وعده واهی دولت سیزدهم به متخصصان برای بازگشت به ایران

ابراهیم رئیسی از داروسازان ایرانی ساکن خارج خواست به ایران بازگردند

مقام‌های دولتی با وعده صدور گواهینامه، سیم‌کارت و ارائه خدمات بیمه در پی جذب دانشمندان خارجی‌اند‌ــ AFP

ابراهیم رئیسی پس از دعوت سپاه پاسداران به دخالت در صنعت داروسازی، از داروسازان ایرانی ساکن خارج خواست به ایران بازگردند.

رئیسی روز چهارشنبه ۱۷ اسفند گفت که دولت سیزدهم آماده‌ «مهاجرت معکوس» در حوزه دارو است. او اضافه کرد که دولت آمادگی دارد «برای کسانی که دیده‌اند در کشور زمینه کاری نیست و مهاجرت کرده‌اند» زمینه کاری فراهم کند.

البته رئیس دولت سیزدهم توضیح نداد که دولت برای متخصصان دارو‌ساز و سایر تخصص‌های مربوط به حوزه پزشکی چه امتیاز‌های تشویقی در نظر گرفته است.

مهاجرت متخصصان حوزه‌های مختلف از ایران در سال‌های اخیر افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و مقام‌های دولتی نیز به انتشار آمار‌های رسمی در این زمینه چندان تمایلی ندارند اما رصدخانه مهاجرت ایران سه سال است که آمار دقیقی از میزان مهاجرت ایرانیان در حوزه‌های مختلف دانشجویی، کاری و پناهجویی منتشر می‌کند.

تازه‌ترین سالنامه مهاجرتی این مرکز هم از روند روبه‌رشد انواع مهاجرت از ایران حکایت دارد که انتشار آن چندان به مذاق دولتی‌ها خوش نیامده است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در این زمینه مدعی شده که داده‌های ارائه‌شده از سوی این رصدخانه «شفاف» نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های این مرکز در سه سال اخیر با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منتشر شده است اما حالا همین معاونت می‌گوید که این آمار‌ها را «غلط» می‌داند. رصدخانه مهاجرت ایرانیان که زیر نظر این معاونت فعالیت می‌کند و مدیر آن هم به‌تازگی ممنوع‌المصاحبه شده، در ماه‌های اخیر به‌شدت زیر فشار‌ بوده است و پیش‌بینی می‌شود گزارش‌های این مرکز نیز در آینده مشمول محرمانگی شوند.

مقام‌های دولتی با این فشار‌ها قصد دارند موج گسترده مهاجرت از ایران را پنهان کنند یا ناچیز نشان دهند و در مقابل تصویری دور از واقعیت در زمینه مهاجرت‌پذیری ایران ارائه کنند. صدور گواهینامه، سیم‌کارت و ارائه خدمات بیمه برای جذب دانشمندان خارجی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم در این زمینه است که به‌تازگی اعلام شده است.

دهقانی فیروزآبادی در این ارتباط مدعی شد که در سال ۱۴۰۱ بیش از یک هزار و ۷۰۰ متخصص درخواست بازگشت به ایران داشته‌اند.

روزنامه محافظه‌کار رسالت هم در روز‌های اخیر همسو با برخی دیگر از رسانه‌های حکومتی، مدعی شده که آمار مهاجرت از ایران «غیرواقعی و بزرگنمایی» است.

این روزنامه نوشت سازمان نظام پزشکی خبر مهاجرت پزشکان از ایران را «در ایام تصویب بودجه» و با هدف «تغییر تعرفه‌ها به نفع پزشکان» منتشر کرد.