جمهوری اسلامی تا پایان سال ۱۴۰۱ دستکم دو ماهواره به فضا پرتاب می‌کند

کشورهای غربی و اسرائیل، پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر از سوی جمهوری اسلامی را اقدامی تهدیدآمیز و مکمل فعالیت‌های هسته‌ای تهران می‌دانند

پرتاب این موشک‌ها موجب نگرانی قدرت‌های غربی، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، درباره فناوری موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران است- IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر)، اعلام کرد که تهران تا پایان سال جاری خورشیدی، دست‌کم دو ماهواره به فضا پرتاب خواهد کرد و ماهواره‌های دیگری هم در صف پرتاب‌اند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نوشت که ماهواره‌های ناهید ۱و ۲ در حال آماده شدن‌اند و تا پایان سال شمسی (پایان ماه مارس ۲۰۲۳) به فضا پرتاب می‌شوند.

پرتاب این موشک‌ها موجب نگرانی قدرت‌های غربی، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، درباره فناوری موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران است. آن‌ها می‌گویند که چنین پرتاب‌هایی می‌تواند فناوری موشک‌های بالستیک ایران را تقویت کند و به‌صورت بالقوه، به توان آن‌ها برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای نیز گسترش یابد. با این حال، نظام حاکم بر ایران اصرار دارد که جویای سلاح هسته‌ای نیست و پرتاب ماهواره‌ها و موشک‌هایش فقط برای اهداف دفاعی و غیرنظامی است.

خبرگزاری ایرنا نوشته است سری ماهواره‌های «ناهید»، شامل ماهواره‌های مخابراتی‌ است که پژوهشگاه فضایی آن‌ها را تولید کرده است. ماهواره «ناهید ۱» در بهمن ۱۳۹۵ رونمایی شد، و «ناهید ۲» نیز ماهواره‌‌ای با فناوری ارتباط مخابراتی و «مجهز به تراستر و دارای توان انجام مانورها و اصلاحات مداری» است.

اوایل نوامبر سال جاری میلادی، ایران از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» خبر داد که تولید «سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، و نخستین پرتابگر ماهواره سوخت جامد سه‌مرحله‌ای جمهوری اسلامی ایران است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران نخستین ماهواره نظامی خود را در آوریل ۲۰۲۰ با موفقیت در مدار قرار داد که با انتقاد شدید واشنگتن مواجه شد. در اوت سال جاری میلادی نیز روسیه ماهواره ایرانی دیگری به نام «خیام» را با موشک سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب کرد. آژانس فضایی ایران اعلام کرد که این ماهواره را روسیه با نظارت تهران ساخته است.

ایالات متحده آمریکا همان زمان ادعا کرد که ماهواره خیام «قابلیت‌های جاسوسی چشمگیری» فراهم می‌کند و تعمیق اتحاد روسیه و جمهوری اسلامی ایران را به منزله «تهدیدی عمیق» برای جهان ارزیابی کرد. 

سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران با رد این ادعاها، هدف «خیام» را «نظارت بر مرزهای کشور» و کمک به مدیریت منابع طبیعی و کشاورزی اعلام کرده است.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران» گفت: «براساس ماموریت‌های پیش رو، سند چشم‌انداز صنعت فضایی در یک بازده ۱۰ ساله از ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ با دو اولویت، شامل «توسعه صنعت بومی و سرآمدی آن» و «ارتقا و رشد ضریب نفوذ کاربرها» تدوین شده است که محور نخست در دو دهه گذشته به صورت جدی دنبال شده و در دهه آتی نیز با تمرکز بیشتر ادامه خواهد داشت.» او گفت که زمینه ساخت ماهواره‌ها با قابلیت حمل کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم، در کشور موجود است و این سازمان جویای توسعه ماهواره برای حمل اوزان تا هزار کیلوگرم است. او همچنین تاکید کرد که ساخت ماهواره، یکی از محورهای مهم همکاری روسیه با ایران است.