هند: از خاک افغانستان برای صدور تروریسم استفاده نشود

مشاور امنیت ملی هند گفته است که مهم‌ترین اولویت دهلی‌نو در مقطع کنونی ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است

مشاور امنیت ملی هند گفته است که مهمترین اولویت دهلی‌نو در مقطع کنونی ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است- ATTA KENARE / AFP

آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند، روز چهارشنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) در مسکو گفت که هیچ کشوری اجازه استفاده از خاک افغانستان برای صدور تروریسم را ندارد.

او در پنجمین نشست دبیران شورای امنیت کشورهای منطقه در‌مورد افغانستان تاکید کرد که دهلی‌نو به همکاری با مردم افغانستان ادامه می‌دهد.

نشست دبیران شورای امنیت کشورهای روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در مسکو برگزار شد.

مشاور امنیت ملی هند گفت که مهم‌ترین اولویت دهلی‌نو در مقطع کنونی، ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است.

او گفت: «ما همیشه در کنار مردم افغانستان بودیم و همیشه از تلاش‌های جمعی برای کمک به مردم افغانستان برای ساختن یک کشور مرفه حمایت خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هند در این نشست تروریسم را تهدید جدی برای منطقه دانست و تاکید کرد که برای مقابله با گروه‌های تروریستی مانند لشکر طیبه، جیش محمد و داعش، به افزایش همکاری اطلاعاتی و امنیتی میان کشورهای منطقه نیاز است.

هند تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و بر لزوم تشکیل یک دولت فراگیر تاکید می‌کند.

هند طی یک سال‌و‌نیم گذشته و در زمان حاکمیت طالبان، محموله‌های گندم، دارو، واکسن کووید و پوشاک به افغانستان ارسال کرده است.

هند با استقرار یک تیم فنی در سفارتش در کابل، در افغانستان حضور دیپلماتیک دارد و این در حالی است که با سرنگونی حکومت جمهوری در ۱۵ اوت و به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی، دهلی‌نو سفارتش را در کابل تعطیل کرده بود.

هم‌زمان زهرا بلوچ، سخنگو وزارت خارجه پاکستان، در نشست خبری روز پنجشنبه گفت که پاکستان در کنفرانس منطقه‌ای در‌باره افغانستان در مسکو شرکت نمی‌کند.

او افزود که پاکستان، ایران و افغانستان در چندین موضوع با یکدیگر هماهنگ‌اند و اسلام‌آباد نمی‌خواهد موارد مورد بحث را فاش کند.

پاکستان از حامیان اصلی طالبان برای دستیابی این گروه به قدرت در افغانستان بود. مقام‌های پاکستانی حضور هند، رقیب منطقه‌ای این کشور را در نظام جمهوری در افغانستان، تهدیدی برای منافع خود می‌دانستند.

با تسلط طالبان بر افغانستان، نگرانی‌ها مبنی بر گسترش فعالیت‌های تروریستی افزایش یافته است.

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شمار دیگر از گروه‌های تروریستی در افغانستان حضور دارند.

طالبان تاکید دارند که به هیچ فرد یا گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

برخی از کارشناسان نظامی معتقدند که طالبان در دوران حاکمیتشان بر افغانستان، اقدامی مبنی بر مبارزه با تروریسم و تهدید علیه کشورهای منطقه انجام نداده‌اند و این باعث افزایش نارضایتی از عملکرد طالبان در میان این کشورها شده است.

بیشتر از جهان