وزیر دفاع پاکستان: طالبان پاکستان از خاک افغانستان استفاده می‌کند

وزیر دفاع پاکستان ادعا کرد اسکان مجدد رهبران تحریک طالبان پاکستانی در این کشور از طریق یک برنامه انجام شده است

وزیر دفاع پاکستان گفت که طالبان اجازه نخواهند داد تروریست‌ها از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کنند- اسلام آباد، پاکستان 2017-AAMIR QURESHI / AFP

 

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، ادعا کرد در حال حاضر تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) برای اجرای عملیات علیه پاکستان به‌ویژه در ایالت خیبر پختونخواه از خاک افغانستان استفاده می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، خواجه آصف در سفر ماه گذشته هیئت‌ عالی‌رتبه پاکستانی به افغانستان هم با مقام‌های طالبان در مورد استفاده تی‌تی‌پی از خاک افغانستان گفت‌وگو کرده بود. در آن سفر از پیش اعلام‌نشده، وزیر دفاع  پاکستان و ژنرال ندیم احمد انجم، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، موقعیت دقیق اعضای تی‌تی‌پی در افغانستان را به طالبان اعلام کردند و از آنان خواستند علیه این گروه اقدام کند.

اوایل آوریل هم هیئتی از استخبارات طالبان در سفری محرمانه، برای گفت‌وگو با حکومت پاکستان به این کشور رفتند. وزیر دفاع پاکستان گفت: «در این دیدار، طالبان عزم خود برای مقابله با این مشکل (تی‌تی‌پی) را اعلام کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که طالبان اجازه نخواهند داد تروریست‌ها از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کنند.

به گفته او، با وجودی همکاری تی‌تی‌پی با طالبان هنگام مبارزه این گروه با ناتو در افغانستان و شکل گرفتن پیوند دوستی بین این دو گروه، حکومت طالبان از تی‌تی‌پی فاصله می‌گیرد.

وزیر دفاع پاکستان ادعا کرد اسکان مجدد رهبران تحریک طالبان پاکستانی در این کشور از طریق یک برنامه انجام شده است.

او از دستیابی تی‌تی‌پی به تسلیحات پیشرفته ساخت آمریکا هم ابراز نگرانی کرد.

واشنگتن در اوت ۲۰۲۱ به دو دهه حضور نظامی خود در افغانستان خاتمه داد و تسلیحاتی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار که در این کشور باقی گذاشت، در اختیار طالبان قرار گرفت. گزارش‌های موثقی وجود دارد که برخی از این تسلیحات از افغانستان قاچاق شده و به دست گروه‌های تروریستی در منطقه رسیده است.

هند و پاکستان دو کشوری‌اند که تایید کرده‌اند تسلیحات ساخت آمریکا که در اختیار نیروهای حکومت پیشین افغانستان بود، به دست تروریست‌ها در این کشورها رسیده است.

وزیر دفاع پاکستان ادعا می‌کند هند از تحریک طالبان پاکستانی حمایت می‌کند اما دهلی‌نو هرگونه همکاری با تی‌تی‌پی را رد می‌کند. اسلام‌آباد چنین اتهاماتی را علیه حکومت پیشین افغانستان نیز مطرح می‌کرد.

تحریک طالبان پاکستانی را چند گروه شبه‌نظامی در سال ۲۰۰۷ تشکیل دادند و رهبر کنونی آن نورولی محسود است. تی‌تی‌پی مسئولیت خونین‌ترین حملات تروریستی در پاکستان را به عهده گرفته است. این گروه در سال ۲۰۱۴ به یک مدرسه تحت حمایت ارتش در شهر پیشاور حمله کرد که در آن، ۱۵۰ نفر از جمله ۱۳۱ دانش‌آموز کشته شدند. پس از این حمله، ارتش پاکستان عملیات گسترده‌ای علیه مواضع تی‌تی‌پی راه‌اندازی کرد و این باعث شد جنگجویان تی‌تی‌پی به مناطق نزدیک مرز با افغانستان فرار کنند.