بومی‌های فاریاب می‌گویند «ناقلین» با اسلحه و شمشیر به آنان حمله کردند

با سلطه دوباره طالبان بر افغانستان، تنش‌ میان ساکنان بومی و قبایل منتقل‌شده به شمال کشور افزایش یافته است

درگیری میان مردان قوم فیروزه‌ای و ترکمن‌ها در شهرستان دولت‌آباد استان فاریاب ناشی از تنش‌ بر سر زمین است-ارسالی به ایندیپندنت فارسی

ساکنان بومی شهرستان دولت‌آباد در استان فاریاب در شمال افغانستان می‌گویند که پیش از ظهر یکشنبه، ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل)، گروهی از مردان از قبیله فیروزه‌ای که از «ناقلین» دانسته می‌شوند، با اسلحه و ساطور به آنان حمله کردند. تصاویری که با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، نشان می‌دهد که شماری از مردان قوم ترکمن و از ساکنان بومی دولت‌آباد، در نتیجه این حمله زخمی شده‌اند. 

«ناقلین» به گروهی از قبایل قوم پشتون گفته می‌شود که طی  ۱۰۰ سال گذشته، با فشار حکومت‌‌های پیشین افغانستان از شرق و جنوب کشور به مناطق شمالی منتقل شدند و به آنان زمین اهدا شد. «نظامنامه ناقلین» که در ۱۳۰۶ خورشیدی به دستور امان‌الله شاه تصویب شد، طرح انتقال پشتون‌ها را به شمال افغانستان و اهدای زمین به آنان در مناطق حاصلخیز شمال کشور قانونی کرد. از آن زمان تاکنون، میان پشتون‌های کوچانده‌شده به شمال و ساکنان بومی که بیشتر آنان ترکمن، هزاره‌، ازبک‌ و تاجیک‌تبارند، بر سر زمین، چراگاه‌ها و روستاها تنش‌های جریان داشته است.

درگیری میان مردانی از قوم فیروزه‌ای و ترکمن‌ها در شهرستان دولت‌آباد استان فاریاب نیز ناشی از همین تنش‌های دیرین است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد عیسی مصباح، سفیر سابق افغانستان در قرقیزستان و از ساکنان بومی شهرستان فاریاب، به ایندیپندنت فارسی گفت که حمله اعضای قبیله فیروزه‌ای به ترکمن‌ها «با بی‌رحمی بسیار» صورت گرفت و ترکمن‌ها که بی‌دفاع‌اند، در این حمله آسیب دیدند. 

مصباح شمار زخمی‌ها را  بیش از ۱۰ نفر دانست و افزود که مجروح‌شدگان در بیمارستان محل تحت معالجه‌اند. این حادثه در دشت قریش رخ داد که محل اقامت دامداران بومی ترکن است.

مصباح افزود که ساکنان بومی دولت‌آباد از سال‌ها پیش با فرا رسیدن فصل بهار، دام‌های خود را برای چرا به این دشت می‌برند و در چراگاه‌هایی که برای دامداران اختصاص یافته است، اقامت می‌کنند، اما با سلطه طالبان بر افغانستان، دامداران کوچی و قبایل پشتون که از حمایت طالبان برخوردارند، به ساکنان بومی دولت‌آباد اجازه نمی‌دهند از این چراگاه‌ها استفاده کنند.

به گفته مصباح، شماری از کوچی‌ها و ساکنان پشتون‌تبار فاریاب که در نزدیک به دو سال اخیر چراگاه‌ها و زمین‌های ساکنان بومی فاریاب را غصب کرده‌اند، در صفوف نهادهای نظامی طالبان به کار مشغول شده‌اند و مقام‌های محلی طالبان نیز از آنان حمایت می‌کنند. 

مصباح همچنین افزود که ترکمن‌ها و ازبک‌هایی که در صفوف طالبان کار می‌کنند، از اختیارات و توان حمایت از ساکنان بومی فاریاب برخوردار نیستند و بیشتر افرادی که در مسندهای کلیدی رژیم طالبان در شمال کشور قرار دارند، پشتون‌های قدرتمندی‌اند که از جنوب و شرق افغانستان به این شهرها اعزام شده‌اند.

در ماه‌های اخیر، بومی‌های فاریاب، جوزجان، تخار و سرپل، چندین بار با ناقلین و کوچی‌ها درگیر شده‌اند. در چندین مورد در تخار و سرپل، دادگاه‌های طالبان زمین‌ها و خانه‌های ساکنان بومی را به نفع ناقلین و کوچی‌ها مصادره کردند و دعوا بر سر بسیاری از زمین‌ها در استان‌های شمال افغانستان همچنان ادامه دارد.