ناظران: انتخاب تهران به مقام گزارشگر خلع سلاح سازمان ملل مناسب نیست

دیده‌بان حقوق بشر می‌کوشد جمهوری اسلامی ایران را از ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل برکنار کند، و از همه کشورها می‌خواهد از پیش‌نویس قطعنامه این سازمان برای لغو این انتصاب حمایت کنند

در پی انتخاب جمهوری اسلامی ایران به‌مقام گزارشگر کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی سازمان ملل متحد (کمیته اول) در انتخابات اول ژوئن ۲۰۲۳، نگرانی‌ها از این انتخاب افزایش یافته است.

هیلل نویر، مدیر اجرایی سازمان غیردولتی «دیده‌بان سازمان ملل» مستقر در ژنو، با انتشار مطلبی در این‌باره نوشت: «جنایتکارانی که مردم خود را سرکوب می‌کنند، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا می‌گذارند، روسیه را با ۴۰۰ پهپاد برای بمباران غیرنظامیان اوکراینی مسلح می‌کنند، با آژانس همکاری نمی‌کنند و تروریسم را در داخل و خارج از کشور گسترش می‌دهند، برای عضویت در کمیته‌ای که با خلع سلاح و امنیت بین‌المللی سروکار دارد، مناسب نیستند.»

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران حکومتی است که همان مشکلاتی را که کمیته خلع‌سلاح سازمان ملل می‌خواهد حل کند، تداوم می‌بخشد، افزود: «[حکومت] ایران نقش بی‌ثبات‌ کننده‌ای در خاورمیانه ایفا می‌کند و قاتلان و تروریست‌هایی را مانند اسد درسوریه، حزب‌الله در لبنان، حوثی‌ها در یمن، کتائب حزب‌الله، عصائب اهل‌حق، حرکت حزب‌الله النجبه در عراق و حماس و جهاد اسلامی در غزه، مسلح می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین نوشت جمهوری اسلامی ایران در حال تشدید برنامه غیرقانونی تسلیحات هسته‌ای، گسترش سریع غنی‌سازی اورانیوم، بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت ذخایر اورانیوم با غنای بالا است و همه این‌ها با سیاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مغایرت دارد.

هیلل نویر همچنین افزود سپردن نقش گزارشگر این کمیته سازمان ملل به حکومت ایران، اعتبار این کمیته را به طرزی جدی تضعیف می‌کند.

نویر گفت دیده‌بان حقوق بشر می‌کوشد جمهوری اسلامی ایران را از ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل برکنار کند، و از همه کشورها می‌خواهد از پیش‌نویس قطعنامه این سازمان برای لغو این انتصاب حمایت کنند.

طومار سازمان غیردولتی دیده‌بان سازمان ملل در این زمینه، تاکنون ۸۰ هزار امضا جمع کرده و هدف آن دستیابی به ۱۰۰ هزار امضا است.

از سوی دیگر، رابرت وود، نماینده امور ویژه سیاسی آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز به انتخاب نماینده جمهوری اسلامی ایران در جایگاه گزارشگر دفتر کمیسیون خلع‌‌سلاح سازمان ملل متحد، واکنش نشان داد. او با برشمردن اقدامات تهران در نقض مداوم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، از جمله با برنامه موشک‌های بالستیک و همکاری نکردن جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که دولت ایران به دلیل «اعمال خشونت‌آمیز، نقض حقوق بشر و تحریک درگیری»، شایسته گزارشگری کمیسیون خلع‌سلاح سازمان ملل متحد نیست.