایت می‌کنند و از هر ۱۰ نفر، تنها یک نفر مخالف چنین اقدامی است.

اندرو پیکس، مدیر پژوهش‌های اتحادیه پراسپکت، گفت: «این توافق که در بریتانیا بی‌سابقه بوده، گام مهمی در مسیر بازپس‌گیری زندگی شخصی از تعدی فناوری مدرن است. همه ما از این فناوری بهره می‌بریم اما شیوه‌های درست به‌کارگیری آن به محیط کاری معرفی نشده است.»

«ناتوانی در قطع ارتباط دلیل عمده استرس در محل کار است که به شکلی اجتناب ناپذیر روی عملکرد و بهره‌وری تاثیر می‌گذارد. وقت آن است که دولت بریتانیا و سایر کارفرمایان نیز از دولت اسکاتلند پیروی کنند– این حرکت در طولانی مدت به نفع آن‌ها خواهد بود و برای کارمندان نیز کار درستی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان