صادرات تسلیحات اسرائیل به بالاترین سطح در تاریخ این کشور رسید

کشورهای عربی از مهم‌ترین مشتریان تسلیحات اسرائيل هستند ‏

سربازان اسرائیلی در اورشلیم ـ ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ ـ EMMANUEL DUNAND / AFP

فروش تسلیحات اسرائیل در سال گذشته به بالاترین سطح تاریخ خود رسید و نسبت به حدود ده سال گذشته دوبرابر شد. وزارت دفاع آن کشور روز چهارشنبه ارقام صادرات تسلیحاتی اسرائیل را منتشر کرد.

اداره همکاری بین‌المللی پدافندی وزارت دفاع موسوم به «سیبات» گفت اسرائیل سال گذشته در مجموع ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تسلیحات فروخته است. این رقم در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بود که بیشترین رقم تا آن زمان بود. در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ این رقم بین ۵.۶ و ۷.۵ میلیارد یورو نوسان داشت.

از جمله علت‌های اصلی این افزایش، فروش چشمگیر سلاح به کشورهای عربی است که اخیرا با اسرائیل رابطه برقرار کرده‌اند. «تغییرات ژئواستراتژیک» در اروپا نیز از دیگر علت‌های افزایش تقاضا برای تسلیحات اسرائیل عنوان شده است. به نظر می‌رسد منظور از این عبارت جنگ روسیه در اوکراین باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بزرگ‌ترین مشتریان تسلیحات اسرائیل در منطقه آسیا پاسیفیک هستند. در مجموع، ۳۰ درصد صادرات تسلیحات اسرائیل به این منطقه بوده است. اروپا با ۲۹ درصد در جایگاه بعدی است. در این میان، ۲۴ درصد کل صادرات مربوط به سه کشور امارات متحده عربی و بحرین و مراکش است که در سال ۲۰۲۰ در جریان «توافق ابراهیم» با اسرائیل رابطه برقرار کردند. سهم این سه کشور در سال ۲۰۲۱ فقط هفت درصد بود. یازده درصد صادرات تسلیحاتی اسرائيل به آمریکای شمالی اختصاص دارد و ۳ درصد به آمریکای لاتین و ۳ درصد نیز به آفریقا صادر شده است.

بزرگ‌ترین محصول صادراتی تسلیحاتی اسرائیل پهپاد است که شامل ۲۵ درصد کل می‌شود، در حالی که در سال ۲۰۲۱ سهم آن در صادرات ۹ درصد بود. موشک و‌ راکت و سامانه‌های پدافند هوایی با ۱۹ درصد در جایگاه بعدی قرار دارند. سامانه‌های رادار و جنگ الکترونیک ۱۳ درصد این صادرات را تشکیل می‌دهد.

با اینکه اسرائیل به توسعه سامانه‌های اطلاعات سایبری معروف است، این بخش فقط ۶ درصد از کل صادرات بود. وزارت دفاع نگفته است چه کشورهایی این سامانه‌ها را خریده‌اند. استفاده برخی از کشورها از این وسایل برای جاسوسی علیه مخالفان و روزنامه‌نگاران باعث شده است فروش آن‌ها جنجالی باشد.

از جمله سایر تسلیحاتی که اسرائیلی‌ها می‌فروشند می‌توان به هواپیما، سامانه‌ نظارتی، لانچر (پرتابگر) تسلیحات، سامانه‌های ارتباطی، خودروهای جنگی، مهمات، و سامانه‌های دریایی اشاره کرد.

بیشتر از اقتصاد