حمله حامیان «خودسر» نظام با قمه و چاقو به کنسرت‌ موسیقی

خبرگزاری تسنیم با تایید تلویحی وابستگی این نیروها به گروه‌های خودسر هم‌سو با حاکمیت، اعلام کرد پایبندی و احترام به مجوزهای صادر‌شده باید برای همه یکسان باشد

گرشا رضایی، خواننده موسیقی پاپ، خواستار برخورد مراجع قضایی با عوامل برهم‌زننده کنسرتش در شهر سیرجان شد. روز جمعه افرادی باهویت نامشخص با قمه و چاقو به سینما قدس سیرجان، محل برگزاری کنسرت گرشا رضایی، حمله کردند که طی آن ضمن تخریب بخش‌هایی از ساختمان، دو نفر مجروح شدند.

به گفته بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی، این افراد به شکستن شیشه‌های سالن سینما اقدام کردند، اما با دخالت نیروهای حراست نتوانستند به سالن وارد شوند. گرشا رضایی با ابراز تاسف از این حادثه، آن را مایه شرمساری دانسته و درعین‌حال از سلامت اعضای گروه خبر داده است.

در هفته‌های اخیر با تکرار موارد حمله به کنسرت‌های در حال برگزاری که موجب اعتراض فعالان عرصه موسیقی شده است، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی برخی گروه‌های داخلی و خارجی را به بزرگ‌نمایی متهم کرد و گفت: «این افراد دنبال تحریک افکار عمومی و ایجاد دوقطبی‌سازی‌اند تا فضای رسانه‌ای کشور سنگین و آرامش فضای فرهنگ و هنر را از بین ببرند.»

وزیر ارشاد در حالی موارد رخ‌داده را جزئی دانسته است که نیروهای موسوم به خودسر، ۲۵ خرداد با هجوم به تالار وحدت در هنگام برگزاری کنسرت «گروه لیان»، به حاضران حمله‌ور شدند و آن‌ها را مورد ضرب‌و‌شتم قرار دادند.

اما قوه قضاییه ضمن محکوم‌کردن این حمله اعلام کرد رفتار حاضران در این کنسرت زیر پا گذاشتن شئون بوده است و از تشکیل پرونده برای کسانی که اقدام‌های هنجارشکنانه و شادی‌های غیرمتعارف کردند خبر داد.

رسانه‌های نزدیک به حکومت نیز ضمن اشاره به کشف حجاب اجباری و رفتار خارج از شئون حاضران در کنسرت‌ها، از اقدامات نیروهای خودسر ابراز نگرانی کردند.

روزنامه‌ جوان با انکار وابستگی عقیدتی این افراد به جمهوری اسلامی، مدعی شد با توجه‌ به اینکه اخلال در روند عادی‌سازی شرایط فرهنگی کشور و دوقطبی‌سازی در جامعه از خواسته‌های حامیان خیزش زن، زندگی، آزادی است، این افراد به جریان‌های خارج از کشور وابسته‌اند.

اما خبرگزاری تسنیم با تایید تلویحی وابستگی این نیروها به گروه‌های خودسر هم‌سو با حاکمیت، اعلام کرد پایبندی و احترام به مجوزهای صادر‌شده باید برای همه یکسان باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند به نظر می‌رسد نهادهای حکومتی و رسانه‌های آنان تلاش می‌کنند با جزئی دانستن این موارد، از بار روانی آن بکاهند، اما مشخص است ناتوانی در مدیریت گروه‌های خودسر که در دولت‌های قبل از جریان‌های فرهنگی گرداننده دولت کنونی حمایت می‌شدند، به معضلی بدل شده است.

 با آغاز خیزش مردمی در شهریور ۱۴۰۱ و حمایت هنرمندان از مردم معترض و لغو کنسرت‌های موسیقی، یکی از اهداف وزارت ارشاد و نهادهای امنیتی، عادی‌سازی شرایط از طریق برگزاری مجدد کنسرت‌های موسیقی بود.

وزارت ارشاد حتی در شهرهایی که پیش‌ازاین برای آن‌ها مجوز کنسرت صادر نمی‌شد، به صدور مجوز اقدام کرد تا هنرمندان را ترغیب کند به صحنه بازگردند.

در این میان حمله به کنسرت گروه لیان و کنسرت گرشا رضایی در کنار اخلال و درگیری انجام شده در کنسرت سیروان خسروی، علیرضا قربانی و سالار عقیلی، دستگاه فرهنگی را با چالش روبرو کرده است.

از سوی دیگر، حاضران در کنسرت با برداشتن حجاب اجباری و در مواردی سردادن شعارهای اعتراضی، کنسرت‌های موسیقی را که بنا بود نمایش عادی‌شدن شرایط کشور باشند، به صحنه اعتراض بدل کرده‌اند. جولان مجدد نیروهای خودسر، نمایش ناکارآمدی و ناتوانی دولت و نهادهای امنیتی برابر نیروهای خشونت‌طلب تربیت‌شده نظام است.

نیروهای خودسر معروف به حزب‌الله، از دهه ۷۰ با عنوان نیروهای بسیجی به‌صورت آتش‌به‌اختیار وظیفه برهم‌زدن کنسرت‌ها و دیگر نمایش‌های فرهنگی را برعهده داشتند، همین نیروها امروز در پروژه عادی‌سازی، استخوانی در گلوی دولت حامی خود شده‌اند.

دولت ابراهیم رئیسی در شرایطی که هنوز جامعه از حوادث خیزش مردمی ملتهب است، امکان اقناع همه هنرمندان به ازسرگیری فعالیت را ندارد و نگران است تکرار موارد حمله و اخلال در کنسرت‌ها، معدود هنرمندانی که حاضر به برگزاری برنامه شده‌اند را نیز به جمع تحریم‌کننده‌ها سوق دهد.

ضمن آنکه برخورد نیروی انتظامی با حمله‌کنندگان به کنسرت گروه لیان و دستور شناسایی این افراد در قوه قضاییه، برای فعالان فرهنگی چندان باورپذیر نیست.

هنرمندان معتقدند این افراد با سوابق متعدد و اقدام‌های مشابه، برای دستگاه قضایی شناخته شده‌اند و آنچه آن‌ها را به تکرار حملات ترغیب می‌کند آگاهی از ناتوانی دستگاه قضایی برای برخورد است.

با توجه‌ به آغاز فصل تابستان که دوره رونق کنسرت‌های موسیقی ا‌ست، باید دید رویکرد دستگاه‌های امنیتی در این شرایط چگونه خواهد بود.

اگر در موارد پیشین، حملات به کنسرت‌ها در حد شعاردادن و درگیری مختصر بود، کنسرت گرشا رضایی در سیرجان با سلاح سرد به‌هم خورد و این موضوع موجب نگرانی شهروندان و هنرمندان شده، ضمن آنکه تاکنون هیچ خبری در‌خصوص بازداشت عاملان این ناامنی‌ها و حملات منتشر نشده است.