محافظان حسن خمینی خبرنگار ایلنا را کتک زدند

سرگروه تیم حفاظتی سید حسن خمینی تلفن همراه خبرنگار و پیام‌های خصوصی‌ او را چک کرد

سیدحسن خمینی ریاست مجموعه‌های مرتبط با خمینی با بودجه‌های میلیاردی را برعهده داردــ جماران

خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه ۱۰ خرداد اعلام کرد محافظان سیدحسن خمینی خبرنگار این خبرگزاری را که در حال انجام وظیفه حرفه‌ای بود، کتک زده و تلفن همراهش را نیز ضبط کرده‌اند.

بر مبنای این گزارش، خبرنگار خبرگزاری ایلنا برای پوشش خبری مراسم سالگرد محمود دعایی، مدیرمسئول سابق روزنامه اطلاعات، به ساختمان این روزنامه اعزام شده بود و در حالی‌ که طبق روال معمول قصد داشت از این مراسم خبر و عکس تهیه کند، با برخورد محافظان سیدحسن خمینی مواجه شد.

در این گزارش آمده است پس از ورود سیدمحمد خاتمی به مراسم و استقرارش کنار سیدحسن خمینی، خبرنگار ایلنا به محل نشستن آن‌ها نزدیک شد تا عکس بگیرد اما دو تن از محافظان سیدحسن خمینی مانع او شدند و در حالی‌ که خبرنگار اعزامی ایلنا در تلاش بود با گفت‌وگو، رضایت محافظان سیدحسن خمینی برای گرفتن عکس را جلب کند، با برخورد تند محافظان از سالن مراسم اخراج شد. در ادامه، نیز سرگروه تیم حفاظتی سیدحسن خمینی به همراه دو محافظ قبلی، خبرنگار ایلنا را به آسانسور ویژه موسسه اطلاعات بردند، تلفن همراهش را ضبط کردند و او را کتک زدند.

خبرگزاری ایلنا در گزارش خود ذکر کرده هنگامی‌ که دو محافظ در حال ضرب‌وشتم و توهین مکرر به خبرنگار ایلنا بودند و به او مشت و لگد می‌زدند، سرگروه تیم حفاظتی سیدحسن خمینی تلفن همراه او را وارسی و پیام‌های خصوصی‌اش را چک می‌کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که خبرنگار ایلنا در تمام این مدت، در تلاش بود هویت خود را به‌عنوان خبرنگار به محافظان سید حسن خمینی اثبات کند اما آن‌ها با توقیف کارت شناسایی‌اش، بارها به او توهین کردند. این افراد تلفن همراه خبرنگار را هم توقیف کردند و با هماهنگی مسئولان حراست موسسه اطلاعات، او را برای ساعتی در کیوسک ورودی مجموعه نگه داشتند. آنان پس از پایان مراسم و هنگام خروج، تلفن همراه خبرنگار را به مسئولان حراست موسسه اطلاعات تحویل دادند و بعد از دقایقی خبرنگار موفق شد تلفن همراهش را بگیرد و از این مجموعه خارج شود.

مراسم سالگرد محمود دعایی روز سه‌شنبه ۹ خرداد در ساختمان روزنامه اطلاعات برگزار شد. در این مراسم، علاوه بر سیدحسن خمینی و سیدمحمد خاتمی، افراد دیگری همچون محمدجواد ظریف نیز حضور داشتند.

سیدحسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران است که به‌طور پیوسته از عملکرد پدربزرگش در ایران حمایت می‌کند. او که ریاست مجموعه‌های مرتبط با خمینی با بودجه‌های میلیاردی را برعهده دارد، به‌تازگی در سخنانی ادعا کرد پدربزرگش «اصل» است و هر چیزی که با آن تضاد دارد، باید کنار برود.

این نخستین بار نیست که خبرنگاران در ایران در حال انجام وظایف حرفه‌ای با برخوردهای خشونت‌آمیز مواجه می‌شوند. اسفندماه گذشته نیز علی باغبان، نایب‌رئیس شورای شهر تبریز به یک خبرنگار تبریزی حمله کرد و او را کتک زد. پیش از آن هم یک خبرنگار اهل اراک در فرمانداری این شهر ضرب‌وشتم شد. در زمان همه‌گیری کرونا نیز مامور حراست یکی از پایگاه‌های واکسیناسیون به فائزه مومنی، خبرنگار ساکن تهران، حمله کرد و دست او را شکست.

موارد متعدد دیگری از حمله به خبرنگاران و ضرب‌و‌شتم آنان وجود دارد؛ از آن جمله زهرا کاظمی، خبرنگار کانادایی ایرانی‌تباری که در سفری به ایران برای تهیه گزارش، مقابل زندان اوین دستگیر و به اصرار سعید مرتضوی، دادستان وقت، به اتهام جاسوسی زندانی شد. او در تاریخ ۲۰ تیرماه سال ۱۳۸۲ در پی ضرب‌وشتم در زندان اوین، در اثر ضربه مغزی جان خود را از دست داد.