نیروی قدس سپاه، ساکنان کرانه باختری را برای عملیات علیه اسرائیل استخدام می‌کند

دو فرد با اتهام «نقض جدی امنیت» اسرائیل در پی همکاری با نیروی قدس سپاه دستگیر شده‌اند

دو برادر فلسطینی برای قاچاق اسلحه به اسرائیل استخدام شده بودند-سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل

شین‌بت، سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل، روز دوشنبه ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل) نتایج یک دوره طولانی نظارت اطلاعاتی را منتشر کرد که از تلاش‌های حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران، در جذب ساکنان کرانه باختری رود اردن برای انجام «فعالیت‌های تروریستی» در اسرائیل حکایت دارد.

برمبنای این گزارش طی ماه‌های اخیر دو فلسطینی به نام‌های یوسف منصور و مرسیل منصور با همین اتهام دستگیر شده‌اند. این دو برادر فلسطینی با تجارت و قاچاق اسلحه به «عناصر جنایتکار» داخل اسرائیل برای انجام عملیات تروریستی در این کشور کمک کرده‌اند.

به گزارش کانال۲۴ اسرائیل، آن‌ها از سوی گروهی وابسته به حزب‌الله لبنان به جمع‌آوری اطلاعاتی درباره فعالیت‌های ارتش اسرائیل و نحوه استخدام سایر افراد به‌منظور «ترویج فعالیت‌های تروریستی» مامور شده بودند.

شین‌بت می‌گوید که مقام‌های حزب‌الله لبنان در چندین نوبت وجوه مربوط به این فعالیت‌ها را به یوسف پرداخت کرده‌اند. همچنین آن‌ها از طریق نرم‌افزار رمز‌گذاری شده با یکدیگر در تماس بودند. اکنون کیفرخواستی علیه یوسف و مرسیل منصور تنظیم شده‌ است مبنی بر اینکه آن‌ها امنیت عمومی را به‌طورجدی به خطر انداخته‌اند.

مقام‌هایی که یوسف و مرسیل با آن‌ها در تماس بوده‌اند، محمد بشیر و هدی ماهانا نام دارند که به یکی از واحدهای سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران وابسته‌اند. آن‌ها ماموریت دارند به سازمان‌های تروریستی فلسطینی در تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری سعید ایزدی کمک کنند.

شین‌بت در بیانیه‌اش تاکید کرد که این تحقیقات به افشای روش‌های عملیات سپاه قدس ایران و حزب‌الله لبنان منجر شد که برای یافتن و جذب عوامل برای ترویج فعالیت‌های تروریستی در کرانه باختری و اسرائیل علیه دولت اسرائیل تلاش می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «شین بت تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های وابسته به آن را برای ایجاد زیرساخت‌های مخفی به‌منظور انجام فعالیت‌های تروریستی علیه شهروندان اسرائیل را جدی می‌گیرد و به همکاری با نیروهای امنیتی برای شناسایی و خنثی کردن هرگونه فعالیتی که امنیت کشور را به خطر می‌اندازد ادامه خواهد داد.»

این نخستین‌ بار نیست که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل، تلاش‌های جمهوری اسلامی و گروه‌های وابسته به آن را برای عملیات خرابکارانه در داخل خاک اسرائیل افشا می‌کنند.

سال گذشته نیز شین‌بت، اعلام کرد چهار زن و یک مرد اسرائیلی را که برای یک مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران کار می‌کردند، دستگیر کرده است. این افراد نیز قصد داشتند با هدایت این مامور اطلاعاتی ایرانی با نام مستعار رامبد نامدار، در داخل اسرائیل ماموریتی را انجام دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رامبد نامدار پس از نخستین ارتباط با این افراد در فیس‌بوک، به آنان پیشنهاد کرده بود از طریق تماس ویدیویی واتساپ با هم در ارتباط باشند، اما با این بهانه که دوربین گوشی‌اش خراب است، چهره خود را به این چهار زن نشان نداد. گفته می‌شود او با ۲۰ شهروند اسرائیلی دیگر هم در تماس بود که بیشتر آنان زن بودند.

به گزارش تایمز اسرائیل و به نقل از شین‌بت، زنان متهم، به رامبد نامدار مشکوک شده بودند و احتمال می‌دانند که او مامور اطلاعاتی ایران باشد، با این حال تماس خود را با او قطع نکردند. این زنان پذیرفته بودند که در ازای عملی کردن درخواست‌های رامبد نامدار، از او پول بگیرند.

در اطلاعیه شین‌بت آمده بود مظنونان پس از اینکه عکس‌هایی از سفارت آمریکا در تل‌آویو و اطلاعاتی درباره مراسم‌ نظامی، کارت‌شناسایی‌ها و کارت سربازی در اختیار این مامور جمهوری اسلامی ایران گذاشتند، از او هزاران دلار دستمزد گرفتند.

در سال ۲۰۲۱ هم یک مرد اسرائیلی با فریب یک مامور اطلاعاتی حکومت ایران قصد داشت به امارات متحده عربی سفر کند اما وقتی متوجه شد هدف از این سفر ربودن و آسیب رساندن به شهروندان اسرائیلی است، سفر خود را متوقف کرد.